handdator

Visa fullständig version : Elektronsiskt/ loopbaserat i Logic Pro 7?



Disobedient
2005-02-21, 00:38
Holla!

Har tidigare setat med Cubase sx2, men funtar på att konvertera till Logic 7. Hur går det för er som sitter med sjuan? Håller mest på med att droppa ljud på audiotracks och klipper, klistrar, sliter och drar. Och så mycket midi med mjuksynthar plus mängder med automationer.

false messiah
2005-02-21, 01:06
Om du mest använder loopar tycker jag du ska kolla in Ableton Live. Klockrent program för allt som har med loopar att göra (både audio och midi), och att skruva automationer kan man göra tills man blir blå.

Enda nackdelen är att det är rätt slött på mac, men det kan man kanske leva med beroende på hur man jobbar.

Disobedient
2005-02-21, 01:38
Grejen med logic är att automationerna är mycket smidiga och sen får man inte glömma att det är optimerat för mac vilket innebär bättre prestanda...
Ska kolla in Ableton.

false messiah
2005-02-21, 15:51
Automation är som sagt inget problem i Live, och jo, enda nackdelen i mina ögon (förutom ett par petitesser i gränssnittet, men det gäller ju för alla program) är att det är förbålt slött på mac.

MusicNixon
2005-02-21, 20:20
Logic 7 har bra stöd för loopar. Det nya är Apple Loops, som man kan klippa upp själv i medföljande Soundtrack Loop utility. Annars är det bara att dra in en rex-loop på ett ljudspår in i arrangemanget (eller använda med EXS24 om du vill ha mer kontroll på soundet).

Timestretchmöjligheterna är också bra. Ableton är säkert bättre, men Logic 7 har varit tillräckligt för mig.