handdator

Visa fullständig version : Kompressor fråga



toandfro
2004-08-23, 11:41
Någon som vet om det går att använda någon VST kompressor-plug vid själva inspelningen för att få en bra in-signal...eller är det enda alternativet att använda en extern kompressor?

encore
2004-08-23, 11:57
Nja, det funkar inte riktigt så. Så fort signalen är innanför A/D-omvandlarens "väggar" så har du ju fångat signalen. VST-pluggarna får först fingrarna i ljudmaterialet som en digital ström, så om du vill påverka signalen innan den digitaliseras så måste du använda en extern kompressor.

toandfro
2004-08-23, 12:16
Då var det så som jag misstänkte...men om man skulle få en ren insignal utan dist och som inte är för låg vad skulle det vara för skillnad att lägga på en kompressor i efterhand?

Kan man nå ungefär samma resultat om du förstår vad jag menar :)

encore
2004-08-23, 12:20
Om då får in en ren insignal utan dist, och inte för låg, så skulle det väl inte vara någon större skillnad - speciellt inte om det handlar om externa digitalkompressorer (vilket kanske inte är särskilt vanligt iofs). Men det är väl det som är det fina med externa kompressorer; man kan använda de analoga - kanske en rörkompressor skulle smaka t.ex.?

Har du bara högt bitdjup på insignalen - 24 bit är ju vanligt idag - så kan du, om jag har förstått dig rätt, nå samma resultat.

toandfro
2004-08-23, 12:27
hehe...jag har bara 16 bit för tillfället men jag tycker att det funkar just nu iallafall...det slår ju en kassettporta iallafall! ;)

Men då tror jag att jag har förstått iallafall...tack för informationen! :)

Lindeberg
2004-08-23, 12:58
Visst kan du spela in med kompressorn på, om det var så du menade.
Men bättre att göra kompression i efterhand dock, om du skulle ångra dig.
Snyggt nick för övrigt, om det är den Syd-referens jag tycker mig uppfatta. :)

toandfro
2004-08-23, 17:03
Jo det var ju så jag menade men går det då? Ska jag ha kompressorn som insert effekt?

eskimo
2004-08-23, 18:00
Har för mig det går i 2an, dock inte i 1an, konsultera manuel hur. Men som tidigare sagt så fyller det ingen funktion, det enda du gör är att tar bort din ångramöjlighet(vilket iof kan vara bra i många fall men jag tror inte det var det du var ute efter nu.)

toandfro
2004-08-23, 18:22
Jo fast om jag bara har tänkt att ha kompressorn till att jämna ut ljud-nivån och inte använda den som effekt så borde det ju inte vara så farligt att ha med den när man spelar in?

Om man nu har en extern kompressor så har man ju inte heller någon ångra möjlighet eller? :)

encore
2004-08-23, 18:38
Om man nu har en extern kompressor så har man ju inte heller någon ångra möjlighet eller?
Nej, men skillnaden ligger i att man kan använda en extern kompressor för att pressa ihop signalen (t.ex. sång) så att signalen blir jämnare, men också för att undvika att signalen klipper om man råkar dra i ordentligt med rösten. Spelar du in med 16-bitar så är en extern kompressor bra för då "får du med mer av signalen" utan att det blir för högt för D/A-omvandlaren (så att det klipper).

Förstår du skillnaden? Om du råkar sjunga för högt eller liknande, och kör med kompressorn i datorn, så spelas alltså den klippta signalen in och komprimeras därefter.

Därmed inte sagt att du inte kan göra som du har tänkt. Kör på bara. ;) Allt behöver inte vara hifi, men det är bra om du förstår skillnaden.

toandfro
2004-08-23, 18:51
Jo jag förstår tror jag...så om jag spelar in t.ex. sång och den råkar dista så kanske det inte går att få bort lika mycket av distortionen pga att signalen redan har gått in? Eller kan det bli jobbigt för cpu:n att hänga med?

Jag känner mig trög :)

encore
2004-08-23, 19:17
Se det som en signalkedja istället. Du har två variationer:

1. Mikrofon -> Mikförstärkare -> D/A-omvandlare -> Cubase -> VST-kompressor

2. Mikrofon -> Mikförstärkare -> Extern kompressor -> D/A-omvandlare -> Cubase

Om du kör variation 1 så kan VST-kompressorn bara jobba med det material som din D/A-omvandlare har fångat. Har någon skada skett redan vid D/A-omvandlaren så finns det inte mycket att göra. 16 bitar är inte jättemycket att jobba med heller - risken för brus ökar, jämfört med om du haft en 24-bitars signal (där signal/brus-förhållandet är större).

Om du kör variation 2 så kan du dels få en starkare signal in (dvs, utnyttja de 16 bitarna du spelar in med så bra som möjligt) och du kan samtidigt parera starka toppar (som en limiter), så att de inte blir för höga och "klipper" i D/A-omvandlaren.

Fördelen med en extern kompressor är alltså att du kan utnyttja de 16 bitar du spelar in med så bra som möjligt.

toandfro
2004-08-23, 19:26
Okej nu fattar jag hehe....så med andra ord så är en extern kompressor att föredra och ska en vst-kompressor användas så ska det göras vid mixning? :)

jgb
2004-08-23, 19:44
Nackdelen med extern kompressor är att du kan inte rädda ljud som komprimerades för mycket vid inspelning. Vanligast brukar väl vara att köra med "soft knee" och svag kompression vid inspelning, vad jag har greppat.

toandfro
2004-08-23, 19:50
jo...för att skära vid topparna och skjuta på när det blir för lågt antar jag.

shylock
2004-08-23, 20:08
Jag ser två frågor här...

Om du enbart vill ha bättre nivå på signalen så är det ju inspelningsvolymen du ska höja. Testa insignalen på ljudet tills du ligger på lagom nivå och spela in sen.

Om du vill ha en jämnare signal så är det en kompressor som gäller. En försiktig kompressor (extern) kan vara bra redan vid inspelning men såvida signalen inte är väldigt ojämn så kan du lika gärna lägga kompressorn i cubase efter inspelningen.

Är det väldigt dynamiska nivåer på det du ska spela in så att det rör sig från väldigt låg volym till tokhögt så behöver du antagligen en kompressor men det kan vara bra att fundera på rent fysiska åtgärder. Backa från micen när du tar i eller "åk" med regeln på mixern under inspelningen. Tänk på att t.ex sång kan dista redan i micen.

Naturligtvis så kan man bli kär i olika kompressorers karaktär och sätt att förändra ljudet. Det är en väldigt bra anledning att använda kompressor.
Valley People - mums! :)

Skrik om jag pratar om helt fel saker :p

toandfro
2004-08-23, 22:38
hehe...nej visst ligger det något i det du säger men saken är den att jag:

1. Inte har någon extern kompressor för tillfället (Hade en men eftersom jag sällan spelar in sång så behöver jag inte den så ofta)

2. Använder Cubase VST och så vitt jag vet så kan det bli svårt att "åka med regeln" när allting sker med ett tangentbord och en mus (rätta mig gärna om jag har fel).

shylock
2004-08-23, 22:48
Ahh...ja, då kan det bli svårt :p