handdator

Visa fullständig version : deessssser

Volantiz
2004-11-06, 12:24
Jag lider av för mycket "s" och "sh"-ljud i sånginspelningarna med nya sångerskan :hmmm:

Har ni några tips på hur jag får bort topparna på ett snyggt sätt? Är det enbart deesser som gäller? Jag har fixat å donat en massa med en parametrisk eq.. men det blir aldrig riktigt bra (även om det värsta försvinner.. så ligger det starka ssss'et kvar fast på lite lägre volym). Kan ni rekommendera någon bra AU eller hårdvara som hjälper till?

mechatronic
2004-11-06, 12:47
the fish fillets
http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=5
Jag tycker du ska testa deessern som följer med det lilla paketet.
Jag har bara testat kompressorn ordentligt.. men den tyckte jag var helt OK.
Om deessern är i lika bra så blir det nog finemang. :)

encore
2004-11-06, 13:02
Lägger också en röst på fiskarna. :) Testa att se om Spitfish hjälper, Volle.

Volantiz
2004-11-06, 13:21
schyrre! :)

..det blir de första AU/VST-pluggarna jag installerar sen jag började köra OSX :D

EricBradley
2004-11-06, 14:10
Jag har Logic7 och får ett problem när jag försöker att validera fishfillet....
Jag får igång dem om ja kryssar i de i AU managern men logic varnar mig att de ej är validated!(samt att de kan kracha logic, bla bla)

Vad göra?

Volantiz
2004-11-06, 14:24
Ladda hem 1.1 om du inte redan har det. Det står på sidan där att krashar pga minnesläckor är en av de fixade buggarna. För mig fungerade det perfekt att validera dom.. i digital performer that issss...

Jag håller på att läsa igenom manualen nu.. verkar vara genomtänkta pluggar.. mycket intressant!

Volantiz
2004-11-06, 15:29
En krash och lite rattvridandes senare..

Den hjälpte lite iaf.. men det är nog micken som behöver bytas ut (den brusar ändå.. så det måste ändå ske i framtiden.. även om vi bara tänkt spela in sångskisser här). Precis som det står i fisk-manualen.. "The microphone is a condenser type, but has a peak in the upper midrange / high region." och "The singer is overdoing his/her performance in terms of 'ss' or 'shh' sounds". Det tredje alternativet om dålig preamp tror jag inte riktigt på. Vi får samma problem både genom tl audio 5050 och motu828mk2.

Är dessa pluggar alltid såhär ostabila? Det enda som lyckats krasha digital performer för mig tidigare var ett defekt ram-minne :eek:

EricBradley
2004-11-06, 16:00
JAg har 1.1... men den vill inte validera den heller...

Volantiz
2004-11-06, 20:40
ok.. jag läste för en liten stund sedan om att vissa pluggar behöver uppdateras för att vara helt kompatibla med logic 7.. så det kan nog stämma.

Jimpan
2004-11-10, 11:05
Ett annat sätt att "deessa", det krävs en sidechain kompressor t.ex Logic kompressorn.
Kopiera sång spåret till ett nytt track där eq´ar du så att bara de frequenser du vill ta bort hörs, sätt spåret på "no output". Inserta en kompressor på original spåret och fixa så sidechain triggas av det kopierade spåret. Nu är det bara att ställa in en bra Threshold, ratio osv föra att "ducka" på transienterna. "Minus delaya" gärna det kopierade spåret för att inte missa attacken.

toandfro
2004-11-10, 11:58
Frågan är ju om inte spitfish är lättare isåfall? :)

Jimpan
2004-11-10, 12:32
Jo lättre blir det :) Men om man inte blir nöjd med resultatet av spotfisken så är det värt att testa... Lättare än att lägga om sången kanske ;)

toandfro
2004-11-10, 12:35
Jo det är ju sant :)