handdator

Visa fullständig version : Är det stor skillnad på Cubase VST/24 och Cubase SE/SX?



imported_Thomas Kahn
2005-05-31, 21:07
Jag sitter på en gammal Mac (G4, 500MHz) med ett passande gammalt Audiomedia III-kort i. På denna har jag MacOS 9 och Cubase VST/24.

Jag har många gånger funderat på att man kanske borde byta upp sig till en färskare version av Cubase, men då drar kostnadskarusellen igång. Då måste jag ha en ny dator eftersom den nuvarande inte riktigt orkar köra MacOS X på ett sätt som gör att det flyter. Ny dator, nytt OS - *katsching*. Sedan ska man uppgradera licensen för Cubase och även det kostar pengar.

Grejen är att jag har två småbarn och väldigt lite tid att arbeta med musiken så det är förmodligen att kasta pengarna i sjön att uppgradera, men jag frågar ändå eftersom jag har haft stabilitetsproblem med min nuvarande setup.

Min fråga är alltså: hur mycket stabilare/snabbare/mer överblickbart etc. är Cubase SE/SX jämfört med gamla Cubase (i mitt fall VST/24)?

Finns det andra lite billigare saker jag skulle kunna göra för att få fason på datordelen av studion? Nytt ljudkort kanske?

PeterH
2005-05-31, 21:38
Nu har jag aldrig kört VST seriöst, men jag hade ingen som helst tanke på att använda en Steinberg-produkt förrän SX kom... Tycker det är väldigt stor skillnad, VST kändes aldrig rätt för mej på något vis.

eskimo
2005-05-31, 22:35
Håller med Peter, cubase innan SX har känts väldigt yrselframkallande. SE/SX's audiohantering är en fröjd att arbeta med, likadan som pro tools.

herr Vogel
2005-05-31, 23:41
eskimo, skulle du om du har lust bara alldeles kort kunna utveckla vad det är som är överlägset med SX:s audiohantering...

jag blir galen på mitt gamla cubase i stort sett hela tiden, och kanske är mina utbrott nåt som skulle kunna avhjälpas med en uppgradering...kanske beror iofs problemen som jag tycker uppstår enbart på programmet utan också min egen oförmåga och ibland dåliga humör

men det är också min uppfattning att det är ganska mycket som är klumpigt och omständigt när man använder just "audiodelen" i cubase...

eskimo
2005-06-01, 00:05
Det är så intuitivt och enkelt bara. Allt sker i arrangefönstret. Säg att du splittar en fil i två delar, A + B. tar du sen bort A så får du tillbaka ursprungsfilen genom att ta tag i B-delens nedre vänstra hörn och dra ut den åt vänster. Tar du tag i den övre kanten fixar du snabbt en snygg fade. Det hela är väldigt ickedestruktivt utan att du behöver snegla på historyfunktionen, vilket gör att man kan jobba snabbt och lite slarvigt. intuitivt som sagt.
Automationen och "kanallimpan" till höger som är standard i alla sequenserprogram numera är ju en annan anledning att dumpa vst. Det är väldigt sällan jag arbetar i nåt annat fönster än arrange.

herr Vogel
2005-06-01, 00:23
tack för svaret

just den funktionen med splittning av filer och sen möjligheten att få ändra sig ("man är ju inte sämre karl än att man kan ändra sig" heter det väl och så är det ju) är faktiskt just en av de grejerna jag stör mig på i äldre versioner av cubase krångligt och jävligt, de låter ju supersmidigt som du beskriver det...och enkelhet (eller smidighet kanske är en bättre beskrivning) är nästan det jag tycker är viktigast med ett program

det får bli en dumpning snart för min del i alla fall tror jag ^_^

PeterH
2005-06-01, 08:10
Det finns ju en anledning till att dom dumpade VST. Som utvecklare tycker jag mej kunna känna igen ett härke när jag ser det :)

Men det är klart, du har ju helt rätt i att det blir dyrt att uppgradera. 500Mhz är väl runt minimigränsen för vad SX vill jobba med har jag för mej, och 512Mb RAM är ingen nackdel. Vet inte om SE/SL har modestare hårdvarukrav? Antagligen inte, är ju samma audiomotor...

imported_Thomas Kahn
2005-06-01, 14:09
Jag bockar och tackar för svaren!

Som jag förstod det körde de fast med gamla Cubase och därför skrevs programmet till stora delar om från grunden vilket resulterade i SE/SX. Det borde borga för stabilare och snabbare kod och ett modernare användargränssnitt(?) Man märker tydligt i VST/24 att allt inte står rätt till eftersom det är många skumma buggar och en del gränssnittsgrejer är verkligen usla och ad-hoc-mässiga.

Mitt första Cubase var f.ö. Cubase Lite som jag körde på en MacPlus. Det fungerade alldeles förträffligt. Det var innan allt detta med ljudfiler och virtuella instrument och effekter kom; bara MIDI med andra ord. Men programmet gjorde vad det skulle och gränssnittet var hanterbart. En annan grej som var helt underbar var att MacPlus var en helt tyst dator vilket gjorde det till en fröjd att sitta och arbeta med den.

Huj, här sitter jag och orerar en massa nostalgiskt dravvel. Sorry! Återigen: tack för svaren!