handdator

Visa fullständig version : lågt mastrad?



Victor
2004-11-07, 17:23
jag har en liten fråga kring mastring. jag har i och för sig inga svårigheter att få till hyfsade ljudnivåer när jag mastrar, men det känns ändå som att det är nåt...."fel". låt mig illustrera:

På den här (http://www.acc.umu.se/~lope/1.gif) bilden kan man se en ganska nyproducerad skiva, och hur dess grafiska kurva ser ut i Winamp.

när en av mina låtar spelas i Winamp ser kurvan ut så här (http://www.acc.umu.se/~lope/2.gif).

det är en viss skillnad. och jag förstår inte riktigt varför. volymmässigt är skillnaden inte så stor, dvs jag har inga problem att ha samma volymnivå på de bägge låtarna i exemplet.

nån som kanske kan reda ut ett och annat för mig? kan tillägga at när jag mastrar eq:ar jag, och pressar sen upp volymnivån med en limiter. arbetar i Cool Edit pro.

tack på förhand
/v

Soulmachine
2004-11-07, 18:04
Hmm. Har märkt lite samma sak.
Jag tror jag vet varför du får denna bild...
Är din egna låt en wav-fil i fullkvalité och den nyproducerade låten en mp3a
Pröva att göra din egna låt till en mp3a och kolla sedan in frekvensbilden i winamp. :)

Victor
2004-11-07, 18:42
jo, det är så det är....det kanske blir annorlunda. har för mig att kurvan är liten ändå. men ska kolla! :)

Victor
2004-11-07, 21:10
men visst...det blev en betydande skillnad när jag konverterade till mp3.

Soulmachine
2004-11-08, 12:02
:-) fint...

Soulmachine
2004-11-08, 12:04
Pröva att pressa upp en låt till bristningsgränsen när du mastrar och konvertera den till mp3 så skall du se att kurvan går i botten. :)

Victor
2004-11-08, 13:12
hehe...kan tänka mig.

...vilket kanske leder till en följdfråga/fundering: finns det nån anledning att pressa upp volymen så extremt mycket? annat än för att ligga på samma nivå som det mesta av all annan nygjord musik, förstås....:)

Volantiz
2004-11-08, 13:46
nä.. inte direkt.. det är nog större chans att du pajar dynamiken än förbättrar den

Victor
2004-11-08, 18:21
mmm....om man inte har riktigt bra mastrings-utrustning kanske då.

har lyssnat på Queens of the stoneage ganska mycket på sistone, och deras skivor är ju så djävulskt högt mastrade. utan att dynamiken försvinner, tycker jag. men då är det väl bättre utrustning, som sagt, som gäller.

å andra sidan är det kanske viktigare att få sånt "tryck" med den typen av musik som QOTSA spelar...

Soulmachine
2004-11-08, 19:38
Nej det är inte värt att pressa upp låten så mycket men det är bra att experimentera för att se hur en låt blir. Man känner ju till sina egna låtar allra bäst och det är nyttigt att pröva olika saker med sina låtar för att få ännu mer insikt om musikmakande. :)

Man kan få massa "aha" upplevelser.

Victor
2004-11-08, 22:41
soulmachine: sant. det kan vara värt att testa extremerna....då vet man var man har sina gränser. :)

Soulmachine
2004-11-09, 19:37
:)