handdator

Visa fullständig version : click och pops + andra roliga problem



ruddock420
2004-05-29, 19:38
hej,

hoppas på lite hjälp här ifrån, det är så att jag byggt om min studio för att köra allt till mestadels med hårdvara. och jag har precis skaffat ett logic (6) till mac'en (har kört 5'an på pc'n).

det är inga enorma problem, men det är fortfarande störande:

dels så får jag en massa clicks och pops lite då och då när jag ska lira in något med midi, och sen verkar metronomen skicka nått data till tracket också (blir "x" symboler som kommer jämnt med metronom anslagen, men ibland kommer "x"'en på varje taktslag, ibland bara en på varje takt. någon som vet vad probelemet kan vara? jag har testat att försöka utesluta synth för synth, men det har inte gett någon hjälp.

är det något som jag bör titta närmare på att configa? (btw så är jag rätt ny på mac eftersom jag nyligen gått över på det skeppet för ett par månader sedan)

hårdvara som jag kan tänka påverka detta:

powerbook 12" 1ghz
motu828 (mkI)
motu midi timepiece


hjälp mig bullen, jag är en klippa i nöd :kaaaka!:

ruddock420
2004-05-30, 09:51
martin, någon? :)

Peth
2004-05-30, 10:05
Har du de senaste drivrutinerna till motugrejsen?
Finns annars här: http://www.motu.com/english/download/index.html

ruddock420
2004-05-30, 12:15
jajemen, det ska vara samma.

EDIT:
är det något jag borde configga? Jag har kollat igenom det mesta dock och jag tycker det verkar se bra ut...

jag har som sagt i stortsett precis laggt in logic, kanske något man missat att ställa in som man måste tänka på nu när man kör mac istället för pc.
(har iaf ändrat det där som logic klagar på, att man ska ställa in så att processorn alltid arbetar på högsta hastighet och inte "automatisk")

imported_EIIIXP
2004-06-05, 17:19
Hej clicket låter som sync fel i motut,kör du något digitalt? i så fall har du både in ock ut kablar?
X:et är inte det sysex data?

ruddock420
2004-06-06, 16:39
nix, kör inget digitalt.

yep, det är sysex.. vettefanken varför det spottade ut sånt (midi feedback loop kanske?), har installerat om osx och allt på datorn - det verkar funka nu iallafall förutom att jag får dom där satans pops'en typ varje gång jag trycker record (det är bara typ ett knäpp, men väldigt störande ändå)

edit: tillråga på allt så har min sladdlösa usb mus börjar bete skönt också, aktiverar knapparna och hoppar lite sporadiskt över skärmen då och då.
(nej, den helt ny så det kan nog inte vara batteriet) :)

imported_EIIIXP
2004-06-06, 22:01
har du provat att ändra buffer minnet ?

ruddock420
2004-06-06, 22:06
512 borde väll räcka?

imported_EIIIXP
2004-06-07, 18:29
jepp jag har 256

PF
2004-06-07, 19:55
1. Uppgradera allt (MacOSX, Logic, drivare). Alltid bra.
2. Kolla med Motus support.
3. Trådlösa möss är ofta lite sådär hoppiga tyvärr. Testa nytt batteri iaf.

ruddock420
2004-06-07, 20:41
1. har jag redan gjort
2. - " -
3. böt usb port på min usb hub , sen slutade den (?!) ;D

lite små problem men nu funkar det mesta iallafall, ett knäpp kvar fortfarande när jag trycker på rec... går att leva med, men det är ju inte riktigt så man hade tänkt att det skulle vara när man gått över från ett pissigt ljudkort på pc'n, till ett relativt dyrt och praisat motu kort på sin nya powerbook ... jeje, det blir nog bra i slutänden :)

PF
2004-06-07, 21:20
Det kan ju tyvärr vara så att det är något fel på någon komponent... :(
Jag har kört 828 rätt hårt på Mac och det strulade aldrig...

false messiah
2004-06-07, 21:53
Ett alternativ är att göra som hyllade clickncutskungen Pole: han hade ett trasigt Waldorf-filter som klickade och sprakade som han byggde hela sin musik på, och han har ju blivit stor på det. :)

Har du testat MOTUn i en annan Mac? Om det funkar utan problem där borde du kunna utesluta problem med hårdvaran.

ruddock420
2004-06-07, 22:44
PF: jepp, jag har hört att vissa kan vara lite knepiga. vet t.om folk som skickat tillbaka sina.

false: Nix, inte prövat det på någon annan mac.

och yep, jag har pole's alla skivor ur färg serien (1,2,3 + raum släppet)
förövrigt så har jag ju ett likdant filter också, så jag borde ju ligga rätt bra till isåfall då :D


(som dessutom var trasigt ett tag, tills jag fixade det... knasigt fel som gjorde att alla värden hoppade helt på random när man snurrade på rattarna) ;)

ruddock420
2004-06-08, 00:03
Nåväl, jag får tacka er alla för er hjälp.

"Får hoppas att detta löser sig av sig självt." ;D