handdator

Visa fullständig version : tvätta dialog?



tublenco
2005-02-20, 16:51
Sitter här med och pillar med dialogen på en kort/novell film jag håller på med.
Det låter skit. Diverse knirk,knak, poff och annat fräsande.
Så - är det nån här som har nåt tips på hur man "tvättar" dialogen?
Hur kan jag få detta att låta bättre? :hmmm:

Några exempel:
http://www.tublenco.com/dialog/d1.mp3
http://www.tublenco.com/dialog/d2.mp3
http://www.tublenco.com/dialog/d3.mp3

Dalleponken
2005-02-20, 17:09
Nej, tyvärr inget riktigt bra tips på detta från mig. Har själv haft samma problem då jag spelat in speakerrösterna för språkkurser. Är du extrem kan du ju gå in på varje ljudsnutt och ta bort varje enskilt knaster, men det tar tid..

encore
2005-02-20, 17:38
Hmm, jag skulle föreslå att du provade med multibandskompressor eller liknande för att få upp dialogen tydligare. Jag brukar fade:a volymen en del när jag ska minimera brus och dylikt som inte har med dialogen att göra, typ efter ett ord så fade:ar jag ner till kanske 30% av volymen och fade:ar sedam upp igen precis innan nästa ord börjar. En slags mänsklig noisegate alltså. Det blir nog tidskrävande hur du än gör, men skönt att du inte ignorerar det iaf, för det är så trist när man ser på TV och samtalsljudet är kasst.

tublenco
2005-02-20, 18:36
Tack för tipsen Dalleponken och encore.
Ska prova det ni nämner. Tyvärr har jag väldigt ont om tid.
Måste få klart dialogen + musik (åtminstonde skissmässigt när det gäller musiken)
till onsdag natt då den ska läggas till filmen på torsdag. Nästan 30 minuter film . Gulp!
Kom gärna med fler tips.

Arete
2005-02-20, 18:41
Har för mig pluggen soundsoap ska kunna rensa upp lite skit, kan ju vara värt att kolla upp iaf.

tublenco
2005-02-20, 19:17
Bra tips Arete. Tack. Fanns visst en demo att ladda hem här:
http://www.bias-inc.com/products/soundsoap/
Ska prova...

sawtooth
2005-02-20, 19:35
Testa Waves Broadcast and Production bundle. Det finns som demo både för PC och mac här:

http://register.waves.com/waves/wvclients/download_new.asp

Man får fylla i lite blaj om sig själv först, men det går fort.

tublenco
2005-02-20, 23:11
ja just det - Waves har lite noise borttagnings pluggar och dyl. merci för tiipset sawtooth.

PeterH
2005-02-20, 23:19
Soudforge har en Noise Reduction som är helt OK. TC's Restoration funkar kanske bara på Powercore?

tublenco
2005-02-20, 23:35
Okej - en som ska hjälpa mig lite med ljudet kör Soundforge. Ska kolla med honom.
tack för tipset.

Imported Johannes
2005-02-21, 02:48
Jag har gjort samma sak (men med MYCKET mer brus och skit; jag tyckte inte att dina exempel var så farliga) mha Cool-Edit (motsv. Sound Forge). Jag använde graphic equalizer (när det pratades samtidigt som oljudet som skulle bort) och amp envelope och editerade för hand. Det tog ett tag förstås, men åas slapp jag sitta och leta verktyg och fick det gjort rätt fort ändå. Mer än några timmar ska det knappast behöva ta. Det är nog också det enda sättet att få bort oljud utan att det blir nytt oljud från anti-oljuds-verktygen.

Helt ärligt: hade du inte sagt att det var sprak etc. så hade jag inte tänkt på det. Är det en dokumentärfilm så låter det inte konstigt alls. Möjligen låter det som om det är ett gäng noise reduction-artefakter i bakgrunden på vissa ställen, men det hörs förmodligen bara i hörlurar.

Man förstår ju ändå inte ett ord av vad de säger så det är inte så noga med ljudet :-)

PeterH
2005-02-21, 08:13
en som ska hjälpa mig lite med ljudet kör Soundforge.

Slog mej att den inte medföljer, utan köpes separat. Men det kan han ju mycket väl ha gjort...

Mårre
2005-02-21, 11:14
SF:s Noise Reduction har följt med ibland. När vi köpte in 5:an eller 6:an fick vi med den (asså i ett av två fall).

Lucas
2005-02-21, 23:08
Waves Xnoise är ju till för att tvätta bort brus, finns även Xcrackle och Xclick för att få bort dist och klick. Digidesignt BNR har jag även använt ganska mycket. Men det tar tid för man måste köra effekterna pytte lite om och om igen för att få någon bra effekt. Och hur du än gör så tar det ganska mycket på dialogen, så man får vara försiktig. Du får ofta gatea manuellt efteråt för risken för flanger effekten är stor mellan själva dialogen. Jag provade en gång att kopiera dialogspåret, körde orginalet genom bnr´en några gånger och blev av med mycket skräp. Jag gatea även kraftigt. Men kopian under gateade jag spegelvänt. Så bara bakgrunden gick upp lite mellan orden. Blev attans bra. I värsta fall så får du skita till hela ljudet. Det låter mycket bättre om det låter skit överallt, än om det bara är en scen som låter kasst. Det är skillnaderna man hör mest. Känns inte bra att behöva lägga till brus å skit men det har man behövt göra ibland också.

