handdator

Visa fullständig version : Så var det då äntligen dags...



Neontripp
2005-02-06, 07:29
Är lite osäker på om detta inlägg är i exakt rätt forum och är det inte det ber jag om ursäkt för det. Men eftersom det handlar om lite av 2 saker så satte jag dit det här.

Har äntligen lyckats knoda ihop min första låt någonsin med hjälp av programet Reason.

Självklart har man ju börjat undra vad detta mastrande, EQ:ande o kompressioner är som alla verkar snacka om här.

Har iaf förstått så pass att man behöver något program till detta mastrande o eq:ande. Då jag inte har råd med wavelab som endel snackar sig varm om så tänkte jag avstå detta helt o hållet. Men så har jag en kompis som köpt en dator av, vad han kallar, en såndär "musikidiot"....hmmm... jag tror minsann han syftar på sådana som oss :hmmm:
Men med tanke på att denna "musikidiot" hade förärat honom med div programvara... speciellt ett som jag kunde få bli ny ägare till så kunde jag ju inte gärna kicka arslet av honom för hans benämning av oss musikkomponerare ;)

Programet jag fick av honom heter Sony Soundforge 7.0. För mig liknar det ett helt vanligt ljudredigeringsprogram som man kan klippa o klistar i typ... Men det skulle väl även gå att mastra i det.
Stämmer det tro???

Ja, jag har ingen aning. I vilken ände börjar man liksom?
Jag hittade iaf en meny som hette EQ. Väl där hade man 3 val. Klickade där men fattar inte alls vad jag ska göra. Visst förstod jag att man kunde ändra på reglagen... men hur o varför så att det ska låta bra?

Komprimering hittade jag inte alls där inne. Men däremot såg jag att det fanns något som kallas för compressor i Reason. Hur använder man det lämpligast?
Jag gjorde som så att jag kopplade mixen till Compressorn och sedan till Audio Out. Jag vred o vred på reglagen men märkte ingen större skillnad mot vad jag hörde innan jag satte dit den. Det enda som var var att volymen i ett läge ökade.


Mycket bakgrundsfakta här nu utan någon direkt fråga... Kan bero på min osäkerhet inom detta med mastring och vad jag egentligen ska fråga.

Det jag vill veta är väl egentligen om någon kan hjälpa mig komma igång med Mastering och förklara lite kort om...

1. Duger Sony SoundForge 7.0??

2. vilka funktioner jag ska använda och vad jag ska tänka på när jag använder dem för att få bästa resultat?

3. Kompressor. Används det i Soundforge eller i reason? Och hur i så fall?

4. Hur använder jag detta EQ för att få bästa resultat?


Behöver ingen uppsats. Bara att någon vänlig själ kan hjälpa mig lite steg för steg på ett enkelt sätt.
Visst har jag sökt info på nätet samt i instruktionsböcker, men jag tycker det är rena grekiskan och det verkar som man redan ska vara halvproffs för att kunna förstå.



För den som vill lyssna på den låt jag ämmar Mastra, EQ:a, komprimera o allt vad det nu heter så kan ni tanka ner den på:

http://bytegruva.mine.nu/~granit/Neontripp%20-%20Chemical%20Fluid.mp3

Hoppas ni gillar den. Har ju gjort så gott jag kunnat.

mvh / Joacim

encore
2005-02-06, 11:02
<adminläge på> Tog bort din dubbelpost. <adminläge av>

Har inte lyssnat på din låt men jag tycker så här generellt; Har du nyss knåpat ihop din första låt i Reason (grattis!) så fokusera på musicerandet i första början och bli varm i kläderna (alltså i programmet) till en början istället. För mig känns det som fel väg att fokusera på mastring (som är en hel vetenskap) när man precis har börjat med att skapa musik.

Med det sagt, jag tror du kan få rätt bra resultat mixmässigt med enbart Reason. Soundforge är ett ljudredigeringsprogram där man kan göra alla möjliga saker. Man kan säkert mastra med det också med hjälp av lämpliga pluggar (som du även kan köra i andra program med stöd för dessa, dock ej Reason) men vad jag vet har programmet inga inbyggda funktioner speciellt på mastring. Har dock ej provat 7:an.

