handdator

Visa fullständig version : Logic knastrar



romanenko
2005-01-14, 14:50
Hej

Jag har bytt användarkonto i OS X och fick göra om alla inställningar i Logic.
Nu har jag märkt att det uppkommer ett konstigt ljud ibland. Svårt att förklara hur det låter men det låter som om det knastrar eller distar lite smått ibland och man hör det mest när man har hörlurar på sig.
Det låter mest om jag har många kanaler och mycket effekter på och om jag lyssnar igenom kanal för kanal så finns inte ljudet med så det är inte inspelat på något sätt.

Huh? Jag slängde allt som hade med det gamla kontot i OS X så jag kan inte kopiera över preferencefilen.

Några tips?

Jimpan
2005-01-14, 15:22
Kolla I/O buffersize under Audio hardware & drivers.... Prova att ställa om där

Chrille Roth
2005-01-16, 15:56
Är I/O buffen för låg brukar det fastna på filen. Kanske blir för stark signal ut? Eftersom det bara hörs när alla kanalerna spelar och inte vid solo.

MusicNixon
2005-01-17, 15:51
Dator? System? Minne? Ljudkort?

romanenko
2005-02-17, 12:37
Jag fick ordning på det här problemet men igår när jag satte mig så distar det till då och då, bara korta stunder men det händer även om jag bara spelar en kanal.

Några tips?

romanenko
2005-02-18, 13:21
Inga tips?
Tänkte åka förbi systembolaget och sätta mig och spela in hela helgen men som det är nu blir jag så irriterad att jag går och gör något annat hela tiden.

MusicNixon
2005-02-18, 13:43
Dator? System? Minne? Ljudkort?

Det kan underlätta för problemlösare om vi får lite mer info.

romanenko
2005-02-18, 16:13
Förlåt. Logic 7. Powerbook G4 640MB RAM och OS X 10.3.. Har fungerat klockrent tidigare.
Kör oftast med det interna ljudkortet men har även ett firewirekort kopplat och jag har nog inte provat att skicka ljudet igenom det.

romanenko
2005-02-18, 16:14
Kom precis på att jag uppdaterade till 10.3.8 häromdagen och det är efter det som problemet uppstod.
Kan det ha något med saken att göra? Går det att nedgradera på något sätt?

romanenko
2005-02-19, 13:14
Nu har jag provat att spela upp genom Firewirekortet och det distar likadant där. Slängde då preferencefilerna för Logic men det hjälpte inte. Skapade en ny användare i OS X och provade med den men det distade där också. Det distar oregelbundet och bara i Logic så det måste vara någon inställning eller problem med uppdateringen till 10.3.8 som ställde till det.
Jag ska aldrig mer uppdatera den här datorn.

MusicNixon
2005-02-21, 22:47
Nu har jag provat att spela upp genom Firewirekortet och det distar likadant där. Slängde då preferencefilerna för Logic men det hjälpte inte. Skapade en ny användare i OS X och provade med den men det distade där också. Det distar oregelbundet och bara i Logic så det måste vara någon inställning eller problem med uppdateringen till 10.3.8 som ställde till det.
Jag ska aldrig mer uppdatera den här datorn.

En kompis till mig hade problem med sitt ljud (dock inte exakt samma som du). För honom funkar det om han har Systeminställningar/Ljud-fönstret uppe samtidigt som han kör Logic. Helt sjukt, men det är i alla fall en tillfällig fix. Testa det.

Jag vet faktiskt inte hur man nergraderar, men i värsta fall får du installera om OS X samtidigt som du arkiverar den gamla installationen (finns som val i installationsprogrammet på OS X-skivan). Sen får du uppdatera till 10.3.7 med filer från Apples hemsida.

romanenko
2005-02-26, 18:01
Har kommit på vad det är.
Jag installerade en demoversion av T-Racks för några veckor sedan och av någon anledning så ligger den på kanal 16 (så långt till höger är jag aldrig i mixern) i min autoload-fil. Den demon hade nu gått ut och då distar det till med ojämna mellanrum så att man ska registrera den.
Avinstallerade det och nu fungerar det klockrent. En ren tillfällighet att det inträffade samtidigt som jag uppgraderade till 10.3.8 antar jag.

Tack för era tips men den här gången var det mitt fel.