handdator

Visa fullständig version : Multieffekter för guror!

Superdigital
2004-10-20, 11:18
Eftersom jag normalt mest hänger bland synthar och så, så är det möjligt att jag missat om det pratats om muliteffekter för gitarrer. Jag har en hårddiskrigg hemma, bor i lägenhet vilket innebär att jag inte kan bränna på med min Marshallstack! ;)

Jag tänker köpa mig någon burk, typ en POD eller en V-amp. Det skiljer lite i pris, och så vitt jag kan förstå är POD ett strå vassare. Man är ju inte gjord av pengar, så skall man spara lite extra för att köpa en beg pod, eller är Vampen nästan lika bra och blir man nöjd med den månne? Jag har bara ett gäng obskyra distpedaler, men vill ha något med lite mera tjoffa!!

Erfarenheter? Någon? :)

PeterH
2004-10-20, 11:26
POD 2.0 reas ut för under 2000:- på tex Musicstore (http://www.musicstore.de), vill minnas att den går rätt billigt här hemma också. Tror definitivt den är värd dom extra hundralapparna. Själv har jag en Yamaha DG Stomp, gillar den mer än POD, också rätt billig numer.

Superdigital
2004-10-20, 11:43
DG Stomp? Är det samma typ av pryl? Fast i Yamaha's regi?

PeterH
2004-10-20, 11:59
Yep. Stärkar & högtalaremulering, + lite effekter. Den är dessutom snygg, till skillnad från alla andra :)

Det verkar dock vara väldigt individuellt vilken burk man gillar bäst. Yamaha har tex ingen metal-dist att snacka om, vilket passar mej rätt bra ;)

Superdigital
2004-10-20, 12:11
Hmm, ok... Jag vill gärna ha en burk som kan lite av varje. Man vet ju aldrig om man blir metal-skadad! ;)

lasselu
2004-10-20, 12:14
Har haft POD och Yamaha DG-Stomp...de var helt ok bägge två...
Men jag rekommenderar istället Vox Tonelab som jag har nu...den slår båda två med hästlängder...lite dyrare kanske men inte sååå farligt mycket mer...

Volantiz
2004-10-20, 12:33
POD XT rekommenderar jag.. den spelar i en helt annan division än de tidigare podarna.. men då går ju prislappen upp en del (nypris 4papp .. typ samma pris som tonelab). Den är även riktigt nice att använda till syntar osv ;)

tillägg: jag har tyvärr inte testat tonelab.. så jag vet inte hur den står sig mot XT.. men av vad jag hört så är de väl ungefär lika bra typ

Steve
2004-10-20, 12:52
Om man nu inte söker ett identiskt "stärkarljud" så är faktiskt många av de stora muskedundrerna som kom före PODhysterin jäkligt bra. Bättre effekter och ett mer eget ljud. Kolla in Digitechs större gitarrpreamps m effekter, rocktron Phirana/Chameleon, Boss gt3/5/6.

Oftast jäkligt bra rena ljud och tyngre distmattor. Dock är de hopplöst odynamiska att lira blues på :p

Ett av de bästa ljud jag någonsin kranat ur kom från en gammal Digitech GSP21pro!

Själv skyr jag ampmodeling som pesten, är som torrmjölk. Bättre köpa sig sitt sound istället för att kunna låta som ungefär alla stärkare som någonsin gjorts!

Volantiz
2004-10-20, 13:33
..en sansamp gt2 annars? Inte mycket effekter i den bara..

Superdigital
2004-10-20, 13:45
Hmm... Nu blev det mycket på en gång! :)

Jag vill ha något som kan göra följande: Ge mig ett najs ljud på hårddisk insp. Jag kan som sagt inte micka mina stärkare i lägenheter, och orkar inte flytta allt till den lilla replokalen. En GSP21? Hmmm...

