handdator

Visa fullständig version : Använder du "pre-sets"?



Martin Pettersson
2004-03-19, 23:04
Nöjer du dig med de förinställda ljud som tillverkarna skickar med i sina ljudbanker, eller är du en som hela tiden måste skruva och "tweaka" för att hitta dit eget sound?

(Enbart addering av reverb, chorus och delay räknas inte som "tweaking") ;)

replicant
2004-03-19, 23:14
Skruva, skruva, skruva... det är ju halva (om inte hela) nöjet, annars kan man ju skaffa en ROMpler :)

Martin Pettersson
2004-03-19, 23:21
Jag erkänner.....
jag är en pre-set kille. Jag är för lat. Jag skäms, men bara litegrann.

PeterH
2004-03-19, 23:36
Beror på typen av ljud: Ett akustiskt piano orkar jag inte försöka göra bättre själv. En synthbas däremot är ju det som är kul att ratta...

J3000
2004-03-19, 23:36
Jo, jag är också lite lat, använder färdiga presets.. Men oftast blir det att jag försöka skruva på dom lite :)

Mein
2004-03-19, 23:40
99,9% presets. Kanske fixar jag lite om det är ett bra ljud i övrigt med nånting som irriterar.

Jag har nog för dålig fantasi för att skruva ljud.

/Mein

Naomi
2004-03-20, 00:11
Blandare, lite presets, lite tillskruvade presets och en del nya egna ljud.

imported_Lemon
2004-03-20, 00:35
99% eget!
...men som nån skrev - ett piano är ju inte mycket att göra med...

Haplo
2004-03-20, 01:15
Blir oftast en blandning.
Letar igenom ett par tusen presets jag har till Virus'en (gratis att ladda ner).
Finner alltid något som passar, sen anpassar jag den preseten till att passa bättre. Oftast är det just reverb/delay jag ändrar men ändrar också i modulations matrix'en så att man styr det man själv vill förändra.

Sen händer det att man skruvar till något som är användbart men oftast finner man en grund i en preset som är bättre än vad man själv knåpat ihop :)

psyjazz
2004-03-20, 02:22
Analoga ljud rattar man till 100%. Digital gear så som dx7 & cz-1000 är
bara dryga o tråkiga att ratta... Den ända digitala burk som jag har orkat ratta är
faktiskt E-MU V.K de andra får klara sig på preset.. Men kör sällan "uppenbara"
preset för sig själv blandar in dem med andra ljud (självrattade som preset).

lasselu
2004-03-20, 08:36
Presets om det handlar om piano och sånt...annars egenrattat...

Arnegrön
2004-03-20, 09:52
Varför verkar dom flesta ha problem med att ratta fram eget till rena akustiska instrument?

encore
2004-03-20, 09:59
Jag är en "tweakare" av stora mått. :) Fast som vanligt - ju besvärligare det är att göra egna ljud - ju mindre banker blir gjorda. Har inte ens fyllt DX7:ans futtiga 32 platser med egna ljud, som exempel. Wavestation har jag möjligen gjort 1 ljud på. :D Juno-106:an däremot, där ligger det säkert 50+ småtrevliga ljud. :) Har förvisso inget emot presets heller, men antingen ska de inte vara för uppenbara eller så ska de användas med glimten i ögat. (Vilken helgardering va? ;))

enapa
2004-03-20, 10:56
Jag gör det mesta själv men vissa ljud som passar in och låter bra är ju bara att använda, det är ju faktiskt inget att skämmas för trotts att det ibland känns lite fel och/eller "B" men då får man bara inse att det är väll trotts allt musiken som är viktigast.

Det är faktiskt bara en av mina synth som har presets kvar(K4r) min Sidstation har jag antingen rensat eller skrivit över ljuden i och i softsynthar så brukar jag behöva skruva till ljuden ofta.

jgb
2004-03-20, 11:50
Oj oj oj. Det här var en komplicerad fråga att svara på för min del.
Juno-2 + FS1r, i stort sett bara presets, användargränssnittet inbjuder inte direkt till ljudrattande.
Alla andra burkar, analoga som digitala. Egenrattat. Fast, är en 303a en presetsynth? :)

false messiah
2004-03-20, 11:58
Jag är som flera andra här: skruvar mest till egna ljud, men färdiga ljud som pianon och sånt använder jag rakt av om de passar.

Arnegrön: jag tror att det är för att det dels är mindre intressant (ett piano ska låta som ett piano, så det är inget större utrymme att vara kreativ), och dels kräver mer pilljobb om det ska låta naturligt. Om pilljobbet redan är gjort tillräckligt bra är det ingen poäng att lägga ner 1 timme på att finputsa utan att nödvändigtvis få ett bättre slutresultat.