Hur som helst; Jag råder dig att i första hand fokusera på mixningen av låten och det kan du göra i Reason. Dvs, fokusera på ljudnivåerna mellan de olika instrumenten och även på eq:n av dessa.

Ljudkomprimering, eller kompressor, används för att trycka upp ljudet till en jämnare nivå och det kan vara användbart i många avseenden, t.ex. att en bastrumma och en syntbas låter mer 'integrerade'. Kompressor kan du också använda i Reason. När man mastrar pratar man snarare om multibandskompressorer, dvs att flera kompressorer som tar hand om olika delar i ett frekvensband.

Så, lite snabbt svarat på dina frågor:

1. Jorå, Sony Sound Forge duger men, det du ska använda det till kan du nog likaväl göra i Reason.

2. Fokusera på att mixa i Reason. Testa EQ's, ljudnivåer osv, det är en livslång process att lära sig att mixa. :-) Sound on sound har säkert jättebra artiklar om generella mixningstips.

3. Kompressor kan du använda i Reason, och det tycker jag också du ska göra. Då kan du även komprimera enskilda kanaler och inte hela mixen.

4. Lyssna och bedöm själv, jämför med plattor du gillar soundet på osv. Det här är väldigt integrerat med mixningen så se fråga 2.

Hoppas mitt svar gav dig nån form av klarhet. :)

sisältää
2005-02-06, 11:18
"Jag gjorde som så att jag kopplade mixen till Compressorn och sedan till Audio Out. Jag vred o vred på reglagen men märkte ingen större skillnad mot vad jag hörde innan jag satte dit den. Det enda som var var att volymen i ett läge ökade."

en mycket bra guide hittar du här:
http://gonzoft.tripod.com/articles/a4/a4.htm

"Hur använder jag detta EQ för att få bästa resultat?"

Målet med att mixa och EQ:a är att få musiken att låta bra. Vad som är "bra" är lite upp till dig egentligen. När du väl har testat dig fram och inte riktigt får till det sound som du tycker är bra, starta då en ny tråd och fråga efter en lösning på ditt specifika problem så blir det nog lättare för folk att hjälpa dig.

Neontripp
2005-02-06, 11:31
Tackar för svaren.

sisältää´s länk ska jag plöja igenom också, även om jag inte gärna läser så långt på engelska.

encore. Mycket läsvärt det du skrev. redde ut en hel del frågetecken. Tack.
Efter vad jag läst ska jag inte Mastra mina låtar än, utan jag mixar ihop dom i Reason bara. Men någonstans i någon ände måste man ju lära sig mastring. Och det enda sättet är ju att testa.

Synd bara att soundforge inte hade sådana funktioner då som man skulle ha.
Kan du ge exempel på de funktioner som ett mastringsprogram ska ha?
Och finns det bara wavelab för detta? Finns det inget gratisprogram eller iaf något i humant prisläge?
Föressten... jag kör ju PC o då kanske man inte kan köra wavelab där i ens?

sisältää
2005-02-06, 12:00
Alltså, du bör verkligen inte börja med att mastera dina grejer. Mastering handlar mest om att höja volymen på musiken så att den inte låter mesig i något system, det gör man inte förens det övriga fungerar väl. Så, släpp det tills vidare (för din egen skull, det är för mycket att lära sig i början ändå).

