handdator

Visa fullständig version : Fler frågor om Logic



imported_olofd
2005-04-17, 17:35
1. Hur Får man upp subgrupper i mixen och hur assignar man kanaler till dem?

2: Hur byter man volym på en automation alltså på hela stycket, så att man kan sänka volymen på alla toppar och bottnar i automationen.. eller om man vill sänka volymen på automationen kanske efter halva låten utan att behöva göra om hela skiten... hur gör man då?

3.När jag vill buta ut mina trumm ljud.. klickar jag på "Audio to score"
då får jag upp någon konstig rad som visar utslag på varje trummslag.. men hur gör jag sedan för att kunna använda EXS24 på dessa slag och efter det tempot?

verkar inte som någon kan de här grejerna..
//Olof

Martin Pettersson
2005-04-17, 17:52
1. På varje kanal så har du en knapp ovanför mätaren som heter "Output". Om du klickar och håller in på den knappen så får du upp lite olika val. Välj "BUS" och skicka den kanalen till en utav bussarna. Gör om samma procedur på de kanaler du vill gruppera så kontrollerar du volymen på samtliga kanaler via den "Bus" du har valt.

http://www.easedrop.com/99musik/outputregel.jpg

2. Din fråga är lite klurigt ställd och det känns som om du tänker lite felaktigt. Utveckla hur du menar. Som jag tolkar din fråga så undrar du hur du ska undvika att mixen/kanalen "slår i taket", dvs mätaren slår på rött ibland. Om det är det du menar så kanske inte volym-korrigeringar är den bästa metoden att fixa detta.

3. Det har jag tyvärr ingen aningen om, har aldrig hamnat i en sådan sittuation nämligen.

false messiah
2005-04-17, 18:17
Fråga 3: det ska finnas en knapp i Audio to score-fönstret som gör om triggarna till en midisekvens (har inte Logic här, därför blir det lite vagt). Ta den midisekvensen, stoppa in den på ett instrumentspår, stoppa in EXS24 som instrument på det spåret, ladda in ett lämpligt trumkit. Eventuellt kan du behöva ändra tonhöjden på spåret - Logic vet ju inte vilken ton du tänkt använda, så Audio to score hamnar på någon default-tonhöjd.

Vissa av dina frågor är ganska grundläggande ("hur skapar man en subgrupp?"), så du skulle kanske ta och läsa manualen eller onlinehjälpen till Logic? Det är inte världens lättaste program, men förstår man tänket bakom klarnar rätt mycket.

imported_olofd
2005-04-17, 20:16
Tack, jag vet att dom är grundläggande, men jag behövde bara snabba svar och jag hade inte manualen här.. Men ni finns ju alltid... tack..
Martin: jag vill sänka automationen efter halvalåten en sådär -5db.. och undrar om det går att dra ner hela atumationen bara från den punkten in i från halvalåten.. om du förstår... mixade sista delen lite högt.. nu så har jag gjort så att jag her pluggen "GAIN" automatiserad så att volymen sakta sänks på subgruppen men det är lite krångligt.. undrade bara om man kunde markera den delen av autumationen och dra ner volymen därifrån.. hoppas duförstår.. tack för all hjälp.. ni är klippor...

Jimpan
2005-04-17, 22:42
3.När jag vill buta ut mina trumm ljud.. klickar jag på "Audio to score"
då får jag upp någon konstig rad som visar utslag på varje trummslag.. men hur gör jag sedan för att kunna använda EXS24 på dessa slag och efter det tempot?

verkar inte som någon kan de här grejerna..
//Olof

Låt säga att du vill byta ut en virvel.
* Skapa ett instrumentspår med den EXS du vill använda. Ställ dig på detta spår!!
* Medans du har står kvar dubbelklicka på virvel spåret och fixa med "audio to score" och klicka på "use" knappen.
* Nu öppnas ett notfönster, stäng det. På exs spåret finns nu en MIDI kloss.
* Jag brukar använda ett kortkommando (apply to all following) för att få alla slag att hamna på samma not.

Fan va svårt det är att förklara i text, hoppas du fattar.

Jimmy

imported_olofd
2005-04-18, 08:51
Tack jimpan, har inte testat ännu, men skall göra det i eftermiddag...
Kommer säkert att gå bra... Annars återkommer jag...
//olof