handdator

Visa fullständig version : Problem med sången...



fat freddy
2004-12-29, 13:02
Tjena.... Jag har problem med att få sången bra... grejen e att "min" sångerska sjunger jävligt varierande i ljud styrka... (spelar in med digi001) o jag använder compressorer men när hon tar i som sjutton blir det ändå för högt... Har även provat med eq för att få ner "skäret" i ljudet.... Någon som har några tips?

Volantiz
2004-12-29, 13:14
Flytta bort micen lite när hon tar i? Testa med en limiter annars?

EricBradley
2004-12-29, 13:32
Vad använder du för compressor? Hård- eller mjukvaru?

fat freddy
2004-12-29, 16:19
Dessvärre bara mjukvaru compressorer... Men ska prova med limiter... Försöker få henne o sjunga lagom... men hon tar ändå i så väggarna håller på o ramla ut...

EricBradley
2004-12-29, 16:41
Jag skulle rekomendera dig att du köper en kompressor eller någon kombinerad kompressor/preamp till din studio. Den kommer att göra underverk! Problemet du har nu är nog att signalen distar i preampen och enda sättet att komma runt detta är att inserta mellan mick och ljudkort :)

imported_equinoxe
2004-12-29, 16:56
Tänkte precis föreslå detsamma som EricBradley. Vi hade samma problem i mitt gamla band och denna lösning underlättade arbetet väldigt mycket.

axeman
2004-12-30, 10:26
Dra ner på gainen och lära henne mickteknik borde göra susen. Sen kan du ju om du vill skaffa en "hård" kompressor, eftersom det kan underlätta vid inspelning.

fat freddy
2004-12-31, 00:44
Ciao.... limitern funka hyfsat.... drog dessvärre bort en del av "trycket"... Fast o dra ner på gainern borde nog funka.... Hon har sjungit en hel del förut men e nog inte skolad....

Så limitern håller bara tillbaka? men kompressorn jämnar ut... gör dom typ inte samma grej...

Om jag tjackar en kompressor o kopplar innan digi001, blir det inte kaka på kaka?


Förövrigt så e hon som sjunger jävligt lång med sillisar så det kompenserar ju en smula... Måste ju ha ett fejs utåt... heheh

EricBradley
2004-12-31, 01:26
Ciao.... limitern funka hyfsat.... drog dessvärre bort en del av "trycket"... Fast o dra ner på gainern borde nog funka.... Hon har sjungit en hel del förut men e nog inte skolad....

Så limitern håller bara tillbaka? men kompressorn jämnar ut... gör dom typ inte samma grej...

Om jag tjackar en kompressor o kopplar innan digi001, blir det inte kaka på kaka?


Förövrigt så e hon som sjunger jävligt lång med sillisar så det kompenserar ju en smula... Måste ju ha ett fejs utåt... heheh

Limiter och kompressor är väl i princip likadant uppbyggda men används lite olika.Man brukar säga att en limiter är en kompressor som jobbar med en rate 1:10 eller högre.
Limitern används för att sätta ett tak på inspelningen, alltså få den att ej gå över en viss dB gräns. Kompressorn däremot används oftast för att jämna ut nivåerna på signalel, mellan den starkaste och den svagaste. I praktiken innebär detta att man får upp nivån för de allra svagaste mumlandena. Även andning och viskningar dyker helt plötsligt upp i ljud bilden. Man får oxå svårare att överstyra insignalen vilket leder till en ljudfil utan digitaldist.
Vid Digitala inspelningar är det därför väldigt viktigt, tycker jag och andra med mig, att man ser till att komprimera innan man går in i AD omvandlaren på ljudkortet( Det finns ett sätt att kringå detta och det är att spela in i 24 bitar istället för 16 men jag skulle köra in en kompressor ändå. ).
(Du kan läsa mer angående detta i forumet)

Slutligen så tror jag att genom att trycka in en kompressor kommer din sångerskas insats inte bara att bli mindre distad och gapig utan oxå kännas närmare och varmare i de svagare partierna.

Eric

Lindeberg
2004-12-31, 01:58
Rekommenderar 24-bitarsinspelning, men det kör du säkert redan?

fat freddy
2004-12-31, 14:17
thanx for information.... Så faktum e att mjukvaru kompressor inte funkar lika bra(bombfactory)... SPelar in i 24bit men bouncar ut till 16bit.... E ju ingen wizard på protools tycker bara att det e jävligt enkelt att klippa o klistra... stor nackdel när man kör i win98se bara... datan klarar fan inte av många pluginns utan att börja paja ur...

Vet någon av er om datan klarar mera plugins om man tjackar ett fett ramminne?

Sedan undrar jag om det går att använda digi001 o spela in röst i cubase? vore det e bättre alternativ...

imported_bewing77
2005-01-05, 02:47
Mjukvarukompressor finns det ingen anledning att använda vid inspelning, det kan man precis lika gärna lägga till i efterhand och då kan man ju ändra och ta bort/lägga till efter smak. Den som redan är inspelad kan man inte bli av med. Anledningen till detta är ju att när signalen redan är inne i datorn så har den redan passerat alla ställen där signalen kan dista (preamp och A/D). Bättre då att sänka gainen och komprimera i efterhand för att få upp nivån. Nackdelen med detta är ju dock att det finns risk för brus. Men med 24-bitars inspelning finns det ju mer utrymme för headroom. Men det absolut bästa är att ha en hårdvarukompressor just för sånginspelning.

Om mer minne gör nytta beror på vad det är för pluggar. Pluggar av typen reverb, mjuksyntar, kompressorer etc som bygger på matematiska beräkningar beror mest på processorn. Pluggar som använder samplingar kan vara minneskrävande dock. Men i första hand snabb processor.

Disobedient
2005-01-12, 13:37
Du kanske kan lära henne att rikta kanonen åt ett annat håll när hon tar i??

monsito
2005-01-14, 22:01
mina tips:
Tänk till innan du trackar sången. Lägg "softa" insatser för sej och visa versa med olika mycket gain.
Kan inte ProTools nått vidare men man måste väl kunna lägga en mjukis-kompressor på ingången, som i Logic?
Att "backa" från micken tycker jag man bara kan göra till viss del, eftersom soundet ändras en hel del och man vill väl att all lead ska låta lika i sound? Sen måste man ju alltid (iaf jag) automatisera sångne lite i volym, går ju oftast inte att komprimera så hårt att det inte behövs. Plus att för mkt komp. inte är så snyggt alltid.
Alternativt ändra gain på de starkaste fraserna, eller lägga upp sång på olika kanaler.

EricBradley
2005-01-15, 02:08
....man måste väl kunna lägga en mjukis-kompressor på ingången, som i Logic.....

Jag är lite nyfiken på hur du gör för att lägga en kompressor på ingången i Logic? ;)

fat freddy
2005-01-15, 02:25
well, nice... nu har jag lite tips.. skall nog köra en "sjungning" i helgen så vi får se hur det blir... snackar med en polare om hur man lägger upp låtar på internet så man kan länka till låten.. vore lättare om ni kunde höra grejerna...