handdator

Visa fullständig version : Guuud vad jobbigt???



Soulmachine
2005-04-18, 10:20
Så här är situationen:

Mixar just nu en låt med en sisådär 30 spår att hålla reda på. Har ett litet orgelsolo och gjorde en automation som drog upp volymen på orgeln inför solot och sedan drog ned den igen.

Sedan blev läget så att jag märkte att ALLA ljudspår behövdes dras ned lite granna för det började peaka på mastern. Så jag går till audio-mixern markerar alla spår och drar ned dem ett par db. Nu kommer problemet...
...Automationen dras INTE ned. Regeln påverkas inte ALLS för så fort jag spelar låten så hoppar den dit automationen säger att den skall vara.

Om jag skulle villja dra ned hela orgel spåret säg 6db hur gör jag då?

Det börjar bli väldigt jobbigt för jag har arbetat med automation mer och mer i mina låtar men drar mig för det varje gång då detta problem alltid dyker upp?

Kör på Logic v5.5.1 för PC

///Kram på er!

imported_olofd
2005-04-18, 10:24
HAr precis samma problem, jag vill att man bara skall kunna merkera en del av automationen och sedan att man skall kunna sänka hela den delen några db.. har frågat det, men har inte fått något svar... hoppas någon nappar nu... prova att sättapluggen GAIN på kanalerna och sänka där... vet inte omd et hjälper men..
Lycka till..

imported_olofd
2005-04-18, 10:26
om det peakar på mastern är det väl bara att sänka där... eller?
mitt problem är att det peakar på de separata kanalerna...

nihad
2005-04-18, 10:28
kan du inte sätta en limiter på mastern bara? .. så den reagerar för ljud över ex. -0.1 dB och funkar som brickwall .. peakar det på kanalerna men inte hörs så strunta i det helt enkelt =)

Martin Pettersson
2005-04-18, 10:50
Det enklaste sättet att fixa automatiseringen i Logic är att ställa sig på kanalen i inzoomat läge och välja "Track automation" från "Show"-menyn. Då får man upp volymlinjer på den kanalen som man kan dra (rita) och fixa med.

Nu har jag inte Logic framför mig, så jag är lite osäker på menyernas namn. De kan heta "View"-menyn också. Jag rättar mig själv ikväll (om jag skrivit fel) när jag har Logic framför mig.

Soulmachine
2005-04-18, 10:53
Orkar egentligen inte riktigt gå in på varför jag inte vill sätta en limiter på mastern...

...men...
Jag förlorar ju Headroom och upplösning/kvalitet om jag drar ned mastern.
Sedan låter det helt annorlunda också. Jag förlorar även dynamik då allt tillslut låter platt när alla toppar komprimeras så hårt.
Jag vill göra en så bra mix och låta så bra som möjligt utan att behöva några mastereffekter alls.
...Det var dock inte det jag ville diskutera i detta inlägget :)

Soulmachine
2005-04-18, 10:57
Martin...

Det är precis så jag har gjort men låt oss säga att jag har 100a tals punkter att dra ned på volymlinjen. Det är just det jag vill undvika.
Det hade varit enklare att bara behöva dra ned volym regeln på ljudspåret.

Martin Pettersson
2005-04-18, 11:20
Inte för att detta kommer att hjälpa dig i nuläget. Men när jag sitter i produktionsläge så gör jag aldrig några automatiseringar alls. När jag känner att produktionen är mogen att gå över till mixläge så sparar jag en ny kopia på låten och kallar den för <låtens namn mix 1.0>. Där börjar jag att göra automatiseringar och liknande saker. Och gör jag en automatisering som jag vet kommer bli skitjobbig att ändra på så sparar jag ytterliggare en version (1.1) osv, osv.

imported_olofd
2005-04-18, 12:02
Bra sätt att jobba på Martin... jobbar liknande eftersom jag tycker det är så svårt att stga tillbaka genom att ändra på automationer och så vidare...

Soulmachine
2005-04-18, 13:24
Fint tips martin :)

Jag har något liknande sparar 01_låtnamn.* osv
Åter igen så drar jag mig för automatiseringar in i det sista just för att låten skall vara så färdigmixad som möjligt.

Mixläge? Intressant...
Vad kallar du det som är innan mixläge då?

false messiah
2005-04-18, 14:45
Det är väl bara att gå in på automationsspåret och dra ner volymautomationen (markera allt, dra med pilen)? (har som sagt inte Logic på den här datorn, så jag vet inte om det funkar.) En grej man kan göra om man inte orkar ändra automation i efterhand är att stoppa in en gaineffekt och ändra på den - då kan man styra volymen med en separat regel så att säga.

Sen vet jag inte hur Logic arbetar internt, men jag tror inte att man förlorar någon dynamik på att dra ner masterregeln. Jobbar man med 32bit float som Logic gör finns det i praktiken hur mycket dynamik som helst, och ska du klämma in allt på ett digitalt utrymme mellan +1.0 och -1.0 måste du antingen dra ner alla källor in till mixbussen, eller ändra volymen ut från mixbussen. Men om det är skillnad på att dra ner kanalerna eller mixbussen borde det ju gå att testa om man känner sig ambitiös. (Att det blir skillnad i en färdig mix är inte så konstigt, eftersom det påverkar effektsendar och dynamikeffekter på bussar osv.)

Martin Pettersson
2005-04-18, 14:51
Vad kallar du det som är innan mixläge då?

Produktionsläge eller inspelningsläge. :D

Jag brukar ha tre lägen.
1.Skiss-läge
2.Produktion/inspelnings-läge
3.Mix-läge

Om inte någon annan mastrar så tillkommer även en fjärde:
4.Fulmasterings-läge

Stefan
2005-04-18, 18:03
"Om jag skulle villja dra ned hela orgel spåret säg 6db hur gör jag då?"

Håll inne shift och markera de automationspunkter som du vill dra ner. Dra sedan ner dom.

basshole
2005-04-18, 20:15
Håll inne shift och markera de automationspunkter som du vill dra ner. Dra sedan ner dom.

exakt!
eller håll nere ctrl och ta tag i automationspunkten längst till vänster, alltså den som är rakt under takt 1, för att justera universiell nivå på alla automationspunkter.
t.ex sänka ALLA punkter på HELA orgelspåret 6db. ;)

Martin Pettersson
2005-04-18, 20:39
......och där lärde jag mig något nytt som är guld värt! Tackar!

Soulmachine
2005-04-18, 21:29
Men vad LOGISKT :)
Man tackar, det var PRECIS det jag var ute efter. TACK! och KRAM!

Martin.
Intressant det här med faserna i musikproducerandet, man kanske skulle dra igång en tråd om det. :)

Jimpan
2005-04-19, 10:23
Den här vet ni kanske. "shift + ctrl + alt" bra kommando....