handdator

Visa fullständig version : Total nybörjare i Logic



davmann
2005-05-08, 18:18
Jag har tidigare endast arbetat med GB men tänkte ta steget vidare och nu köra igång lite i Logic Express.

Mitt absolut första problem när jag startar upp är att jag inte kan få något ljud. Jag ser nere i hörnet att MIDI-signalerna tas emot (jag kör Edirol PCR-30) men inget mer händer.
Vad ska man välja i menyn med instrumenten? Jag har valt pianospåret.

Har även försökt köra in guran via M-Audio interface men jag får inget svar.

Så hur fixar man ett fungerande ljudspår för mjukvaru- och "vanligt" instrument.

Jag har även kört Setup-assistenten, men när jag väljer ljudinterface i listan så vet jag inte om jag ska ta det inbyggda eller mitt externa interface. Jag kör keyboarden in via USB, gitarren via interface, men ljudet ut via inbyggda ljud-ut. Skapar detta problem?

Det var det. :)

David

EricBradley
2005-05-08, 21:15
Om du ställer dig på ett spår där det står Instr så kan du i channelstrippen välja ett mjuktinstrument. Sen är det bara spela på!
OBS! I audio setup så kan du ställa i allt som har med dit ljudkort att göra, om du redan har installerat drivrutinerna förstås?

länkar till manualer:

http://www.apple.com/support/logic/

Lycka till med Logic.



Eric

davmann
2005-05-08, 23:21
fortfarande inget. :/

det har inte nått att göra med att jag kör USB-in med keyboarden?

imported_olofd
2005-05-09, 08:49
Om du får midisignaler in så skall det bara vara att ställa sig på en instrument kanal, dom har blå ikon och heter INSTR tror jag. Sedan att välja en synth..
men om du inte har något ljud ut alls ur logic kan det vara svårt..

Prova ställa dig på instrument spåret och sedan klicka på den lilla pennan som finns uppe i vänstra hörnet, klicka sedan med pennan på första takten efter instrument spåret du valt.
Står kvar på instrumentspårtet och välj från kanalstrippen till vänster ett instrument
(Håll in musknappen över den lilla rutan där det förmodligen står "Output 1-2" alltså den lilla tomma rutan över Output 1-2" och det skall dyka upp alternativ)
Där kan du alltså välja tillexempel EXS24p eller vad den heter i expressverisionen.
Sedan dubbelklickar du på den lilla biten som kom upp när du använde pennan ute på första takten. Nu skall du få upp en ny ruta med ett klaviartur ute till vänster, prova nu att välja pennan igen i den nya rutan med klaviaturet och klicka till höger om tagenterna, en ton skall nu komma upp...
Hördes den?.. prova att tryck play, eller ta fram fler toner, för att höra igen.... om den hörs så vet du att du har ljud ut ur logic och att det har något med att kanalen inte tar imot dina midisignaler, om den inte hörs så är det någon inställning gällande ljudkortet som behövs göras...
Har aldrig själv blandat mitt ljudkorts ingångar med datorns utgångar.. men det borde gå.,.
om det finns att välja som alternativ vill säga... annars får duprova att dra in ett par hörlurar till ditt ljudkort och se om du får ljud där...
hoppas det här hjälpte nåt... är lite stressad.. ge inte upp... Logic brukar fungera smärtfritt..
och då är det världens bästa sequenser...

//Olof

babyarrogant
2005-05-09, 13:34
Kolla om det verkligen går att köra två olika ljudkort samtidigt. Har för mig att Logic bara har stöd för ett ljudkort (åt gången).
Är inte säker på detta då jag inte använder logic än. Ska dock till att köpa ett ex och har för mig att jag läst nåt om detta.

Lycka till!

davmann
2005-05-09, 20:09
Om du får midisignaler in så skall det bara vara att ställa sig på en instrument kanal, dom har blå ikon och heter INSTR tror jag. Sedan att välja en synth..
men om du inte har något ljud ut alls ur logic kan det vara svårt..

Prova ställa dig på instrument spåret och sedan klicka på den lilla pennan som finns uppe i vänstra hörnet, klicka sedan med pennan på första takten efter instrument spåret du valt.
Står kvar på instrumentspårtet och välj från kanalstrippen till vänster ett instrument
(Håll in musknappen över den lilla rutan där det förmodligen står "Output 1-2" alltså den lilla tomma rutan över Output 1-2" och det skall dyka upp alternativ)
Där kan du alltså välja tillexempel EXS24p eller vad den heter i expressverisionen.
Sedan dubbelklickar du på den lilla biten som kom upp när du använde pennan ute på första takten. Nu skall du få upp en ny ruta med ett klaviartur ute till vänster, prova nu att välja pennan igen i den nya rutan med klaviaturet och klicka till höger om tagenterna, en ton skall nu komma upp...
Hördes den?.. prova att tryck play, eller ta fram fler toner, för att höra igen.... om den hörs så vet du att du har ljud ut ur logic och att det har något med att kanalen inte tar imot dina midisignaler, om den inte hörs så är det någon inställning gällande ljudkortet som behövs göras...
Har aldrig själv blandat mitt ljudkorts ingångar med datorns utgångar.. men det borde gå.,.
om det finns att välja som alternativ vill säga... annars får duprova att dra in ett par hörlurar till ditt ljudkort och se om du får ljud där...
hoppas det här hjälpte nåt... är lite stressad.. ge inte upp... Logic brukar fungera smärtfritt..
och då är det världens bästa sequenser...

//Olof

Jag testade och visst, jag får upp toner och allt. Sen när jag trycker play så ser jag bredvid spåret att nånting spelas upp, men jag hör inget. Kanske har att göra med att jag kör dubbla ljudkort..

imported_olofd
2005-05-14, 01:08
måste vara så..