handdator

Visa fullständig version : stereobreddare



Volantiz
2005-03-01, 02:10
Vad finns det för bra stereobreddare nuförtiden? Formatet bör vara MAS, AU, VST (OSX) eller hårdvara. Pris .. helst gratis såklart.. men om den är riktigt bra så har jag inget emot att betala en slant. Finns det någon bra sådan till UAD-1 kanske?

I övrigt så är jag väldigt intresserad av att lära mig hur en riktigt bra stereobreddare fungerar (dvs inte "fusk-breddare").. så om någon känner till någon kul uppsats eller liknande om sånt så säg gärna till :)

Claes
2005-03-01, 03:03
En bra stereobreddare pitchar upp ytterst lite i ena kanalen och ner lika mycket i den andra. Med ett väldigt kort delay också (olika i kanalerna), så förstärker man effekten.
Sämre stereobreddare fasvänder och har sig. Det är därför de ofta låter ganska kasst...

Volantiz
2005-03-01, 03:24
Tack för den beskrivningen! Förklarar precis tillräckligt :)

Nu saknas bara någon bra sådan plugg här.. för jag kommer inte ha tid att göra en själv den närmsta månaden..

Lindeberg
2005-03-01, 07:56
T-racks kompressor lägger till övertoner i stereo på ett ganska snyggt sätt, men det funkar ju inte alltid...

mechatronic
2005-03-01, 12:18
http://ourworld.compuserve.com/homepages/NickWhitehurst/cplugs.htm
c_superstereo är gratis, eller shareware om man vill det.
ganska trevlig... ful :) men den funkar.

false messiah
2005-03-01, 14:41
PSP:s (http://www.pspaudioware.com/) StereoPack. Bara till OS9, och verkar inte vara planerat till OS X. Men man kan ju alltid fråga dem. Sen finns det Waves S1 för $200, kanske för mycket bara för en plugg...

Claes
2005-03-01, 15:06
Tack för den beskrivningen! Förklarar precis tillräckligt :)

Nu saknas bara någon bra sådan plugg här.. för jag kommer inte ha tid att göra en själv den närmsta månaden..
Kommer inte att ha tid den närmaste månaden...?
Kan du pilla ihop en sådan plugg så är det ju helt underbart. :kaaaka!: Alla breddningspluggar jag känner till jobbar med fasvändning, så jag har saknat en välljudande sådan ganska länge (slutade visserligen leta för rätt länge sedan, så det finns kanske nu...). Man kan fixa pitch-breddning i Wavelab, men ibland vill man ju ha det som en plugg i stället...

Volantiz
2005-03-01, 18:49
dumb: 400? för en kompressor som kan fungera lite som stereobreddare känns inte helt ok.

meckarn: Den där är enbart för wintel.

FM: http://www.pspaudioware.com/ubbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=3;t=000007 <- det kanske kommer :) .. men det dröjer antagligen. Waves S1 har jag inte kollat in än.. men snart så..

claes: ..jag skickar ett PM! :)

Volantiz
2006-01-13, 18:58
Nu är jag ute efter en bra stereobreddare igen! Jag skrev en egen.. men den känns inte tillräckligt grym ännu.. och jag har verkligen inte tid att hålla på med den nu när jag har så mycket annan kod att bråka med.

Sedan sist så har PSP Stereopack dykt upp för OSX.. rätt billigt dessutom. Någon som har kört med den?
Duy Wide har dykt upp i MAS och AU-format dessutom (tidigare bara funnits i TDM-format).. men jag är osäker på om de utvecklat vidare på dess algoritmer något de senaste 3-4 åren.. kanske inte är så himla hifi eller prisvärd längre?

Vad finns det mer för bra stereobreddare i MAS eller AU-format idag?
(MOTU har kastat ut VST-stödet från DP.. så det är jag inte intresserad av)

Mario
2006-01-14, 00:12
Jag har blivit rekommenderad stereobreddaren i mda-vst effects-paketet. http://mda.smartelectronix.com/effects.htm

Jag har inte hunnit testa det än, men kanske värt att kolla i alla fall. Finns till både PC och Mac.

Volantiz
2006-01-14, 00:22
Just stereobreddaren finns bara i VST-format.. så det gick inte. AU-pluggarna ska jag däremot testa ändå! :)

kallback
2006-01-14, 05:30
izotope.com | ozone
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/ ??