Ju billigare, ju bättre. Det finns ju så mycket man vill ha. Allt jag vill är att det skall låta så mycket som möjligt för en najs peng. En POD XT hade jag förmodligen skaffat om det inte vore för att de likvida medlen inte är så likvida. Snarare uttorkade! ;)

Behöver inte reverb/delay, det har jag i andra burkar. Det är väl en fet dist/overdrive så att säga som jag vill ha. För feta riff! ;)

Volantiz
2004-10-20, 13:56
Se till att kolla upp GT2:an isåfall! :)

Superdigital
2004-10-20, 14:24
GT2? Som i Digitech? :)

Volantiz
2004-10-20, 14:27
nänä.. sansamp gt2.. nämnde den för några inlägg sedan :)

http://www.tech21nyc.com/gt2.html

lasselu
2004-10-20, 15:38
Ett annat tips är Johnson J-Station...den borde gå att hitta rätt så billigt...
Har haft en och var ganska nöjd med den...

krank
2004-10-20, 16:08
mmm, har inte direkt något förslag - skulle vilja ha nå't schysst till guran själv. Men köp inte POD eller VAMP, otroligt trista burkar tycker jag...

Steve
2004-10-20, 18:10
Hålle med Volle om att tech21 gör oerhört treviga prylar. Man kan nästan säga att de var först ut i modelingtrenden. Kolla in trademark10, så får du en liten övningsstärkare med bra preamp i.

alo99
2004-10-25, 23:16
Jag kör med:
V-amp2 ==>Alto MICtube ==>Dellta 66.
Vilktet funkar för mig... MICtuben e mest som grädde på moset (eller jag har ju köpt den så då måste den ju användas).
V-ampen funkra bra när man pillat till ljuden (mycker bas i fab inst.) till pillande rekomenderas starkt midi som gör jobbet betydligt enklare.

toandfro
2004-10-25, 23:38
Någon som testat den nya PodXT golvmodellen?

Volantiz
2004-10-25, 23:49
Jag har pod xt som jag är väldigt nöjd med (_väldigt_ mycket bättre än pod1 som jag hade förr).. men den nya pod xt live borde ju va samma fast med lite flera kontrollers bara.. inte kollat upp än

oberg
2004-10-26, 12:52
Om problemet är att du inte kan micka stärkarna kanske en "högtalarersättare/-simulator" kan vara något. Så får du riktig stärkardist. Redbox är väl lite poppis? Själv har jag haft en Weber Mass som var ganska bra men jag tyckte att jag tappade ganska mycket bas. Numera kör jag med en GrooveTubesstärkare med inbyggd högtalarsimulator - dvs lineutgång från den direkt in i mixern.

toandfro
2004-10-26, 17:00
Men t.ex. en Pod 2.0 lät ju fruktansvärt när man pluggade in den i en stärkare..även när man tog bort förstärkarmodulationen...men pod xt kanske låter bättre i en stärkare? :)

Kada
2004-10-26, 17:07
jag beställde bara häromdagen en Zoom 505 II för 800-900:- på musikbörsen.... jag har testat den innan och tycker den är helt suverän. det är egentligen det enda man behöver för att få sin gitarr att låta som den ska (anser jag iallafall).

krank
2004-10-26, 23:49
Zoom?? *ryser*

Superdigital
2004-11-09, 14:58
Det ble en beg V-Amp 2... 900 spänn... Lagom pris tycker jag. Såg att Musikbörsen säljer dem nya för 1378 kr just nu. Eller nå't åt det hållet. Äh, detta duger bra åt mig. Nu har jag testat den i alla fall. Tack för alla goda råd!!! :D

j antoni
2004-11-09, 15:28
tillägg: jag har tyvärr inte testat tonelab.. så jag vet inte hur den står sig mot XT.. men av vad jag hört så är de väl ungefär lika bra typ

Vad hände med Tonelab? Skrevs den av av någon anledning eller?
Tonelaben är ju den enda av de nämnda som inte "emulerar" rördist och jag tycker den låter klart bäst av alla hittils nämnda. Så gör också gitarravdelningen på JAM.

Volantiz
2004-11-09, 15:57
"Vad hände med Tonelab? Skrevs den av av någon anledning eller?"

Det hände nog inte så mycket mer med tonelab efter det inlägget..

"Tonelaben är ju den enda av de nämnda som inte "emulerar" rördist och jag tycker den låter klart bäst av alla hittils nämnda. Så gör också gitarravdelningen på JAM."