Jag lyssnade på din låt och vad den, mer än något annat, behöver är kompression (och en del reverb, kanske). Dansmusik ska vara stor och pumpa, hitta det soundet i första hand.

encore
2005-02-06, 12:01
Neontripp: Nu är jag nog hyffsat subjektiv så ta inte mina ord för lag, men för mig fungerar det så här:

Jag mixar medans jag gör musiken - det ska låta som jag vill medans jag komponerar låten. När jag känner mig färdig och vill att folk ska få lyssna på resultatet så mastrar jag - den definitionen är för mig att köra den färdiga wav-filen igenom en multibandskompressor så att ljudnivån blir lite högre och mer komprimerad, dock aldrig så att det hörs på något fult pumpande sätt. Möjligen justerar jag diskanten också med EQ (och då brukar jag jämföra med andra låtar på platta) så att det låter 'normaliserat' och neutralt. Sen klipper jag (eller fadear) ändarna snyggt och lägger in en 0.2 sekunders tyst passage före låtens början. Det är ungefär min definition på 'mastring'. Jag tror att andra kan ha en helt annan syn på vad mastring innebär. ;)

Jag tror att både Soundforge, Wavelab (finns till både PC/Mac, japp) med flera går att mastra alldeles utmärkt i, ofta använder man sig av externa pluggar ändå, t.ex. multibandskompressorer. Möjligen har dock en del program smarta funktioner som gör jobbet avsevärt lättare i mastringssyfte.

Tror det finns en hel del billiga alternativ att välja på i plugg-väg om du eftersöker t.ex. multibandskompressor. Kolla in www.kvraudio.com till att börja med. Sen vill jag tipsa om två andra trådar relaterade till detta ämne:

Hur mastrar/mixar ni? (http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=8981)

Sluta mastra, börja mixa! (http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=7999)

Cytex
2005-02-06, 13:15
encore: damn...du o jag jobbar på rätt lika sätt...mixar medans jag komponerar o sen kör med multiband kompressor o EQ i wavelab o rattar till så det låter ok :D

Neontripp: Om du tycker Reason är ett bra program och vill fortsätta göra musik med det så kan jag råda dig till att vänta ett par veckor tills Reason 3.0 kommer ut för där kan man mastra redan i programmet för det ingår då en masteringsuite till Reason.

Så om du är nöjd med reason o vill göra mer o tycker det är värt pengarna så satsa på en uppgradering till 3.0...kommer jag göra iaf :D

Kolla på den här videon så kanske du fattar mer för där förklarar han mer om masteringen just http://www.sonicstate.com/news/show...fm?newsid=2007# :D

Neontripp
2005-02-08, 07:15
Jag lyssnade på din låt och vad den, mer än något annat, behöver är kompression (och en del reverb, kanske). Dansmusik ska vara stor och pumpa, hitta det soundet i första hand.

Hur menar du då sisältää ? Jag förstår inte riktigt hur man använder Compressor som finns i Reason. Har lagt till den för att prova men upplever ingen skillnad. Kan du ge tips?
Jag provade att sätta Compressor på basen endast, på trummorna endast, provade att ha det på båda samtidigt samt provade att ha det direkt på mixern. Men som sagt så upplever jag ingen skillnad, vilket iofs kan bero på okunskap om hur jag ska använda den.



Jag mixar medans jag gör musiken - det ska låta som jag vill medans jag komponerar låten. När jag känner mig färdig och vill att folk ska få lyssna på resultatet så mastrar jag

Precis så vill ju jag med. Jag har insett för ganska länge sedan, med tanke på vad som skrivits tidigare här på forumet, att man absolut inte ska mastra innan man mixat klart. Men jag känner mig ju klar med min låt. Den låter så som jag vill. Sen har man ju olika smak o jag förstår om inte alla gillar min låt som sådan.

sisältää
2005-02-08, 10:48
"Har lagt till den för att prova men upplever ingen skillnad. Kan du ge tips?"

Men, läs i länken jag postade.. allt står där.

syked
2005-02-08, 15:58
Saxat ur sisältää's länk: "A compressor just makes the loud bits quieter, allowing you to crank everything up to maximum volume. Firstly, there's the obvious application of making your CDs sound as loud as possible. This trend is starting to get a bit silly, and is beginning to prevent people from producing albums of good dynamic range. "

Mitt råd till dig är att testa dig fram, om du inte upplever någon skillnad när du testat runt lite kanske det inte är lösningen för dig. Försök fundera på exakt vad som du INTE är nöjd med i din musik. Om du vet vad som är fel kan du rätta till det. Oftast är det ganska vaga begrepp man vill ändra, typ låten ska bli bättre etc, försök precisera vad exakt som saknas då är det lättare att fixa.

