handdator

Visa fullständig version : maximize me logic



champ
2004-11-29, 00:10
Nån som har några tips för å pressa upp inspelningarna för cd + mp3-dist. I logic 7'an följer det ju med en ny multibandskompressor, vet inte om den avrit med länge, men sen 4.0 så ere iaf nytt. jaja, men jag tycker nog inte man kan få speciellt transparent sound med denna. Hur man än tunear så trycker den upp frekvenser som den inte borde bry sig om. Man vill ju bara höja volymen en aning, ta bort ev. peakar som förhindrar detta, inte förändra ljudbilden...


ps. Jag vill inte köra Waves L1

Conny W
2004-11-29, 09:48
Använd en limiter och sätt taket på -0,3dB. Logic har en sådan.
Fast det är inte så dumt att lägga en flerbandskompressor och lite mastering EQ innan. problemet är att det krävs lite kunskap för att ratta en flerbandskompressor så att det låter bra. Om man anser att man inte har det är det nog enklast att bara köra allt genom en limiter.
/CW

champ
2004-11-29, 11:45
Limitern drar ju inte upp volymen om den i nuläget ligger på säg -4 -5 db.
Jag vill vara säker på att soundet inte förändras, inte heller nåt kompressor flås. I detta fall är det inspelat musik från vinyl vilket redan är processat och klart men har rätt mycke dynamik. Dessutom får man alltid med några 0db knäpp som lite smooth vill kompensera för.

Conny W
2004-11-29, 12:55
Eh, det gör den visst. "Flås" kan du få om du komprimerar för mycket, men i det här fallet borde det ju gå bra med en limiter. Om toppen i ditt material ligger på -4dB så kan du höja "volymen" med limitern men det är viktigt att du inte kör limitern helt i taket så att du får distorsion. Om musiken är väldigt dynamisk men att toppen ligger på 0dB så får du köra väldigt sparsamma inställningar, eftersom limitern då fungerar som en kompressor. Det är ju då den upplevda ljudstyrkan du vill förändra och då får du lov att komprimera ljudbilden lite (här är kanske då EQ och flerbandskompressor egentligen bättre för att höja den "upplevda" volymen). Jmfr reklamsnuttar på TV där toppen kanske ligger på 0dB med ljudet "upplevs" mycket starkare pga den hårda komprimeringen.

Ok, hoppas du blir lite klokare på detta. Om det är så att jag skriver dig på näsan så är det inte meningen. Det är ju svårt för mig att veta vad du kan och vad du egentligen är ute efter. :-)

/Conny