Det jag hört är typ att tonelaben är bättre på vissa ljud.. och xt är bättre på andra.. alltså att det beror på vad man är ute efter. Nu var det länge sedan jag kollade upp det där och valde xt'n.. men jag har för mig att de som gillar lite argare gitarrer och/eller skumma effekter föredrar XT'n.. vilket lät bra för mig.

imported_Mats N
2004-12-04, 16:04
Hej,

Efter att ha testat allt i denna vägen sedan Rockman kom för flera årtionden sedan så har jag ägt många produkter av denna typ men förkastat ännu fler. I den senaste jämförelsen jag gjorde Vox ToneLab, POD xt och Boss GS-10 så valde jag en GS-10.

Anledningen var mer allsidiga ljud, ljuden känns mer autentiska och sitter bättre i mixen, kändes mer äkta i anslaget, avsevärt bättre effekter än konkurrenterna och mer lättrattad. Vill ni höra vad jag gjort med den kan ni gå till:
www.nermarks-hemstudio.tk och klicka på Musik.

Må väl!

Mats N

Björn på Roland
2004-12-05, 08:50
Ha! Undrade just när du skulle dyka upp här, Mats! :)

Har haft oerhört svårt att inte lägga mig i den här tråden då jag tyckt att man liksom inte nämnt vissa produkter som är ljusår bättre än de som diskuterats, men jag har ju lovat att inte göra reklam här... :rolleyes:

Tack för inlägget! En begagnad BOSS ME-50 kanske också kunde va nåt, eller en BOSS GT-3/5/6? Många som , liksom Mats, gjort rejäla jämförelser har blivit väldigt nöjda med vad BOSS-produkterna presterat.

Mvh Björn (som alltid, lika ödmjuk)

Volantiz
2004-12-07, 16:14
GT6:an har jag varit väldigt intresserad av tidigare.. men sen "glömt" bort den serien :(
Jag försöker få brorsan att börja lira igen.. då kommer han antagligen sälja sin gamla rig och inhandla nåt digitalt.. ska se till att vi testar bossarna också då :)

drdreas
2004-12-18, 02:43
Gammal dammig tråd men...Hur tycker ni en Digitech rp 7 valve står sig mot en pod 2.0?
Har en på gång nämligen:)

Stelfan
2004-12-19, 21:22
På jobbet (jag jobbar i musikaffär) fick de just in GT-6:an.. Jag provade den litegrann förra veckan och tycker att den klår POD med hästlängder! Till och med de förinställda ljuden gick att använda!

imported_Robbi
2005-02-06, 21:47
GT 6, en multieffekt med bra modulerade förstärkare och en enorm effektenhet. Man kan stänga av pre-delen och använda den som en effektburk till förstärkare och använda den i loopen. Inte nog med det, man kan också göra en "4 kabelkoppling" och få vissa effekter på framsidan, som compressor, overdive, wah, m.m. som normalt låter skit i loopen. Reverb, delay m.m. kan man mata i loopen. Och allt detta genom en maskin. Otroligt....om det inte vore för det otroligt korkade att GT-6 saknar external controller för att byta kanalerna på förstärkaren också. OM den hade haft det hade det inneburit att en manskin hade räckt för att få alla pre-effekter, loopeffekter och dessutom switcher för förstärkarekanalsbyten. Det hade varit otroligt...men någon på utvecklingsavdelningen missade detta fullständigt vilket är otroligt konstigt med tanke på att gamla hederliga GP-8 hade extrernal controll. Ge den snubben sparken för århundradets musiktabbe!!!

När denna maskin får external controlls så ska jag ingående förklara hur j-la genialisk och perfekt denna maskin är för livebruk. En fingervisning: spela med ett skönt distljud med sköna effekter, stampa på en footswitch så slås compressorn på, förstärkaren byter kanal till den rena kanalen, effekterna chorus, reverb slås på. Med andra ord på en millisekund byter du ljud på allt samtidigt och slipper stompdansa live. Men det brister på en sak: NÅGON PÅ ROLAND GJORDE EN OTROLIGT KORKAD NEDBANTNING PÅ EN LÄTT OCH BILLIG FUNKTION!!!!!!

