handdator

Visa fullständig version : Lite newbie frågor ang mac/logic



killwithskill
2004-11-12, 14:27
Hej på er alla!

Har följt några trådar här på forumet sedan jag blev medlem för ett par dagar sen!
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=7449
Jag är ett Logicfan sedan några år och kört det på PC
Men som sagt så finns det inte längre till PC utan bara till mac!
Jag har varit kluven till att införskaffa mig en mac. Mest för att jag inte kan ett skit om mac och dess funktioner och hur det fungerar! Har tittat på Cubase SX/Nuendo och allt va skit det är. Om jag ska börja med nåt av steinbergs produkter så får jag börja från ruta ett :confused: ! Har provat lite och tycker att det är helt värdelöst :( ! Har då provat lite på kompisars mac+ logic och även protools HD systemet!
Och sättet att använda Logic är sig likt även i mac-miljö (naturligtvis)! Och det gick så långt att jag har kom till ett vägskäl och vart tvungen att välja! Jag har sedan ett par månader bestämt mig för en mac. Annars så hamnar man ju lixom långt efter!
Jag har tur som har vänner på Estrad som ger mig bra pris. Har tittat på olika offerter och som det ser ut nu så blir det en G5 2x2.5Ghz med 2,5 GB Ram (kanske 4GB berende på hur bra det rullar på. Blir mycket ESX24 & spectrasonics & dfhs), RME Fireface, 3 st UAD-kort, ett par Genelec 8030A + sub 7050 Och naturligtvis Logic 7
Plus en del annat bös!
Det kommer att kosta en del. Men jag håller på att lösa det finansiella! Förhoppningsvis så blir det väl att jag får grejorna innan jul!
Nu har jag dragit en lång story här, nu till mina frågor:

#1. Har ju en hel del logicsongsmappar i PC-format nerbrända på dvd/cd´s. Kan jag lägga över dom i G5an och öppna dom där?
(mest för att kolla hur det låter & kanske mixa om dom låtarna)

#2. Finns det nåt sätt att tweaka en mac för bättre prestanda eller rättare sagt ställa in macen så att den "tuffar på" utan att bli störd av annat i datorn. Typ hårddiskar som går in i sparläge.. Det finns ju en hel del att göra i en PC för att få den att "rulla på", tänkte om det går att göra nåt sådantpå en mac!
Finns det nån sajt (här kanske?) länk där man kan läsa om hur man optimerar datorn. Jag ska BARA ha den som en musikmaskin!

#3. G5an 2x2.5 har ju funnits ett tag nu. Vet ni om det är en kraftigare G5a på gång typ 2x3.0GHz??
Tänkte mest på att man inte köper en 2x2.5a och så dyker det upp en kraftigare för samma pris två veckor senare :mad: !

Hoppas att ni har ork & lust att hjälpa mig med dessa (korkade :) ? )! frågor!
Jag ser fram emot att äntligen få bita i en mac
Tack på förhand, Mvh//killwithskill

imported_Patbos
2004-11-12, 14:46
kan inte säga så mycket om något där... förutom att det är en jävla kick-azz setup du köper! Grattis!

Men hur mycket saker gör du egentligen?
4gb ram???

xis
2004-11-12, 16:54
Nu har jag dragit en lång story här, nu till mina frågor:

Förslag: när du ändå köper ett sra paket; köp två skärmar!



#1. Har ju en hel del logicsongsmappar i PC-format nerbrända på dvd/cd´s. Kan jag lägga över dom i G5an och öppna dom där?

Ja. (för det mesta så går det bra.)


#2. Finns det nåt sätt att tweaka en mac för bättre prestanda eller rättare sagt ställa in macen så att den "tuffar på" utan att bli störd av annat i datorn. Typ hårddiskar som går in i sparläge.. Det finns ju en hel del att göra i en PC för att få den att "rulla på", tänkte om det går att göra nåt sådantpå en mac!
Finns det nån sajt (här kanske?) länk där man kan läsa om hur man optimerar datorn. Jag ska BARA ha den som en musikmaskin!

Gå in i Inställningar och stäng av "sätt HD i vila"
http://www.osxaudio.com är en bra sajt om Mac/Osx/Audio/Logic/etc
Tex denna (http://www.osxaudio.com/forums/viewtopic.php?t=11403&postdays=0&postorder=asc&start=0)


#3. G5an 2x2.5 har ju funnits ett tag nu. Vet ni om det är en kraftigare G5a på gång typ 2x3.0GHz??
Tänkte mest på att man inte köper en 2x2.5a och så dyker det upp en kraftigare för samma pris två veckor senare

det kommer alltid något bättre/snabbare/snyggare just när man har köpt sin dator. :-)

Karl Johan
2004-11-12, 16:56
Jag köpte en dual 2GHz med 2,5 minne och en 20 apple cinema display och logic 7 igår. Uräkta franskan men faan va skönt monster altså. Det finns ju lite tricks i någon av "studio"s tidningar. Men jag tvivlar på att dom gör någon större fördel för musikskapande om du nu kommer att sitta på en dubbel 2,5a.
Men välkommen!!.

acke
2004-11-14, 00:18
Bra länk (http://buyersguide.macrumors.com/) för att kolla när det kommer nya maccar. iPods också för den delen.