handdator

Visa fullständig version : Varför saknas det flyt i ens egen musik ?



Haplo
2004-02-08, 01:36
Alltså om man lyssnar på typisk musik för genrén som arbetar med. Ex. house/trance/whatever så flyter dom flesta låtar.

När man sen lyssnar på det mesta man gjort själv så låter det ganska konstlat.
Tror min svaghet är trumprogramerandet. Det jag dock inte fattar är vad man ska göra åt det.
Tar man något som låter ganska keff med ens egna försök och sen byter ut mot en lämplig trumloop så blir det något helt annat.
Vad är hemligheten ? :D

Finns det några bra tutorials på house/techno/trance trumskapande ?

PF
2004-02-08, 02:09
Det gör det nog, men jag har ett bra ord: ReCycle. Lek med uppklippta loopar, det är hur kul som helst.

sawtooth
2004-02-08, 02:50
3 omistliga verktyg: kompressor, eq, reverb och/eller delay.

Alla tre i samklang med en välskriven låt ger en känsla av samhörighet mellan beståndsdelarna och att de så att säga verkar komma från samma plats. Rätt använda, alltså. Fel använda ger de diametralt motsatt effekt.

false messiah
2004-02-08, 14:24
instämmer med föregående talare: produktion, och då speciellt kompression, gör väldigt mycket för att få slutresultatet att låta sammanhållet. En riktig 909 låter inte så kul på egen hand, utan den måste bearbetas så att den låter som den gör på skiva (inte för att jag använt en äkta 909 själv, men ändå.. ;) )

Just trummor hänger väldigt mycket på svänget också - testa att leka med swing, putta vissa saker fram och tillbaks i takten (fram: ger en mer drivande känsla, bak: mer laidback - testa tex på virveln).

Sen lite beroende på musikstil kan handspelade saker låta väldigt mycket bättre, gäller framförallt housigare/funkigare saker, och kanske då inte trummorna utan mer saker som basgångar och så.

Haplo
2004-02-08, 14:38
ok, tack för tipsen.

Ska testa snarast ;)

sawtooth
2004-02-08, 18:26
Men kompression är en svår konst. Kolla upp lite om hur man använder en kompressor på nätet, så slipper du bli förvirrad och irriterad.

Real Parakeet
2004-02-08, 20:34
Vadå..? Ställer man inte alla rattar på max och köper en bättre kompressor ifall det inte låter som man vill?

Jag kan bara hålla med trådstartaren. Här sitter man med värsta (nåja) trance-riggen och så blir det inge ball i alla fall. Man gräver bara ned sig så att det blir en trench-rigg (trench = skyttergrav på anglosaxiska) och man blir utled på det mesta. Och så köper man en ny Pryl (japp, med stort "P") och blir ännu en gång besviken över att det inte blev bättre för det.

Det är så j-vla svårt att få det där fina drivet och pumpet i sin musik. I alla fall om man vill göra trance och liknande. Man kanske skulle köpa sig en fet kompressor och koppla in den direkt på trummodulens ljudutgångar.

sawtooth
2004-02-08, 20:38
Para: spelar du in direkt på DAT/MD/något annat eller i datorn?

Real Parakeet
2004-02-08, 21:56
Jag spelar in på datorn direkt från mixerns rec-utgång. Har ett Soundblaster Live 5.1 som jag tycker borde funka då jag bara behöver spela in ett stereospår åt gången. Skall dock försöka få till de där kX-drivarna till kortet någon dag vilket år som helst.

sawtooth
2004-02-08, 22:22
OK. Du har 2 möjligheter: skaffa en hård kompressor (Behringer Composer funkar finemang om man är snål/fattig) eller prova med en 'soft' kompressor. Om du har Wavelab eller SoundForge ingår helt OK kompressorer i programmet. Det finns några bra gratis/sharewarevarianter också. Kolla k-v-r.

När du väl har en kompressor så kan du använda den på flera sätt. En bra idé är att komprimera trummor för sig, bas för sig, sång för sig och resten för sig. Men bara lite, för att inte platta ut allt till en seg smet. Dynamik är viktigt det också.

När du är nöjd med flytet i varje del gör du en stereomaster som du sedan komprimerar igen för att jämna ut kanterna och eq:ar efter behov.

Om du gör det rätt kommer allt att låta mycket mer homogent. Promiss.

Real Parakeet
2004-02-08, 22:44
Jag har Logic Audio (för PC) och lite kompressorer där (och massa andra effekter). Jag spelar in de olika instrumenten som audiofiler och effektuerar dem i Logic. Sedan (studsar) bouncar jag ihop allt till en enda wav-fil. Men tyvärr så synkar inte audiofilerna med varandra och resultatet låter förj-vligt. Men förhoppningsvis skall nya drivare råda bot på detta vilket århundrade som helst.

