handdator

Visa fullständig version : Skillnad på Oktava MC och MK 012



aleklint
2005-02-01, 10:39
Hej!

Är det nån som vet om det är nån skillnad på Oktava MK 012 och Oktava MC 012?
MK verkar ju vara en tidigare variant, men är det nån ljudskillnad?

David Lennartsson
2005-02-01, 13:48
Jag undrar också det. Vad jag förstår är det samma mik men olika beteckningar...är det så?

aleklint
2005-02-01, 19:26
Hm, hittade detta nu:
http://www.oktava.be/en/products_mk012.htm
http://oktava.tula.net/eng/mk012_e.htm

Verkar vara lite skillnad i frekvenskurvorna, men lite svårt att jämföra, det är ju olika diagram.

David Lennartsson
2005-02-02, 00:33
Ja, det är väl säkrast att köpa MC-012 antar jag. Det var den de testade i Studio senast som lät bra där. De är ju inte jättedyra i Sverige, utomlands har jag bara hittat MK-012.

Claes
2005-02-02, 02:41
Det är kanske också så, att det är de kyrylliska tecknen som spelar ett litet spratt... ;)
(jfr CCCP = SSSR, PRABDA = PRAVDA etc).

Något som har gett Oktava ett oförtjänt dåligt rykte, är att amerikanska firmor har köpt upp stora mängder otestade micar till ett extra lågt pris. Det har därför kunnat vara så, att man har köpt 4 micar och två har fungerat, medan den tredje har låtit dåligt och den fjärde har varit stendöd... Fabriken har levt kvar i planekonomi-tänkandet och har därför sett mer på antalet än till kvaliteten när någon har velat köpa till lägsta pris.
Detta har den Europeiske distributören förhoppningsvis lyckats få stopp på nu, men det förekommer säkert fortfarande undermåliga micar på lager hos vissa amerikanska handlare.
De som säljs i Sverige är däremot enbart sådana som har gått igenom normal kvalitetskontroll (åtminstone om de har gått den normala vägen - och inte via USA). En extra säkerhet får man om man köper ett matchat par, eftersom man vet att de då har testats en extra gång för matchningen... ;)

aleklint
2005-02-02, 10:09
Hm, jag hade ju tänkt köpa mina MK012 från Ebay..
Då kanske man ska tänka om lite grann.
Men om man köper ett par som är matchat så borde det ju vara ok, då har dom ju åtminstone kollats en gång?

David Lennartsson
2005-02-02, 11:21
Claes: Du har väl testat Oktava-mikarna? Om man nu eg vill ha Neumann km84, men tycker att de är för dyra så är väl Oktava MC012 ett bra val? Jag lyssnade i Studios senaste test och där lät de bra tyckte jag, rätt nära Neumann. Finns det några andra du hellre rekommenderar? Vad tar du för ett matchat par, med en kapsel (njure)?

Claes
2005-02-02, 11:24
När det är från USA, så skulle jag tänka mig för både en och två gånger. Oktava från Ebay skulle jag absolut inte lita på...
Det är säkrare att köpa i Sverige - och få svenska garantier (i stället för bara 3 månader, som är vanligast i USA) och dessutom säkerheten att man verkligen får den kvalitet man är ute efter.

Claes
2005-02-02, 11:30
Claes: Du har väl testat Oktava-mikarna? Om man nu eg vill ha Neumann km84, men tycker att de är för dyra så är väl Oktava MC012 ett bra val? Jag lyssnade i Studios senaste test och där lät de bra tyckte jag, rätt nära Neumann. Finns det några andra du hellre rekommenderar? Vad tar du för ett matchat par, med en kapsel (njure)?
Jag har lagt upp inspelningar på min testsite; http://testing.holmerup.biz/mic_pretest - så du kan lyssna själv.
När det gäller pris kontra levererad ljudkvalitet, så är det tunnsått med konkurrensen och jag har tveklöst MC012 som förstahandsval själv om man behöver denna typ av mic.
3995:- är listpriset för ett matchat par med 2 kapslar - men eventuella prisdiskussioner är lämpligare att ta via mail än i forumet... ;)

aleklint
2005-02-02, 17:44
Ja, jag får väl se hur jag gör, 3995 är ju inte så mycket det heller. :)
Schysst miktest du har lagt upp claes! den måste jag hem och lyssna in.

aleklint
2005-05-26, 15:03
jag köpte ett par MK-012 via Oktava-online
http://stores.ebay.de/Oktava-online_W0QQssPageNameZl2QQtZkm

Låter kanon! Ca 2500 med frakt.

Kan varmt rekommendera att göra ett köp från dom, snabb leverans och billigt.

1 års garanti och matchat par.