handdator

Visa fullständig version : Temposynk av loopar



Björka99
2004-03-16, 18:21
Tjena på er!

Jag har som vanligt problem..............

Så här är det: jag har massor av trummloopar som ligger i olika tempon, hur timestrechar jag eller hur får jag alla att synka.

Jag använder Logic pro

Björka :confused:

Martin Pettersson
2004-03-16, 18:27
Det där tycker jag är en träningssak och när man har gjort det tillräckligt många gånger så får man rutin på det hela.

Om jag har en trumloop, som jag inte vet tempot på, så brukar jag lägga in den i Logic, förstora upp så att jag ser visuellt vart slagen är. Även klippa bort eventuellt tomrum innan "ettan" och flytta loopens första slag till en etta i takten.
Sedan så anpassar jag mastertempot så att det visuellt ser någolunda rätt ut. Loopar "loopen", lyssnar och ändrar mastertempot tills dess att jag tycker loopen loopar på ett "snyggt sätt", dvs utan häng eller driv. Då har jag fått fram vilket tempo den går i. Sedan så timestretchar jag den till mitt önskade tempo, om det inte är helt galet stor skillnad vill säga.

PF
2004-03-16, 18:27
Björka 99, ReCycle även här... :)

Men i Logic finns ju en funktion för det du gör, Martin, "adjust song tempo to loop" eller vad den nu heter.

Björka99
2004-03-16, 18:35
vart hittar jag det?

Martin Pettersson
2004-03-16, 18:38
Men i Logic finns ju en funktion för det du gör, Martin, "adjust song tempo to loop" eller vad den nu heter.

Jag vet och den funkar säkert superbra, men av någon anledning vill jag göra just tempoanpassning av loopar manuellt. :)

rez
2005-08-01, 04:04
Igentligen så behöver du inte timestretcha eller så!

Jag brukar klippa trummorna isär, kick, snare hihat osv... så lägger du dem itakt. så har du friheten att göra egna trumkomp och justeringar.

Om du vill timestretcha så är det enkelt, Först hittar du loopets riktiga tempo, vi säger att den är 70bpm, så väljer du det det som låtens tempo,
Dubbelklicka på loopaudion, välj time/pitch funktionen. så änderar du tempot som du har där till det du önskar dig! vi säger 90bpm, så trycker du på ok.
sen ändrar du låtens bpm till 90bpm.

Men tänk på att det blir sämre kvalite när du timestretchar. bäst är det att klippa loopen och lägga dem i takt manuellt. ;)

Volantiz
2005-08-01, 11:36
"bäst är det att klippa loopen och lägga dem i takt manuellt."

Men det fungerar inte särskillt bra om man använder ljud som vill klinga ut ordentligt mitt i "loopen".