handdator

Visa fullständig version : Vad är EXSP 24 mk II



torsig1967
2005-01-10, 00:23
Jag ser att Logic Express levereras med EXSP 24 mk II (istället för EXS 24 mk II som Pro levereras med). Vad är skillnaden? Apple kallar det sample player, men sampla kan man väl göra med Logic genom att spela in som vanligt?

Är det så att man inte kan skapa nya program i EXSP 24 och lägga upp samplingar?

Eller är det så att det inte ens går att editera inladdade program och/eller samples i EXSP 24?

</t>

false messiah
2005-01-10, 00:32
Man kan inte skapa eller redigera program i EXSP24, men däremot ingår det om jag minns rätt en EXS-editor i Logic Express 6 men inte 7. Däremot kan man ändra på alla rattarna på frontpanelen (filter, envelopes, LFO:er osv), så man kommer en bra bit ändå. Det finns också hyggligt gott om EXS-program att ladda hem på nätet (tex de flesta av ljuden på Hollow Sun).

Dessuotm har fullversionen av EXS24 en rätt avancerad modulationsmatris, men annars tror jag inte att det är några skillnader.

torsig1967
2005-01-26, 00:30
Betyder det att man i EXSP 24 saknar möjlighet att t.ex. routa en virvelkagge till en separat kanal (mot resten av programmet) för att kunna lägga reverb på den? Eller sker routingen av keygroups (eller vad det nu heter) på en nivå som är åtkomlig?

Martin Pettersson
2005-01-26, 00:45
Kan inte så mycket om just EXSP-24, men en "workaround" för det du undrar i inlägget här ovanför är att välja en ny Audio-instrument-kanal och öppna en ny EXSP-24 och öppna samma bank men enbart lägga virveln på den kanalen.....då kan du lägga reverb enbart på virveln.

torsig1967
2005-01-26, 13:19
Jo, man kan ju dela upp det på flera spår men det är mer opraktiskt. Nä, avgörande för vad jag väljer för sequencerprogram är just att jag skall kunna routa olika ljud i samplerns program. Just nu kör jag ett gammalt Logic med den gamla EXS24 där ingen routing finns och det är inte kul.

Angelo
2005-03-04, 20:08
Står inte EXSP för player, P som i Player?

En sample-uppspelare helt enkelt medans EXS är en renodlad sampler med alla dess funktioner.