David Lennartsson
2005-02-21, 23:24
TC Spark har en bra plugin för att ta bort brus. Stolsknarret? är svårare, men det kanske får vara med?

Jag provade en hård brusreducering, det lät såhär:

http://www.ljudstugan.se/misc/d1.mp3

Fortfarande hörs ju brus när de pratar...svårt att få bort helt.

Annars är Lucas lösning en bra gammal patentlösning. Förr, när de hade problem med bandbrus från de gamla rullbandspelarna la de gärna ett konstant svagt brus, eller något annat ljud för att man inte skulle uppleva ljudet som brusigt. Om det som låter verkar ska vara så, så upplever man inte att det är dållig kvalitet. Kan du lägga på ex svagt trafikbrus eller liknande så har du ju löst problemet.

tublenco
2005-02-22, 01:14
ah kalas info där. tusen tack! :)
det där med att det är bättre att det låter skit överallt än enskilda scener som sticker ut var bra. ska jag komma ihåg. ska även se hur jag kan lägga på annat ljud för att dölja.
kommer ju även vara en hel del musik....såklart.
önskar jag hade mer tid till att pilla med ljudet men måste vara klar imorgon med det.
kanske nån liten finjustering på onsdag men se ska det på filmen. gulp! :hmmm:

David Lennartsson
2005-02-22, 02:22
Vad är det för film? Dialogen verkar ju intressant. Berätta gärna.

tublenco
2005-02-22, 03:24
Det är en dansk novellfilm som heter "Havanna" som jag och min danska kollega gjort.
Regi, manus, klippning, musik och nu även ljudläggning. Puh! Så är det ju med lowbudget.
Får väl börja agera också så kan man göra allt själv nästa gång. :)

Inspelad i Köpenhamn med lite stöd från Danska Filminstitutet.
Totall punk inspelning där vi valde att köra allt på Steadicam. Vill kunna jobba fort.
Ska vara klar för pressrelease på torsdag men det får bli en slags arbetskopia då.
Men till 4:e Mars ska den vara helt klar då det är en digital bio visning.
Har precis kommit igång med musiken till den. Blir tight. Gulp!
Och imorgon börjar colourgrading av den. Ska bli kul. Första gången jag gör nåt på HD.
Filmade med en Panasonic Varicam som är deras HD kamera men det intressanta med den är att den kan filma riktig slowmotion. 60fps. Ser bra ut. Nästa vecka kan jag lägga upp nåt klipp.

Från inspelningen:
http://www.tublenco.com/pictures/havanna/fre3.jpg

David Lennartsson
2005-02-22, 03:30
Det låter spännande! Hoppas du hinner... Kommer den att visas, det vore ju kul att se.

Dalleponken
2005-02-22, 03:33
Håller med! Ska bli skoj att se!

tublenco
2005-02-22, 03:37
Hehe ja hinna måste jag. Men det ska gå - jobbar fort.
Kommer försöka sälja in den till DR men jag tvivlar på att SVT skulle vilja visa en dansk lowbudget novellfilm fast man ska väl aldrig säga aldrig....hmm :hmmm:
Mest hoppas jag på att kunna få ut den på lite filmfestivaler som man kan bli bjuden till.
Med förra ultra punk kortfilmen (tog 14 timmar att spela in) så hamnade jag både i Seoul och San Sebastian.
Mer sånt :)

Lucas
2005-02-22, 13:03
Ni ser ut att ha kul i sandlådan allihopa i allafall ;)

G_urr_A
2005-03-07, 00:55
Så, hur gick det?

tublenco
2005-03-07, 12:42
Så, hur gick det?
Det gick kalas bra. :)
Ljudet blev iofs inte det bästa men det fungerar.
Hade visning på filmen i fredags och fick väldigt fin feedback på den.
T.o.m en liten men bra recension i en stor dansk tidning.

Lade upp intro sekvensen här om nån vill se:
intro tråden (http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=9567)

David Lennartsson
2005-03-07, 14:39
Det ser ju (låter) väldigt bra ut. Kan man se hela någonstans? Det vore kul.

tublenco
2005-03-07, 15:01
Tack :)
Nu har jag tyvärr inte plats att lägga upp hela filmen (25minuter) men sen bör man vänta och först försöka få ut den på lite filmfestivaler innan. Festivalerna brukar inte vara så glada om den redan finns ute på nätet. Fast min gamla kortfilm bör jag ju kunna lägga upp snart. Hmm... :hmmm:

David Lennartsson
2005-03-07, 21:37
Gör du mycket film? Är det vad du huvudsakligen gör? Det vore roligt att se någon - se till att skriva här när något ska visas.