handdator

Visa fullständig version : Stevie Wonder-special på P3 ikväll 20.03



encore
2004-07-13, 19:25
Hoj! Var tvungen att tipsa lite.



Stevie Wonder!
I kvällens Musikjournalen bjuder vi på första delen av sagan om Stevie Wonder. Nästan en timma om hans tuffa barndom, hans väg in i musiken och de tidiga framgångarna på Motown. Och så en massa fin musik. Mats ?Soul? Nileskär heter din ciceron.
Känns helt perfekt för mig, nu när jag hunnit skaffa lite skivor med honom sedan den där dokumentären i Musikbyrån förra våren. :)

Programmen går att lyssna på i efterhand på Musikjournalens hemsida:
http://www.sr.se/p3/musikjournalen/

native
2004-07-13, 19:33
tack för tipset!

native
2004-07-13, 20:50
stevie svänger!

encore
2004-07-14, 00:28
Ja, det var ett härligt program! Lyssnade intensivt! Otroligt att han hade en sådan talang i redan så unga år. Grym på munspel dessutom. Inte undra på han kallades för 'Little Stevie, the twelve year old genius' i sina unga år.

Jag har inget med honom före 1972 men nu funderar jag på att införskaffa mig något från Motown-perioden. Dock har jag en skiva som heter "Eivets Rednow" (läs det baklänges) som är helt instrumental med bara sessionmusiker och hans munspel.

Fortsättning följer i morgon alltså, samma tid, samma kanal - som de säger.

encore
2004-07-14, 18:06
Liten påminnelse för de intresserade. Två timmar kvar. :)

jgb
2004-07-14, 21:17
Oj vad bra han var på 70-talet! Oj vad saggigt det från 80-talet och framåt låter. Ge mig grovfunken, det där svänget som gör att man bara vill dansa! Jämför det med "I just called"... :(

encore
2004-07-14, 23:50
jgb : Jo, så tycker nog de flesta. Fast en och annan pärla har han ju åstadkommit även under 80-talet. "Go Home" är nog hans bästa traktering av 80-talets syntar, enligt min mening. Mycket annat han gjorde under den perioden lät annars ganska platt.

Jag visste inte heller om att han varit med om en bilolycka, under sin storhetsperiod. Jag läste förresten i tidningen idag att hans ex-fru avled nu i dagarna. Funderade på om det kommer att påverka lördagens konsert på något sätt.

Hur som helst, en riktigt fin kärlekslåt som jag kan rekommendera er är "Knock me off my feet" på den första "Songs in the key of life"-plattan. Suck, man blir ju helt kär. ;)