handdator

Visa fullständig version : Dubbel eller enkel processor?



imported_Classic
2004-08-20, 09:18
Har suttit ganska länge med en uppgraderad PPC9600 (G4/700MHz) som är i tröttaste laget. Mycket beror på den långsamma bussen (50MHz) samt att minnet också är långsamt.

Har dock fått nys om två G4:or som ska bytas ut. Den ena är en 2x500MHz Gibabit och den andra är en 733MHz Digital Audio.

Gigabit har bara 100MHz Bus.
Digital Audio har 133MHz Bus.

Gigabit kan hantera 2Gb RAM under MacOS 10 (1,5Gb under 9:an) PC100.
Digital Audio kan hantera 1,5Gb RAM PC133.

Gigabit har DVD-RAM, ATI RAGE 128 Pro, 2xAGP, 16Mb VRAM.
Digital Audio har 24x/8x/4x/6x/2x Combo CD-RW/DVD-R, NVidia GeForce2 MX, 4xAGP, 32Mb VRAM.

Till saken hör att jag använder 2st Creamware DSP/Ljudkort och de har ännu inte stöd i MacOS 10 (kommer i höst enligt Creamware?!). Så fram till dess måste jag köra 9:an.
Har ett PCI-expantionsrack med 13 extra PCI-platser, samt U2WSCSI-kort med 10000-spinnare i RAID.
Använder Logic Platinum 6.3.1 men ska uppgradera till Pro.

Mina projekt brukar se lite olika ut beroende på vad jag ska göra. Ibland kör jag 24 audiospår samt 2-3 VST-instrument. Andra gånger kör jag bara 4-5 audiospår men dessto fler VST-instrument.


Frågan är nu vilken maskin jag ska välja??? HJÄLP!

Volantiz
2004-08-20, 12:57
joe.. jag kan meddela lite kort om att creamware själva lagt ner utvecklingen helt av drivrutiner till OSX/Linux osv. De har lämnat över projektet till ett par frivilliga programmerare istället.. kan ta hur lång tid som helst. Sist jag kollade så hade dom inte kommit långt iaf..

imported_Classic
2004-08-20, 13:12
Fick svar från Creamware att OSX stöd skulle finnas till slutet av 2004. Det har i och för sig varit lite si och så med vad de lovat tidigare...

Å andra sidan funkar det utan några som helst problem i OS9 (nu får jag säkert många på mig som tycker att man är en gammal.......)

Vad jag ville veta var i vilken maskin Logic funkar bäst så som jag använder det.

Volantiz
2004-08-20, 13:37
jo.. det stödet sa dom att det skulle komma till sommaren 2003 också. Jag blir väldigt förvånad om de vågar säga nån tidpunkt om man frågar dom nu.

De där datorerna du väljer mellan tycker jag ser ganska likvärdiga ut för en logic-rigg för övrigt.. Jag kör på en 733.. samma spec.. Fungerar bra.. Hur är det med ram-minnen i dom?

imported_Classic
2004-08-20, 13:46
Det sitter fullt i båda. 2Gb i 2x500 och 1,5Gb i 733.

PF
2004-08-20, 13:58
Vad får du ge för resp maskin då? Lagom marknadsmässigt pris inkl (det svindyra) minnet kan väl vara 5-6-7000 per styck, de är säkerligen i stort sett helt jämbördiga, olika snabba på olika saker förvisso. Jag tror 733 DA vinner dock, har haft en sån och den var ruskigt snabb. Den är nog enklare att uppgradera med ny CPU också om du skulle vilja det en vacker dag.

Eller... så tar du ett lån å köper en G5 2 x 2,5, säljer creamwarekorten och kör Reason i rewireläge ihop med nyaste Logic på OS X... ;-)

imported_Classic
2004-08-20, 14:22
Nja, Creamware-korten är så pass bra att jag inte vill göra mig av med dem. Finns inget som kommer i närheten ens, enligt mitt tycke.
2 x adat, 2 bal I/O, AES/EBU samt MIDI. Sedan låter effekterna klart mycket bättre än de i konkurenterna, för att inte tala om syntharna (där ligger Reason i lä).

Allt jag har i studion och replokalen är köpt kontant. Jag vill gärna äga mina grejer så avbetalning är uteslutet. Samma sak gäller lån.

Priset hamnar på rimlig nivå (under det du nämnde).

false messiah
2004-08-20, 17:00
Jag tror också på 733:an. Dubbla processorer brukar ge 30-40% bättre prestanda, och då ligger 733:an före med den snabbare systembussen. Grafikkortet rullar förmodligen på betydligt bättre under OS X, men det är väl en småsak i sammanhanget. Jag har för mig att Logic inte är sådär värst optimerat för dubbla processorer (tydligen svårt att portionera ut pluggar och sånt på olika processorer av diverse tekniska skäl), och då hjälper inte dubbla processorer sådär jättemycket.

imported_Classic
2004-08-20, 17:12
Jag vet ju att under OSX så funkar dubbla processorer i Logic på så sätt att audiohanteringen sköts av en processor medan den andra tar hand om pluggarna.
Så har jag fått det förklarat för mig i alla fall. Det verkar stämma på datorn jag har i jobbet (G4 2x1,25 FW800) känns det som.
Hur det funkar i OS9 vet jag inte.

Nej, det blir nog 733:an. Skulle den visa sig för seg så kan man ju alltid stoppa 2x1,3Gb kort från Sonnet. :)

Tacksam för alla svar.

PF
2004-08-20, 21:34
Du gör en ordentlig uppgradering, lycka till! :)