Robbi

imported_Snothound
2006-09-28, 19:30
japp, erfarenhet av Pod1, 2 och nu uppbytt till XT. Det har dessutom kommit en XT floor och Pod2 ä uppdaterad med snabbare processor + nåt extra OCH sänkt pris.
Allt är kanon i PODarna utom att du får fixa wahwahn själv och checka först hur det låter om du ska ha wah, om det funkar som du tänkt. Ska du köpa begagnad POD kolla vad du har för kopplingar till datorn, det skiljer lite mellan de olika podarna. Annars är de kanon, låter bäst (klart bättre än VAMP) och du får säkert en 2:a till bra pris nu efter sänkningen. köper du begagnat från till exemple musikbörsen eller jam får du ju dessutom nån garanti. och ...Byt in distburkarna...alt sånt finns ju i PODen, ha det så kul/Snothound

Volantiz
2006-09-28, 19:42
Nu när den här tråden grävts upp igen så kan ju även jag fylla på med lite funderingar.
Mina funderingar går nu mer och mer åt att sälja podarna och tjacka den nya mjukvaruversionen + en avalon u5 eller liknande istället. Nackdelen är ju att det blir knöligare när man ska jamma i studion eller ut å lira.. men till de tillfällena så kan jag nog lika gärna köra genom nåt annat.

imported_P.D.
2006-09-29, 22:29
Boss, best of the best för gitarrer

tommyc
2006-09-30, 09:52
Jag har själv en Tonelab som jag tycker fungerar riktigt bra till halvdistade ljud. Den känns väldigt dynamisk att spela genom. Jag har tidigare ägt en H&K Tubeman II, en Jonson J-Station och en SansAmp Classic som jag fortfarande äger. Det enda problemet med Tonlaben är att den brusar rätt mycket och även om noisegaten tar bort mycket så hör man bruset ibland när man spelar lite renare ljud.

Annars verkar ju POD XT vara standard för de som vill ha hårda metallljud. Boss har jag faktiskt inte testat alls.

Richard Olsson
2006-09-30, 10:50
Preampsektionen (och förstärkaremuleringarna) i den är lite svårrattade, men annars är jag sjukt nöjd med min Roland GP-100 som jag köpte begagnad för två tusenlappar för några år sedan. Den är liksom proffsvarianten (i rack) av de tidiga BOSS-modellerarna och använder samma modelleringsteknik.

Den har en två effektloopar, vilket betyder att man kan köra in gitarren i GP100'an, ut med signalen efter ett givet antal effekter (man ändrar ordningen oberoende av varandra), in i förstärkaren, ut ur förstärkaren i senden, in i GP100an igen för lite fler effekter, ut ur GP100 och in i förstärkarens slutsteg. Dessutom inbyggd kanalswitchrelä för fyra kanaler. Och MIDI-styrd såklart.

Jag körde (när jag spelade live) ett FCB1010-pedalbord och med en knapptryckning därpå kunde jag helt ställa om ljudet, både på stärkaren och i effektkedjan. Alla parametrar går att reglera med expressionpedaler också, så som delaytid för att göra en cool pam-----pam----pam--pam-pampapapppp-effekt, exempelvis :)

Dúnadan
2006-09-30, 11:16
Har använt multieffekter i snart 10 år. Ledsnade på alla stompboxar som drog hiskeligt med 9v batterier.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu sitter jag med en POD 2:A å är hur nöjd som helst. Anänder allt från spröd clean ton till fet distmatta, använder den direkt in i PA för att slippa släpa förstärkare och behöva micka ut. Innan den skapelsen var det en Digitech RP 2000 ... Som jag oxå var nöjd med tills något hände med den å den blev svart.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har konstaterat att man får vad man betalar för. En billig effekt har en massa "brister".
Det jag inte gillar med "billigare" (om tillbehör kan räknas som billiga) multifx är att det blir TYST en halv takt när man byter patch. Inte bra live. V-amp låter ju hyfsat men blir som sagt tyst när patchbyte sker.

Det e vad jag tycker.

POD e bra .... Vampen är väl bra så länge man inte ska byta patch i en låt.... då kan man få glada överaskningar med tystad.

