handdator

Visa fullständig version : Två macar - midi?



jerker
2005-05-06, 13:29
Jag har en gammal Powermac där jag kör Cubase VST och en iBook med Cubase SX. Nu vill jag använda dem tillsammans. Jag har ett keyboard kopplat till Powermacen och spelar in midi och ljud i den. IBooken vill jag bara köra vst-instrument i.

De är sammankopplade med varsitt midiinterface. Midisignalerna går fram, och midikanalerna är separata när de kommer till cubase, det kan jag se när jag filtrerar de enskilda kanalerna.

Men när jag ska skicka informationen till midispår, där jag har aktiverat olika vst-instrument, blir alla kanaler sammanblandade. Jag vill alltså få varje midispår att lyssna på sin egen kanal, så att jag kan köra flera olika instrument i iBooken. Som det är nu spelar alla midispår samma noter. Blir en jävla gröt.

imported_celsius
2005-07-04, 16:22
http://plasq.com/wormhole/

Kanske kan hjälpa dig? :)

Dee
2005-07-04, 16:58
Antar att du inte kör Tiger för där kan du direkt skapa midi över nätverket. Även trådlöst.
Nice feature faktiskt.

imported_celsius
2005-07-05, 08:48
Dee: Vet du om det funkar även mellan Mac (med Tiger) och PC (WinXP)? Har just switchat från PC till Mac (dock inte fått Mac:en ännu) och skulle vilja kunna nyttja PC:n som Audio/MIDI-slav för samplingar och pluggar...

PeterH
2005-07-05, 09:01
Nej, Tigers funktionalitet kräver Tiger i bägge ändar. Kanske dyker upp nåt hack för Windows så småningom om vi har tur.

Kör man Cubase finns ju VST System Link, som iofs kräver ADAT (Kom igen Steinberg, jag har inte ADAT!)

Har för mej att det finns nån mer generell MIDI <-> Ethernet drivis för fler plattformar, men vet inte vad den heter...

imported_celsius
2005-07-05, 09:05
Nej, Tigers funktionalitet kräver Tiger i bägge ändar. Kanske dyker upp nåt hack för Windows så småningom om vi har tur.
Ajf-n! Nåja, får testa ovan nämnda WormHole när jag får Mac:en. Har hört en del gott om verktyget så det får bli värt ett försök... :)

sawtooth
2005-07-05, 11:17
Funkar inte VST System Link över vanlig koaxial S/PDIF också? Det trodde jag...

PeterH
2005-07-05, 11:29
Mycket möjligt, men jag vet att det bara funkar med digitalt jox som jag inte använder ;)