handdator

Visa fullständig version : Logic Express 7 "durrar"



osiris
2004-12-02, 23:34
Detta är bland det märkligaste jag vart med om

När jag drar igång ett projekt i Logic7, som jag har skapat i 6'an, så funkar allt perfekt. Tills jag trycker på stop. Då börjar ett hemskt ljud som låter ungefär; "drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" Men så fort jag trycker på play igen så försvinner ljudet. Men när jag trycker på stop igen så kommer det tillbaka.
Ljudet hörs även i ca 2 sekunder under uppstarten av Logic...

Jag har ett Echo Audio Gina24-ljudkort... med senaste drivisarna...

Vad kan detta vara??

Tacksam för hjälp

/Oz

MusicNixon
2004-12-08, 21:48
Det verkar inte som nån kan hjälpa dig... :(

Och jag som lockade dig hit och allt...

Tjata på Echo och Apple. Vänta på ev. 7.0.1

PF
2004-12-08, 22:42
Felsökning enligt MacOS 9-boot-metoden: ta bort pluggar (jmf "tillägg") en och en tills problemet (kanske) försvinner. Kolla inställningar rent allmänt... har bara generella datorfixråd att komma med.

Martin Pettersson
2004-12-08, 22:42
Det där har faktiskt hänt mig också! Det är som om den sista "framen" hamnar i en loop, och det är inte bara i Logic det händer utan i iTunes och Quicktime också. Är det så för dig också?
Testa även andra program nästa gång det uppenbarar sig Det händer väldigt sällan för mig, kanske en gång varannan månad, men jag löser det helt enkelt genom att gå in i ljudinställningar och välja "internt ljudkort" som utgång och sedan byta tillbaka. Då upphör felet.

Jag har ett M-Audio Delta 66 och kör digitalt in i mitt Yamaha 01/v bord. Eftersom det är flera program som drabbas och att vi dessutom har ljudkort från olika tillverkare får mig att gissa att det rör sig om en bugg i OS X.

osiris
2004-12-10, 17:01
Jo, jag har det problemet i iTunes och Quicktime också... Men där är det långt ifrån samma ljudnivå... och där kommer det bara ibland. Men där är ljudet mer likt ett knaster...

Provade ditt tips där, Martin, men det löste ingenting. Men efter att ha gjort så som du sa, så kom inte det där hemska ljudet vid uppstart av Logic som det brukar göra.

Problemet uppstår dock bara (så vitt jag vet än så länge) bara när jag drar igång projekt som är skapade i 6an.. Börjar jag på ett nytt projekt i 7an så får jag inte det problemet!

champ
2004-12-10, 18:29
för mig så löser det sig om jag går in i sound prefs, väljer mitt RME kort (än om det redan e det aktiva!!),

klickar man på raden så blir den liksom mer "hi-litad".. Så länge man sedan låter sound prefs vara öppet så funkar allt toppen. Stänger sound prefs, stutter i både iTunes och logic. får också lite skumma buffer plopps o..sv.

osiris
2004-12-13, 16:13
för mig så löser det sig om jag går in i sound prefs, väljer mitt RME kort (än om det redan e det aktiva!!),

klickar man på raden så blir den liksom mer "hi-litad".. Så länge man sedan låter sound prefs vara öppet så funkar allt toppen. Stänger sound prefs, stutter i både iTunes och logic. får också lite skumma buffer plopps o..sv.


Yejj! Nu funkar det ju :D Fast jag måste ju ha systeminställningar öppet... men men... det funkar iaf =)

Får väl vänta på en uppgradering av det ena eller andra :)

Tack för all hjälp!

champ
2004-12-13, 16:50
erkänn att det e skumt/kass!

har postat samma på apple discussions utan nån respons. vet inte om man ska skylla det på ljudkort-driversarna eller os x.

man tycker ju att skillnaden av att ha sound öppen o "klickad" borde kvitta.. weird värre. känns som apple inte vet om det iaf.

-Baltazar-
2004-12-13, 21:58
på PC har jag aldrig sånna problem... eller jag är nog bara avundsjuk att jag inte har mac :(

champ
2005-05-07, 19:11
väcker denna gamla tråd till liv.

precis uppdaterat till logic 7.0.1 samt os 10.3.9

samma stutter problem då man hoppar omkring i spelande ljud, eller skippar runt i iTunes'en... crap.

ere mitt ljudkort?

Volantiz
2005-05-09, 15:18
Apple har gjort en del små ändringar i CoreAudio med mera.. och vissa företag verkar inte riktigt orka hänga med i svängarna även om de brukar gå ut med info om förändringar och även låta det gamla fungera ett tag till. Jag har för mig att det vart ganska många förändringar iom QT7-uppdateringen (som kom typ samtidigt som 10.3.9).

champ
2005-05-09, 15:57
fast min workaround funkar ju fortfarande. så problemet ligger ju någonstans i os x.

Volantiz
2005-05-09, 17:15
"så problemet ligger ju någonstans i os x."

Typ.. mer info om det i mitt förra inlägg :)