Problemet är att jag gärna lägger på för mycket effekter och då låter det fel på grund av det. De delarna du tog upp är väl egentligen de viktigaste delarna, trummor, bas och sång. Resten skulle kunna bakas ihop och behandlas i en enda audiofil. Sången är inget problem, jag kör instrumentalt. Det skall vi nog alla vara tacksamma för.

När det gäller mixning och mastring så har jag inget emot att använda mjukvara, tvärt om. Tyvärr ser jag denna del av musicerandet som ett nödvändigt ont. Kanske mest för att jag är så dålig på det. Och jag gillade aldrig matematik heller av den anledningen.

jgb
2004-02-08, 22:52
Jag kör med ett gäng hårdiskompressorer, som jag använder till lite allt möjligt. Ofta trummor, men även till annat. Sedan går det en stereoplugg in i datorn där wavelab spelar in det hela direkt till stereospår. Efter det så blir det blandad mjukiskompression. Vanlig, multiband och någon variant av maximizer på slutresultatet. Tycker det fungerar helt ok.

Hade varit kul att höra vad någon annan gör med mitt material när det gäller mastring.

Haplo
2004-02-08, 22:54
Parakeet, yes...trodde jag var den enda ;)

Har haft med kompressorer i mina Buzz låtar för att få till bastrumman men tycker det är jäkligt knepigt på resten. Ex. bas eller synth ljud.
Har läst en hel del på nätet. En av dom bättre (innehåller mycket):

Tweakheadz (http://www.tweakheadz.com/compressors.htm)

Framför allt hör man inte någon större förändring direkt med andra ljud än trummor. Ex. bastrumman hör man ganska tydligt men kör man 1.3:1 på ett synthljud eller liknande så behöver man träna för att höra någon skilnad.

Varför har man inte 30k kr över ? :D

Sen ärligt talat, är extern utrustning bättre än mjukvara ? (minus Pro-Tools som ändå inte är aktuellt).

en David
2004-02-08, 23:45
Testa att göra dynamiska trumkomp.

Om man är trummis, så spelar man inte: EN TVÅ TRE FYR på hi-haten, utan: EN - två - TRE - fyr, eller kanske: en - TVÅ - tre - FYR

Nu kan jag ju visserligen inget om trance, men kanske funkar det?

Mycket sväng finns även i spökslag och grejer.

Haplo
2004-02-09, 00:09
Testa att göra dynamiska trumkomp.

Om man är trummis, så spelar man inte: EN TVÅ TRE FYR på hi-haten, utan: EN - två - TRE - fyr, eller kanske: en - TVÅ - tre - FYR

Nu kan jag ju visserligen inget om trance, men kanske funkar det?

Mycket sväng finns även i spökslag och grejer.

Har inte testat med det fungerar säkert att få det mer levande tack vara olika ljudnivåer. Är ingen trummis själv men vad jag förstår så bör man heller inte trigga en open-hihat samtidigt med en closed. Vilket kan bli knepigt om man inte har två hi-hats ;) i verkligheten alltså.

Hur är det med samplade hi-hats, ska man köra flera samples men variera mellan dom ?

8_bit
2004-02-09, 00:18
Håller med en David. Tänk som "instumentalisten" i fråga. Anslag med betoning (velocity 127 :) ) på rätt ställen. Otajta till det lite, speciellt virveln om den består av mer än ett ljud. Kompression på trummor brukar jag köra individuellt. Mycket kompression, låg threshold, lång attacktid och kort release, så man hör det första knäppet på varje slag ordentligt.

/8

sawtooth
2004-02-09, 01:55
Ett litet fusktrick jag gärna kör med när jag är lat är att lägga en lfo på volymen och en annan lfo mycket svagt på pitchen på just hi-hats. Det funkar på virvlar också, men bastrummor blir jättekonstiga. Sinus eller triangel på lfoerna, såg och fyrkant låter för syntetiskt.

8-bit: kompression på varje separat trumma tycker jag verkar overkill. Annars verkar din teknik bra.

Det är dock viktigt att ha en vettig relation mellan threshold och make-up så man inte pumpar loss hej vilt. Viss extrem dansmusik vinner på det, men de flesta musiksorter blir stressiga och bråkiga på helt fel sätt av överdriven kompression.

enapa
2004-02-09, 09:40
para: 3 stereo filer borde du väll kunna lira? isåfall skulle jag braka in trummerna och komprimera som och sedan ta padsen på en kanal, och sedan resten... lite soft kompressor på varje och en limiter på mastern.

-do it the monkey style!