Ofta gör eq:n mycket av jobbet och en bra mixning rent eq-mässigt räcker längre än dåligt eq:ad men mastrad musik. Som du såg i klippet finns en konflikt mellan dynamik och kompression som man bör ha med i beräkningen.

sisältää
2005-02-08, 16:49
I länken finns ett stycke som handlar just om att pumpa till kaggen och basen, det är något som hans låt behöver eftersom den tydligt vill vara trance. I övrigt är det inte alls nödvändigt att använda kompressorer men gör man vissa former av dansmusik så är det kört utan.. såvida min inte samplar redan fixade ljud.

imported_bewing77
2005-02-08, 18:13
Ett enkelt test så du kan märka lite vad kompressorn gör: Ta en Redrum med en baskagge som bara ligger och pumpar. Koppla en kompressor efter. Vrid Ratio (första ratten) nästan till max, threshold (andra ratten) till klockan nio, Attack (tredje) nästan till minsta värdet och release (sista ratten) till minsta värdet. Ganska markant skillnad mot utan den, eller hur? Testa att vrida på de olika rattarna och hör hur de påverkar ljudet. Reasons kompressor har dock sina begränsningar vilket gör att den passar bäst för att få mer "pump" i enskilda ljud än som ett verktyg att använda på en hel mix. Där lämpar sig en multibandskompressor som andra sagt mycket bättre eftersom man kan ställa dess påverkan av ljudet i de olika frekvensregistren.

När det gäller EQ och mixen i sig så är en bra grundtanke att ge alla ljud en egen "plats". Detta kan göras med EQ eller Panorering, eller både och. Om du har ett ljud som ligger panorerat i mitten med mycket mellanregister så kommer det att låta grötigt om du lägger ett till ljud i samma frekvens på samma plats i panoreringen. Om du istället då flyttar ut ljudet till någon sida så blir grötigheten mindre. Ett annat alternativ är att med en EQ sänka just de frekvenserna så att ett utrymme skapas. Av denna anledning är det oftast en bra ide att ställa EQ-nivåerna när man lyssnar på hela mixen och inte bara ett ljud i isolation. Just detta är panoreringens och EQns viktigaste funktion: att ge en tydlig ljudbild genom att ge ljuden utrymme. Även om man tycker att ett EQat ljud låter skumt för sig självt så är det viktiga att det sitter rätt i mixen.

Andra EQ knep kan användas för att flytta ljudet i djupled: Ett ljud som spelas nära det mäsnkliga örat får överdrivna bas- och diskanttoner och vice versa så får ett avlägset ljud avklingade bas- och diskantregister och ett lätt överdrivet mellanregister. Om man alltså sänker basen och diskanten på ett ljud så upplevs det som mer avlägset och om man höjer dem så upplevs det således som att det ligger närmare. Här spelar också reverb in: ett ljud med mycket reverb upplevs som avlägset.

Neontripp
2005-02-09, 06:19
Tack för alla tips. Supernice!

Och ja sisältää jag ska läsa igenom din länk. Bara det att jag läser engelska så långsamt så det är inte klokt, så jag bara tänke om du på någon mening kunde förklara vad du menade.

Jag ska ta och prova compressor så som bewing77 beskrev och hoppas jag hör någon skillnad.

Jag har iaf bytt trumma nu, eftersom jag tyckte att trumman lät som om man lyssnade på den genom en vaderad kakburk. Nu är det mer tryck i trumman iaf.

kallback
2005-02-14, 18:02
(Det går generalbra att mastra i Soundforge - har stöd för DX-pluggar, vissa medföljer i packet från Sony och finns under en specifik meny för detta. Man kan även skapa effektkedjor och lyssna på allt i realtid, no probs!)