Demokid
2006-01-17, 11:17
En skön grej som jag brukar göra är att spela in två spår det ena spåret jag lite annorlunda t.ex. ändrar cutoff. Sedan panorerar jag höger/vänster, brukar låta mysigt.

Volantiz
2006-01-17, 11:35
demo: Det är ungefär så den som jag knackade ihop fungerar i teorin. Visst ger det lite mer bredd.. men det ger inte så mycket mer plats i mixen som en riktigt bra stereobreddare kan ge.

Ozone, Wide (25% rabatt på alla Duy's-pluggar den här månaden förresten) och Stereopack ska iaf testas så fort jag får tid.. demoversioner nerladdade.

Demokid
2006-01-17, 13:18
Volantiz:
Nä det är klart... jag tänkte inte på mer plats i mixen utan ett bredare och fetare sound lixom. Låter rätt fränt men som sagt kan fylla upp en mix. :)
Jag gör det som sakt bara på enstaka ljud/melodier tup huvud melodin i en refräng. Vill man ge sista refrängen ett extra lyft utan att någon egentligen fattar varför dom tycker den är så pass stark.

MVH
Demokid

Volantiz
2006-01-17, 15:54
En annan sak du kan testa är att duplicera ett spår, sedan flytta den ena fram eller bak ett par ms och fasvända den.. sen panorera ut dem en bit

timothy
2006-03-10, 15:07
En annan sak du kan testa är att duplicera ett spår, sedan flytta den ena fram eller bak ett par ms och fasvända den.. sen panorera ut dem en bit

Hur gör man när man fasvänder?
Blir det bra resultat om man använder en stereobreddare på hela mixen?

plastocid
2006-03-10, 15:12
Borde gå att göra superenkelt i Reaktor om man är lagd åt det hållet.

EDIT: Det som claes sa alltså, fasvändning vet jag inte hur man ska göra.

FIKSOFOKSI
2006-03-10, 15:24
I DP man öppna pluggen Trim och Fasvända.
I Cubase finns det väl uppe i audio/process phaseshift

timothy
2006-03-10, 15:27
Vad menas egentligen med fasvändning?
Tror inte det funkar i Live som jag använder.

FIKSOFOKSI
2006-03-10, 15:38
Det kan jag inte svara på men du typ kastar om plus och minus...på nåt vänster, gör du det på en hel mix så låter det ihåligt men om det ska användas som inläggen ovan måste man nog balansera upp ljudet mot originalspåret tills det låter bra, om det inte är ETT spår i en mix... Men det finns nog andra som vet detta bättre än vad jag vet... ;)

Satt och amatörmastrade en låt i förrgår och där var vänsterkanal fasvänd men höger var rätt, testade lyssna i mono då var det helt tyst (kanalerna tog ut varandra!) fasvände vänster kanal, då blev det monokompatibelt och inte så bråkigt längre.

FIKSOFOKSI
2006-03-10, 15:39
Det finns gratis ljudeditorer som kan fasvända spår...

Soulmachine
2006-03-10, 18:53
En bra stereobreddare pitchar upp ytterst lite i ena kanalen och ner lika mycket i den andra. Med ett väldigt kort delay också (olika i kanalerna), så förstärker man effekten.


Men det låter ju som något man borde kunna göra själv på något sätt?

Har någon någon bra teknik för att göra detta tex i wavelab?

Jag ska experimentera tror jag, men vore kul om någon redan kommit på en bra teknik på hur man kan göra. :)

charliecrash
2006-03-10, 22:37
Fasvända stereospår i wavelab: Öppna stereofil. Markera hela ena sidan av spåret (dubbelklick ovanför mitten av översta spåret t.ex) gå upp i rullgardin "Process" och välj "Invert Phase".
Klart.

Men detta ger inte mycket till stereobreddning egentligen utan mer fixande och trixande. Vad du nu gjort är att förstöra allt monomaterial då höger och vänster motarbetar varandra i 180 grader. Spelas detta i mono (t.ex markera hela filen och kopiera till monospår) då försvinner allt som ligger i mitten och vad du hör är endast skillnaden mellan höger och vänster spår. Då hörs nästa bara effekter och panorerade ljud - en bra metod att sno samplingar ibland :)

Claes
2006-03-11, 01:31
Men det låter ju som något man borde kunna göra själv på något sätt?

