handdator

Visa fullständig version : Mixa med hörlurar ?



Haplo
2004-02-15, 22:32
Är ju oftast inte att rekommendera men brukar tyvärr få min arbetslust vid elva på kvällen och då blir inte grannarna speciellt glada om man drar igång :D
Därför har det inte blivit några riktiga monitorer heller.
Så vad ska man tänka på, några lurar att rekommendera ?

jgb
2004-02-15, 22:38
Jämför med låtar som du vill låta som. Själv så lurar (hohohoho!!!) jag ofta mig själv med mer bas och diskant, samt missar alltid något ljud som får ligga för högt. Har grymt svårt för att då det riktigt bra. Jämför med låtar du vill låta som, då inser man att man gärna lurar sig själv.

Sätt en grundmix med lurar, fixa resten när du kan köra i högtalare.

Finns säkert de som enbart kört med lurar och får till det bra, men jag är inte en av dem.

Naomi
2004-02-15, 22:39
Jag använder ett par Sony MDR-V700, inte kanske världens bästa produktions hörlur, men dom låter kul, bra tryck, bekväma att ha på sig länge. Sedan rättar jag till mixen i efterhand på dagtid istället.

PeterH
2004-02-16, 08:27
Har samma problem, och tänkte skaffa mej ett par Beyerdynamic DT770, om det finns en slant över när räkningarna är betalda den här månaden. Visst anses det förkastligt att mixa i lurar, men familjefar som jag är så sitter jag med lurar 99% av tiden... Mao kan jag ljudet i dom 10 x bättre än i mina monitorer. Och eftersom akustiken i min lilla studiohörna är under all kritik, så måste det nästan vara bättre med ett par bra hörlurar? Eller resonerar jag baklänges?

tommyc
2004-02-16, 09:10
Problemet tycker jag är, precis som jgb sa, att det är lätt att missa ett ljud som ligger på tok för högt. I hörlurar låter allt lite för bra liksom, allt hörs bra och tydligt tycker man. Sen när man lyssnar i högtalare märker man att vissa ljud tar över helt och andra försvinner i bakgrunden. Men som sagt, det funkar rätt bra att göra större delen av arbetet i lurar och sen göra en sista justering av nivåer och eq med högtalare.

Haplo
2004-02-16, 10:08
Ok, ja det får väl bli något sådant.
En grov mixning i lurar och sen högtalare.
Det som har varit mest problematiskt för mig har varit att man fläskat på med alldeles för mycket effekter.
Har låtit jäkligt bra i lurar sen drunknar allt i en sörja när man kör upp det på högtalare.

jgb
2004-02-16, 10:14
När det gäller effekter, akta dig! Särskilt om man gör dunkadunka som skall spelas på ett stort PA någonstans. Då kommer rummet där man spelar upp låten spela roll också, och lägga på extra reverb och en del otajt eko. De gånger jag har spelat live så har vi nästan alltid dragit bort i stort sett allt reverb, annars har det inte låtit bra.

Clase
2004-02-16, 16:54
Jag håller med jgb också om att man missar mycket i lurar. Oavsett hur bra de är. Jag har studion som tur var i villa och kan spela på mina Blue sky högtalare hur mycket jag vill, men jag brukar dock ändå sätta panoreringar i lurar lustigt nog. Det är det enda som de duger till enligt mig.

Dr Dront
2004-02-16, 23:40
Kan väl bara säg att jag är störtkär i mina AKG K240 lurar. :kaaaka!: 600Ohm visserligen så de fungerar ju inte till allt men i studion är det ju inga problem att driva dem, annars finns ju lågohm-variant av dem. Inte ett köp man ångrar. De bästa hörlurarna jag annars haft är ett par gamla Sennheiser som hängt m i tio år nu. Man kan byta alla delar på dem, tydligen bara Sennheiser som har det i åtanke! :confused: Dock mixar jag inte allt i mina lurar, man måste nog kombinera m ett par monitorer för att få en rättvis bild. Annars får man bränna ut så ofta o springa o lyssna i hemmastereon för att få nån uppfattning.. :D jobbigt

imported_bewing77
2004-02-17, 01:46
Kan väl bara säg att jag är störtkär i mina AKG K240 lurar. :kaaaka!: 600Ohm visserligen så de fungerar ju inte till allt men i studion är det ju inga problem att driva dem, annars finns ju lågohm-variant av dem. Inte ett köp man ångrar. De bästa hörlurarna jag annars haft är ett par gamla Sennheiser som hängt m i tio år nu. Man kan byta alla delar på dem, tydligen bara Sennheiser som har det i åtanke! :confused: Dock mixar jag inte allt i mina lurar, man måste nog kombinera m ett par monitorer för att få en rättvis bild. Annars får man bränna ut så ofta o springa o lyssna i hemmastereon för att få nån uppfattning.. :D jobbigt


Enda fördelen med att bo i en etta. Har studiogrejerna placerade så att jag kan lyssna via hemmastereon utan att flytta mig en milimeter =)

MagicC
2004-02-19, 00:40
Hemma mixar jag enbart med lurar (AKG-240 Studio). Min erfarenhet är att man lätt vräker på lite för mycket reverb när man mixar med lurar. Kanske inte så konstigt när man saknar rummets naturliga akustik. Den största skillnaden är annars att man har nära nog 100% kanalseparation med lurar. När man mixar med monitorer kan man utnyttja lite "trix" för att lura örat att ljudet liksom hoppar ett steg utanför högtalaren. Själv har jag hyffsad koll på hur man får bredd på ljudet, däremot kan det vara desto knepigare att få "djup" i inspelningen, speciellt när jag använder plugginreverb eller billiga externa hårdvaruburkar.

Modulation
2004-02-20, 16:17
jag tycker om att fixa med phasers och reverbs och delays i lurar.

spec. reverben....

nästan alla mina låtar har grejor som inte uppfattas i högtalare.

tycker om hörlurar.

Modulation
2004-02-20, 16:22
å, Sennheiser HD-280 pro har jag.

trivs utmärkt.
fast jag använder sällan lurar egentligen, mer undantag än nåt annat, eftersom jag sitter med ett par JBL 4412. =))