//Dúnadan

Bobbski
2006-09-30, 14:11
Jag är skeptisk till mjukvara när det gäller förstärkarsimulatorer och liknande. Jag har provkört Guitar Rig en del och det låter ju faktiskt riktigt bra, men det är sjukt osmidigt när man ska börja lägga dubbar och ha sig. Blir vääääldigt mycket datakraft som sugs åt i onödan där, dessutom rätt osmidigt om man ska ut och spela. Det känns som att de i slutändan tar längre tid och blir osmidigare om man måste hålla på och bounca för att spara kraft än om man haft en extern burk. Guitar Rig 2 äter kraft. Andra jag provat har inte varit lika hungriga men å andra sidan inte låtit så bra. Men vilken syftade du på Volantiz? Har det kommit en POD-mjukvara?

Hur smidigt mjukvara än är så känns det ändå bra mycket smidigare att sitta med en burk framför sig, där man känner till alla funktioner, känner den in i minsta detalj och väljer ljud med en knapp, snabbt och bra, inga laddningstider, ställ ljudet med en ratt, spela in, klart.

POD XT Live eller Boss GT-8 känns som goda kandidater i den prisklassen. Kvalitets- och ljudmässigt är de nog rätt likvärdiga, där valet dem emellan enbart avgörs av tycke och smak. Som jag upplever det låter POD (XT alltså, de tidigare modellerna är jag inte lika förtjust i) lite färdigmixat eller hur man ska förklara det. Färdigmixat och lite mer digital medan Boss känns mer rå, organisk och levande och vintageaktigt. Mer en fråga om tycke och smak där. Fast en Avalon U5 skulle jag ju inte heller tacka nej till direkt.

toandfro
2006-09-30, 15:27
Tycker att Line6 Gearbox är rätt dyrt faktiskt...3395:- för det billigaste paketet och 6295:- för det stora.
För det priset får man ju en XT Live eller t.o.m. en beggad XT Pro om man är ute efter att ha en Pod för studiobruk.

Mein
2006-09-30, 16:51
Fördelen med en burk på golvet är att man slipper köra två datorer för musikskapandet varje gång. Ett skapligt arr som snurrar och sen startar du Guitarrig på samma dator och...nä, det blev inget bra.

Det var faktiskt Volle som fick mig att byta till PODxt från gammelpoden och det är jag fortfarande tacksam för. Customtone.com, Variax workbench och Line6 edit är grymt användbara och dessutom roliga att använda.

Pod'en låter precis så bra man vill tycker jag. Vissa av mina bekanta är lite för fina för en multilåda och tycker den saknar orginaldynamiken. Håller med till viss del, men min familj skulle minst sagt bli skitförvånade om jag drog igång en Marshallstack på elvan klockan 01.00 en fredagskväll och nötte ett par timmar i godan ro.

/Mein

toandfro
2006-09-30, 17:29
Har man dessutom en Pod XT så ingår ju även Guitarport helt gratis, så vill man köra allting i datorn så går det ju också.

Mein
2006-09-30, 20:43
Amen!

Dock ska man vara medveten om att deras support inte är den bästa jag råkat på. Den är äkta Amerikansk fyrkantighet och ineffektivitet webifierad. Helt ärligt, faktiskt den sämsta jag råkat på med en så bra produkt.

/Mein

Bobbski
2006-09-30, 20:52
Mein: Löste det sig inte med fotpedalen eller vad det var?

Mein
2006-09-30, 21:05
Nope, har fått en namn hos svenska agenten som jag ska uppvakta. Får se om det går bättre.

/Mein

Bobbski
2006-10-02, 08:17
Jag har insett att jag inte kommer ha råd med en POD XT på ett bra tag, vilket var tänkt att bli nästa inköp. Jag får helt enkelt lägga mig några tusenlappar lägre tills jag har råd att uppgradera mig. Någon som har en rekommendation i prisområdet 1500-2500 ungefär? Gärna något som är lite lättare att hitta begagnat. Är det POD 2.0 som gäller då tro?

toandfro
2006-10-02, 09:01
Begagnade Pod XT brukar ju gå att få tag på för ungefär 2500:- men som du säger så tycks de vara rätt svåra att hitta just nu av någon anledning.

