handdator

Visa fullständig version : Mixning är olika!



Cytex
2004-11-26, 23:56
Har suttit tänkt på en sak när det gäller mixning av en låt.

Ibland när man sitter hemma o tycker man har mixat en låt grymt bra...allting sitter på plats och sen kommer nån annan o säger att det låter förjävligt.

Det där med mixning är väldigt personligt om man inte är utbildad ljudtekniker som vet hur det ska låta för att låta bäst...man kanske inte har tillgång till sidechain eller en par grymma kompressorer eller världens bästa reverb då får man juh jobba med det man har o så länge som man tycker det låter bra så borde alla inte klaga som har mycket bättre resurser än en själv kanske.

Detta är bara en ren reflektion i fyllan lite men är det inte så så säg?

Alla gör vi vårt bästa :D

sawtooth
2004-11-27, 01:46
Det finns inget "gyllene snitt" när det gäller mixning. Men vett och sans kommer man långt på. Och pålitlig medhörning.

Man behöver inga dyra lyxprylar men man måste veta att det man hör kommer att låta bra i andras öron/radioapparater/PA/discosystem. Dvs att man tänker längre än sina egna öron.

Då kan det ju vara klokt att lära sig och tillämpa vissa enkla tumregler: inte för många saker i samma frekvensregister, använd panorering på saker som vinner på det (hihats och cymbaler, blås, stråkar, bakgrundssång) och vice versa (baskagge, leadsång etc funkar alltid bäst i mitten), limitera inte allt till en trist rektangel, alla instrument/stämmor måste inte höras hela tiden, konsekvent effektsättning (t.ex. samma reverb på alla trummor) osv osv.

Sedan kan man ju bryta dessa regler så mycket man vill. Men det är bättre att veta vilka regler man bryter mot än tvärtom.

Tycker en gammal tråkmåns som jag i alla fall.

charliecrash
2004-11-27, 01:51
Att mixa är som yin o yang. Det bör finnas en viss balans mellan elementen och en självklar plats för varje instrument i ljudbilden. Tar tid att lära sig - jag är inte där än, men strävar ständigt.

jgb
2004-11-27, 08:29
Jag vet ju med mig att jag lätt blir hemmablind när jag mixar, öronen vänjer sig och allt låter bra. Särskilt om man kör i lurar. Brukar göra mp3 av saker och sedan lyssna på jobbet där det är en helt annan anläggning att lyssna i. Då hör jag direkt om jag gjort bort mig på saker. Ofta är det för mycket bas, hihats som ligger för högt eller en lead (303:a speciellt) som ligger för högt. Sådant som man vill höra perfekt när man gör låten, men om man jämför med en färdig cd så ligger det för högt.

Att andra sedan klagar, visst det är inte kul, men be dem vara konstruktiva istället för att bara klaga. Hoppas vi här på forumet kan hjälpa till med den biten i alla fall.

Naomi
2004-11-27, 09:15
Jag blir alltid kåt på basen, bara lite till. Och så blev det för mycket. Sedan så mixar jag om den och då blir det, *konstpaus* för lite bas istället :rolleyes: .
För närvarnde så gör jag en så bra mix som jag klarar av själv och ofta så gör jag om mixing minst en gång innan jag är helt nöjd, Sedan låter jag någon annan slutmastra den, för det är så skönt att slippa göra det själv just nu och så litar jag på han som mastrar åt oss.

Många gånger så jämför jag och försöker att efterlikna ljudbilden ifrån en låt som jag tycker låter bra och kan ha någorlunda samma ljudbild, det jag menar är att jag inte lyssnar på en klassisk låt när jag försöker mixa en technolåt.
Men annars så känner jag mig ibland jävligt nöjd tills jag hör någon annans mix på sitt material. Då brukar det alltid vara lite granna av woow va fräsht, fast det är lite granna av "gräset är alltid lite grönare på andra sidan staketet" syndromet oxå ;) .

axeman
2004-11-27, 09:18
Jag tycker så här: Kommer någon in och säger "*Brööl*, det låter för jävligt", då är det bara att ignorera. Är det sedan någon som verkligen kommer in och lyssnar och inte tycker att det låter riktigt bra så får man ta reda på varför (dvs, de ovanstående konstruktivismen ;)).

Sedan är det viktigt att veta veta vad personen som tycker har för förmåga att bedöma en mix. Kommer Humberto Gattica in så kan man lyssna på det där rådet att högmidden skriker. Kommer mamma och lyssnar är det kanske inte ens är mixen hon lyssnar på utan konstigheter i produktionen. Tja... Ni förstår... :)

Cytex
2004-11-27, 14:41
När jag sitter hemma o mixar så blir det ofta för stora ljudmattor så att säga...en gröt av ljud men jag håller på o lär mig köra med mer kompressorer o försöker göra det mera luftigt ozzå när jag skriver låtar nu...dom är fortfarande väldigt basic i utförandet men som sagt jag håller på o lär mig mer för att kanske bli bättre på det jag gör :D

imported_bewing77
2004-11-28, 11:26
Sen är det väl ok att vara lite artistisk i sin mixning också anser jag. Jag menar, det finns sällan en enda korrekt mix, det kan låta bra på olika sätt. Det är ju här man som producent har chansen att sätta sin personliga prägel.

Och alltid att tänka på; man kan inte göra en dålig låt till en bra oavsett hur bra mixningen är, men det går alldeles utmärkt att förstöra en bra låt med dålig mixning...

axeman
2004-11-28, 11:39
"Det är ju här man som producent har chansen att sätta sin personliga prägel"

Fast man skall komma ihåg att rent traditionellt är ju producentens roll över vid mix... :) Men helt klart skall man vara kreativ när man mixar!