handdator

Visa fullständig version : fråga om mixning



dubsmith
2005-04-30, 12:23
hej ho, Kanske dum fråga med tanke på att jag sysslat ett tag nu med musikproduktion, men när man mixar sitt alster ska man se till att mixen blir så stark som möjligt? Alltså att master output slår så nära noll som möjligt, eller ska man lämna lite utrymme där- headroom- eller vad det nu kallas ?


Mvh

Rizzo
2005-04-30, 12:29
Jag lägger mina låtar på -0.3dB. Vet inte riktigt varför, men det känns bra.

PF
2005-04-30, 12:32
Lustigt att du frågar för jag sitter precis och lyssnar på en CD och tänkte just på samma fenomen. Många skivor utgivna de senaste 10 åren är hårt mastrade. Men äldre skivor är mastrade för dynamik och inte alls uppressade i nivå på samma sätt. Den fria kreativiteten har en brist här; man borde i alla fall kunnat enas om att nivåerna ska vara lika. CD-formatet blev en standard men knappt två skivor bland alla miljarders miljarder skivor har samma nivåer. Gäller även bas och diskant osv. Förstår att det är som det är men tycker likväl det är lite jobbigt. Framför allt när folk som inte har en j*vla aning om musik ska spela en platta och aldrig ändrar reglagen. Men hallå, du lyssnar fel... vill man nästan säga. Ännu värre med de som har basförskönande / basförstörande stereobapparater och EQ-kurvor som är galna.

dubsmith
2005-04-30, 12:55
Rizzo,, jag tänkte mest på mixen utan några mastringsverktyg på mastern. Jag antar att du har en limiter som du sätter värdet -0,3 på.

jgb
2005-04-30, 13:10
Om det är innan mastring, se till att det ligger så nära 0 dB som möjligt, utnyttja de tillgängliga bitarna till fullo. Ju längre ifrån 0 dB du ligger desto mer information (ljudkvalité) försvinner. Sedan är det upp till mastringen att ge det där sista.

Joz
2005-04-30, 14:06
Hur hör man på vilket sätt en skiva är mastrad!? Jag har aldrig förstått vad mastring egentligen är. Inte riktigt mixning heller. Jag tänker att man spelar in med en så "fullständig" signal som möjligt; så nära 0dB som möjligt. Sedan mixar man väl så att den önskade ljudbilden uppstår. Därefter mastrar man alltså? Som ni förstår är min erfarenhet vad det gäller detta bristande. Hänvisa mig gärna till någon tråd som kanske tar upp detta, som jag inte orkat leta efter.

Arete
2005-04-30, 14:15
Mixningen är blandningen av olika kanaler, dra i reglar och se till att rätt ljudbild fås. Masteringen kommer efter mixning och är till för att få musiken att låta så bra som möjligt på så många system som möjligt. Exempelvis så kan ett band mixa något som låter jättebra i deras studiomonitorer, mastraren får sen i uppgift att se till att det låter bra även i sämre högtalarsystem (radioappareter, PC-högtalare och sånt). Det är en jäkla balansgång, desto mer en låt komprimeras desta bättre hörs den i sämre system, men desto sämre låter det (oftast) i bra system.
Mastering är också till för att jämna ut nivåer och ge låtar över ett helt album en enhetligare ljudbild. Och en massa mer småsaker, men det är väl vad det i huvudsak går ut på :-)

PF
2005-04-30, 14:15
Joz: Sätt på en skiva från 1985 först och en skiva från 2005 sedan. Utan att ändra reglage naturligtvis. Två helt olika religioner gällande mastring. Den nya skivan låter nästan garanterat "högre" och får den gamla att kännas mer gammal än vad den är. Ett slags lurendrejeri.

dubsmith
2005-04-30, 15:22
jgb , ja det va nog det svaret jag va ute efter, hade det på känn men va inte helt säker.

tack alla.

charliecrash
2005-04-30, 16:24
Å andra sidan, så kanske inte ens egna prylar fixar att slaviskt hålla nollan utan en digital peak nångång, så då är det vits att lägga sig nån tiondels db under. 0 eller -0,3 kan faktiskt kvitta, men ska det överföras till annat media kan det slå över, om man har otur.