handdator

Visa fullständig version : Varning, nybörjare på plan!!!



Burstedt
2004-05-30, 18:17
Hallå gott folk, Buris här är lite av en newbie på Logic Audio Platinum 5.1, nja egentligen körde jag det mkt i gymnasiet och satt och lekte men det var över 4 år sen, så....
Nu har jag införskaffat Logic Audio Platinum 5.10 och allt ser bra ut (såvitt min ringrostighet kan bedömma :rolleyes: ) förutom att jag INTE kan spela in ngt med mick. Det konstiga är att mitt sunkiga ljudkort (Soundblaster Live! 5.1) har en egen recorder-möjlighet och där kunde jag t.o.m. spela in gitarren med mitt headset, skitenkelt, men i Logic händer INGENTING, inget ljud registreras när jag spelar lite / och record:ar. Behöver lite basic-hjälp, om nu någon orkar med att hjälpa en gammal hund :kaaaka!:

Burstedt
2004-06-01, 22:58
Alltså, det jag undrar är: hur kan man se att Logic registrerar ljud från micken och hur och vart ställer man in detta??? Skulle behöva hjälp, ingen jag känner håller på Logic..............

EricBradley
2004-06-02, 01:25
Eftersom du använder Soundblaster så förmodar jag att du har en PC o inte en Mac!
Jag e lite knagglig på detta men ska försöka hjälpa dig så gott det går.

Först måste du se till att du har ASIO drivrutinerna för dit kort installerade
Om de är det bör du hitta de i logic under Audio Preferences
Där ska du välja ASIO eller ASIO2 för ditt kort. Stäng ner logic och starta igen.
Sen äppnar du Arange mixer, väljer ingång för din insp, tryck på rec knappen(enable) på själva spåret och du skall nu kunna se hur du får signal!!!
Tryck på rec på transporten och sen e det klart.

Hoppas det hjälpte

Burstedt
2004-06-02, 18:20
Tackar för svaret! Ja, jag har PC, en 1.73 mhz, ram 512, 80gb, Geforce ti 4200...alltså ganska duglig burk, förutom att ljudkortet är standard, men dock ska det ju funka eftersom jag hittade en massa inspelningsmöjligheter till ljudkortet som installerades i.o.m. drivrutinerna...så det borde ju funka med Logic också, tycker man.
Ska kolla upp detta genast! :)

Burstedt
2004-06-02, 18:34
När jag valde ASIO i audio preferences, audio driver2, så stod det i det lilla fältet till höger om valet ASIO "no driver". Alltså måste jag fixa drivrutinerna för ASIO till ljudkortet? Jag provade och fortsatte ändå och markerade en ingång och spelade in men inget registrerades.

Burstedt
2004-06-02, 20:38
Förresten kollade jag upp min installationsskiva till Soundblaster och där hittade jag en drivrutinsfil till ASIO drivers: "CTASIO.DLL":
File Version: 5.12.1.244.
Description: Creative ASIO Driver.
Value: For use with EMU10KX.VXD, E10KXNT.SYS or E10KX2K.SYS

Alltså har jag ASIO drivrutin på installationsskivan men av ngn anledning har jag den inte installerad...jag förstår inte mycket här =/

Disko
2004-06-02, 22:49
Soundblaster stödjer inte ASIO i orginaldrivrutinerna från Creative, därför fungerar det inte...kort och gott. Gå in på www.kxproject.com/ och läs mer. Där hittar du drivisar för soundblaster som ger ASIO stöd..Använde dessa själv för något år sedan, fungerade klockrent. Kan dock inte svara på hur detta fungerar med Logic.

Burstedt
2004-06-03, 17:27
Ok. Tack för hjälpen :cool: Men som jag förstår det kan drivisar som inte är fullt testade av ex. Creative i mitt fall skapa problem för ljudkortet, om inte hela OS. Hörde om en polare som installerade några drivisar till ett standard soundblaster ljudkort som lades ut av någon på Creatives forum och fick stora problem med XP, låt då säga att han var dum nog att testa ngt som inte har verifierats av Creative.

Burstedt
2004-06-03, 18:11
Kollade in sidan du skickade, dess FAQ, lösningar, och installationsmanual, och övriga tips för win XP. Ska man behöva joxa så mkt med inställningar och filer? Man är väl lat av sig...

EricBradley
2004-06-04, 00:53
Hämta Drivrutinen bara...
Så kan du testa om det går!
;-)

Disko
2004-06-04, 11:16
Har man gett sig in i leken så är det bara att börja lära sig :)

Burstedt
2004-06-06, 03:50
Japp så sant Disko. Är väl bara att köra system restore om det går riktigt illa när jag är framme och leker med drivisar.... :)

PF
2004-06-06, 04:05
Hörru, ursäkta den sena nattens trötta humor, men min fabror lekte med drivisen redan på 40-talet och det var farligt redan då! ;)

Disko
2004-06-06, 13:06
Ja, det är lätt att flyta iväg om man inte passar sig :)

PF
2004-06-06, 14:25
Exakt, exakt... ;)