Har någon någon bra teknik för att göra detta tex i wavelab?

Jag ska experimentera tror jag, men vore kul om någon redan kommit på en bra teknik på hur man kan göra. :)
I Wavelab får du dela upp stereofilen i två monofiler. Sedan kör du med Pitch correction (i Process-menyn) - och stämmer upp den ena kanalen ett antal cents - och stämmer ner den andra lika mycket. Det blir en effektiv och snygg breddning, utan tråkiga fasfel. Efter detta så omvandlar man de två monofilerna till en stereofil igen. :)

Om man kunde få en sådan breddningsfunktion i en plugin, med variabelt antal cents, hade det varit kalasbra - och gärna ihop med ett ställbart delay för den ena kanalen, för att kunna förstärka breddningen ytterligare.
Finns här någon som är en fena på att snickra pluggar...?

Soulmachine
2006-03-11, 13:41
Claes!

Tack, jättebra beskrivning, skall testa omgående. :)

Håller med, hade gärna sett en sådan plugg också...

Claes
2006-03-11, 16:14
Egentligen skulle jag har mest glädje av en sådan plugg som kunde göra ovanstående, men ha en monoingång. Då kunde man få till en snygg breddning av leadsången, utan en massa trixande.
Det kan vara vanskligt med färdiga stereomixar, eftersom man nog ändå kan få fasfel, lite beroende på hur originalfilen är mixad, men om det inte är någon speciell bearbetning från början, så blir det i alla fall snyggare med den typen av breddning, än sådana pluggar som introducerar fasfel för att kunna fixa breddningen...

waveterm
2006-03-11, 17:40
En klassisk Harmonizer-effekt m.a.o.

Har inte Eventide en sådan plug-in ?

Mjo, tydligen. Fast bara TDM :-(

Tjacka en H-3000 istället.

Hårdvara rockar !!

L

waveterm
2006-03-11, 17:43
http://mda.smartelectronix.com/effects.htm

Här kan ni ladda ner Detune. Den kanske fixar det ?

L

false messiah
2006-03-11, 17:50
Audiodamage har en Harmonizerplugg (http://www.audiodamage.com/product_info.php?cPath=1&products_id=8) som är lite billigare än att köpa en H-3000.

Claes: det finns ju ett antal stereomanipulerande pluggar som redan nämnts i tråden, någon måste ju jobba med pitchshift.

timothy: Lives Utility-plugg kan fasvända. I Live är det ju dessutom lätt att detuna ett audiospår, så det går att göra Claes Wavelab-trick i realtid.

FIKSOFOKSI
2006-03-11, 17:52
MDA Stereo

har ett LFO som påverkar pitchen med depth och speed förståss...och delay för att öka stereobredden.

Gratis e gott.

waveterm
2006-03-11, 18:17
Audiodamage har en Harmonizerplugg (http://www.audiodamage.com/product_info.php?cPath=1&products_id=8) som är lite billigare än att köpa en H-3000.

Det tycker jag var tråkigt sagt. ;)

Soulmachine
2006-03-12, 03:12
fast att bredda sången på detta viset brukar jag göra med hjälp av bussar i Logic...

Typ skicka lead sången till var sin mono-buss via send. säg bus1 och bus2
Därefter tar jag logics inbyggda pitch-shifter och pitchar den ena bussen litet upp och andra litet ned. Och slutligen panorerar jag dem åt varsitt håll.
Fast det kanske var DET Claes menade med "en massa trixande" :)

Detta trodde jag ALLA gjorde :)

Fast en sån där plugg men både mono och stereo ingång vore kalas :)

charliecrash
2006-03-13, 00:21
I Wavelab får du dela upp stereofilen i två monofiler. [...]Där vill jag bara flika in att det behöver man inte göra. Man kan markera endast höger eller vänster sida av ett stereospår och processa individuellt utan att fysiskt dela upp filen i monospår. Men resultatet blir ju desamma.

Claes
2006-03-13, 00:31
Där vill jag bara flika in att det behöver man inte göra. Man kan markera endast höger eller vänster sida av ett stereospår och processa individuellt utan att fysiskt dela upp filen i monospår. Men resultatet blir ju desamma.
Det var som 17! Det gick nog inte att göra så i någon stenåldersversion - och sedan har jag inte ens funderat på att testa... :rolleyes: Så kan det bli ibland... :D