PeterH
2004-03-20, 16:57
Varför verkar dom flesta ha problem med att ratta fram eget till rena akustiska instrument?

För att i mina öron ligger 95% av ett lyckat akustiskt ljud i samplingen. Och jag har tex inget piano att sampla... Vad gåller physical modelling-maskiner så har jag aldrig tålamod att bemästra dom helt och hållet, vilket nog krävs om man ska göra naturtrogna ljud.

imported_Lemon
2004-03-20, 18:42
För att i mina öron ligger 95% av ett lyckat akustiskt ljud i samplingen. Och jag har tex inget piano att sampla... Vad gåller physical modelling-maskiner så har jag aldrig tålamod att bemästra dom helt och hållet, vilket nog krävs om man ska göra naturtrogna ljud.

Instämmer!

drdreas
2004-03-21, 02:28
Gör mest egna ljud fast jag gör nog med ackustiska ljud än synthljud, laddar in olika samplingar av gitarrer osv lägger upp i olika lager...
Fast vissa av mina maskiner är ju så fruktansvärt tråkiga att skruva till ljud på, som tex m3r så att den får stå där som den är.

Morgan
2004-03-21, 12:32
utgår oftast från presetljud, men tweakar nästa alltid om dom på något sätt...

imported_bewing77
2004-03-21, 13:23
Varierar. Om jag är ute efter ett specifikt ljus och jag vet att jag har en preset som låter så så plockar jag fram det. Om jag däremot vet hur jag vill att det ska låta men inte vet en sådan preset så går det ju oftare snabbare att ratta fram det än att leta igenom tusen presets.

Sen beror det ju också på vad jag gör. Om jag är mitt inne i en låt så tycker jag ofta att jag tappar fokus på låten om jag ska sitta och ratta fram ljud mitt i allt. Jag brukar snarare sitta och göra kul ljud vid vissa tillfällen och sedan göra låtar vid andra.

Niklas HS
2004-03-21, 15:32
Från en Neptunes intervju: (http://www.futureproducers.com/forums/showthread/threadid/49206)

D.O.I. - On 'Light Your Ass On Fire' there is a very interesting effect on the sound. Where did you get the idea?

Chad - That sound was just a preset from the Korg Triton lol.
Och den låten tjänade dom säkert en massa stålar på. Ruskigt fusk att då man kommit upp i en viss status så kan man köra presets och få pengar för det. Själv så är jag rätt mycket emot presets då jag känner att jag är för lat, och att lyssnaren ska tycka att jag är för lat (vilket är jobbigt) ;)

PF
2004-03-21, 17:02
Jimmy Jam & Terry Lewis som proddar Janet och mycket annat har alltid kört på presets... och de gör ofta helt fantastiska produktioner. Så visst kan man "köra på presets" utan problem.

Kul att se dig i forumet igen, förresten! ;)

Oberfunker
2004-03-21, 17:47
Försöker alltid göra egna - rolgare så. Men det är klart, man utgår väl en del fran redan existerande ljud som man gillar. Känns dock lite billigt med presets - kan inte hjälpa det. Men när Vangelis kan köra samma ljud (eller i vilken ordning det nu blir) som jag känns det inte riktigt rätt. Men kreativ användning är förstås egentligen inte fel. Passar ljudet så, och syntharna presetsljud är ju egentligen ett vanligt instrument - omoddat. Inget konstigt med det alltså... Men, ptja... kluven :)

PF
2004-03-21, 20:04
Jepp. Och för de som vill ha nya ljud har jag ju flera hundra, till olika syntar, som är programmerade från _scratch_ på min hemsida. Vet inte om jag skulle orka pilla med sånt idag... :-) Maybe maybe. Sitter ju på VSen som är ett riktigt programmerarens monster.

tublenco
2004-03-22, 01:32
Jag är helt klart en preset filur.

jgb
2004-03-22, 10:05
Vari ligger den stora skillnaden mot att bläddra igenom 100-tals presets i jakten på det perfekta ljudet, kontra att ratta in det hela själv? Har fortfarande mardrömmar om när man testar trumljud på t.ex. en 1080. Ett ljud i taget, och inget låter som man vill. Bonk, bank, psss, krasch, pock, skvish, shhhh och så vidare. Huh!

Det är nog därför jag gillar ratta mina egna ljud, jag rattar själv, och får till ljuden som jag vill ha dem. Har man väl lärt sig sina synthar så går det fortare att ratta rätt än att bläddra presets, samt att man har roligare. Tycker jag då. :)

Imported Johannes
2004-03-22, 13:26
Håller med Niklas HS: man är ju lat om man inte jobbar på ljuden som en del av låten om man ändå gör syntetisk musik. Jag blir lätt irriterad på låtar som har för 'simpla' ljud.