Pod 2.0 har ju några år på nacken och jämför man den med andra stärkarsimulatorer så låter den inte direkt överdrivet bra utan ganska plastigt i mina öron.

Guitarport låter ju lika bra som en Pod XT och det är skitskoj att ratta ljud, så egentligen hade det varit en skitbra pryl om det inte hade varit för att man kan bli döv av de "attacker" av vitt brus som den sporadiskt kastar ifrån sig.
Toneport ligger ju i samma prisklass ungefär och är nyare än guitarport så Line6 kanske har åtgärdat problemet där kanske?

Men det mest ultimata att välja efter en Pod XT i prisklassen 1500-2500:- tycker jag är en VOX Tonelab, låter väldigt bra och naturligt, har ett inbyggt 12AX7/ECC83-rör samt att den har "stompboxar" innan förstärkarna vilket inte Pod 2.0 har.
Fast är man ute efter metalljud i stil med Messugah så kanske det är Pod XT som gäller dock. :)

Bobbski
2006-10-02, 09:18
VOX tonelab låter klart intressant, det får kollas upp.
Hmm, visste inte att effekterna i 2.0 ligger efter stärkaren, låter ju lite bajj.
XT ska jag köpa så fort jag får råd i vilket fall, men de verkar faktiskt vara väldigt svåra att hitta begagnade i dagsläget, kollar nästan varje dag utan större framgång, och oftast för större slantar än jag har råd med.

Toneport verkar ju liiite instressant, men hur mycket belastar mjukvaran datorn egentligen tro? Exempelvis Guitar Rig 2 som är det enda som jag tycker låter vettigt av de stärkarsimulatorer i mjukvaruform jag provat äter ju upp datakraften som en varg smaskar på ett fluffigt får.
Och hur får man in det påverkade ljudet i Kjobäjs? Som någon form av ReWire eller VST-plugg eller någonting? Har den inbyggd DSP tro? Många frågor, jag kanske borde prova Google :B
Men mjukvara känns inte såå kul ändå, jag är konservativ när det kommer till att ratta gitarrljud... Så konservativt som det kan vara att uppskatta lajnade multieffekter då.

toandfro
2006-10-02, 09:42
Alltså VOX:ens signalkedja ser ju ut ungefär så här: pedaler (overdrive/dist/compressor m.m.) -> förstärkare -> postFX (reverb/delay/modulation m.m.).

Har som sagt ingen erfarenhet av Toneport men med Guitarport så använder man ju hårdvaran som ett extern ljudkort, och ska man använda det med Cubase så började iallafall min dator krångla efter redan 2-3 gitarrspår.
Så jag löste det genom att spela in gitarrerna och sedan byta över till mitt vanliga ljudkort...krångligt värre men i ärlighetens namn så lät gitarrspåren väldigt proffsiga så det kanske var värt det. :)

Håller med om att Guitar Rig 2 är riktigt bra fast jag tycker inte att det snor lika mycket datorkraft som t.ex. Amplitube (som låter skit för övrigt).

Bobbski
2006-10-02, 10:25
Hmm, låter som alldeles för mycket krångel för min smak. Nej, då går Toneport också bort, uppgradering av dator står inte på min inköpslista inom ett år iallafall.

Men jag ska springa till Estrad och kolla om jag får låna hem en VOX redan idag, tackar för tipset!

toandfro
2006-10-02, 10:34
Tonelab:en är en väldigt bra pryl tycker jag som låter mer som en riktig stärkare, sen ser den ju snyggare ut än Poddarna. :)

Här har du en för 1500:- om du nu inte redan sökt igenom annonserna på vendolin & blocket. :)
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=4684466

Bobbski
2006-10-02, 10:44
Höh, höll precis på. Verkar som att de går för runt 1500-1700:- begagnade, perfekt pris. Så länge den låter bättre än en ZOOM 505II så blir det nog en sån.

toandfro
2006-10-02, 10:58
Jo det får man väl hoppas att de låter bättre än en Zoom hehe, dessutom finns det ju en editor till utifall man känner för att göra ljud på bekvämt sätt genom datorn.

http://www.rinzesgitaarweb.nl/afbeeldingen/tonelabeditor.jpg