Haplo
2004-02-09, 10:42
Ett litet fusktrick jag gärna kör med när jag är lat är att lägga en lfo på volymen och en annan lfo mycket svagt på pitchen på just hi-hats. Det funkar på virvlar också, men bastrummor blir jättekonstiga. Sinus eller triangel på lfoerna, såg och fyrkant låter för syntetiskt.


Tack for tipset, såg framför mig att sitta och editera volymen för hand (eller köra allt via keyboardet).

Real Parakeet
2004-02-09, 11:31
Min dator borde klara rätt många audiospår. Den är på 2,66 GHz och har en gigabyte arbetsminne.

PF
2004-02-09, 13:27
:(

Att du inte löser problemet, kära Para - det är faktiskt lite tråkigt att du inte snappar upp när vi försöker hjälpa dig. Din dator JA men ljudkortet... det är det som tjorvar till sig för dig. Volvo S80 i all ära, men med en Fiat 127-motor så blir den inte så spännande trots allt, för dig som gillar liknelser med bilar. Vi har ju faktiskt ärligt talat bara goda avsikter när vi försöker få in dig på nya spår, eftersom du mellan raderna säger "hjälp mig gärna, det här är struligt". Tjacka ett bra ljudkort, grabben - så ska du få se på tusan. Med många ingångar kan du t om mixa allt i datorn och slippa krångla med ditt bounce:ande av stereospår. Uppriktigt sagt skulle det göra massor för ditt sound som du ju klagar på så.

Haplo
2004-02-09, 13:36
:(
n. Med många ingångar kan du t om mixa allt i datorn och slippa krångla med ditt bounce:ande av stereospår. Uppriktigt sagt skulle det göra massor för ditt sound som du ju klagar på så.

Kanske lite fel forum men fungerar det bra att mixa i datorn ?
Har bara en ingång (plus en SP/DIF) på mitt audiophile men har funderat lite på att skaffa ett annat interface och köra med ljudkortet som mixer.
Ex. hur fungerar det med aux sends/return o.s.v. om man tänkte utnyttja en extern burk.
Är det ens att rekommendera eftersom man får ett antal extra A/D-D/A omvandlingar.

PF
2004-02-09, 13:42
Det finns ju mängder av alternativ, men jag tycker t ex MOTUs FW- och PCI-interface är helt kanon, och så kan man använda pluggarna som finns i mjukvara i stället för gamla råddiga effektenheter. Möjligheterna finns. Det bästa sättet att förena mjukvara och hårdvara är att göra så här tycker jag - att få in syntarna på varsin ingång är eminent. Själv har jag just nu inte råd att skaffa t ex Motu 828 igen (828 II får det bli då, eftersom så många uppdateringar skett av interfacet) så jag får kompromissa. Men om man verkligen känner behovet av att "lyfta sitt sound" finns... inga genvägar till det perfekta ljudet... ;-)

sawtooth
2004-02-09, 13:49
Haplo:

Det funkar utmärkt att mixa i datorn. Exempelvis MOTU 828 mkII kommer dessutom förberett med en 'hardwired' mixer ombord som du styr med dedikerad mjukvara. På så vis slipper du den lilla latency som oundvikligen smyger sig in i en applikation som t.ex. Logic eller Cubase. Annars kan du ju alltid spela in spåren obehandlade och lägga effekter, mixa och mastra efteråt. Ljudmässigt blir det ingen skillnad.

Haplo
2004-02-09, 15:47
PF och Sawtooth,

Det jag framförallt hakar upp mig på är att ex. dom reverb jag testat i mjukisform låter rätt keff.
För att testa så drog jag in Virus'en direkt in i Audiophile kortet och slog av delay/reverb. Försökte anpassa mjukisreverbet som inställningarna i Virusen så långt det gick och det lät ok men inte som från Virus'en.
(Detta skrev jag i någon annan tråd men kommer inte ihåg vart ;))

Har testat dom som hänger med SX men även ett par ur Waves kollektioner.

8_bit
2004-02-09, 16:19
sawtooth: javisst kan kompression på varje enskild trumma låta mycket. Det kanske är jag som inte använder så många tracks? Hihat och cymbaler komprimerar jag ju inte, såklart, men väl bas, virvel och percussion av alla dess slag. Jag brukar skruva tills jag tycker det låter fett sedan minskar jag ratiot något så det inte blir allt för platt. Till detta går det åt 4 -6 "kompressorspår". 3 st alesis 3630 (om man gillar hårdvara) är ingen dyr investering men kan göra underverk. Gate kan funka till det också.

Skulle också vilja slå ett slag för tystnaden. Tystnad på rätt ställen svänger GRYMT!

Experimentera mera, du upphovsman till denna tråd vars namn jag glömt.

/8

PF
2004-02-09, 16:20
Det är givetvis så att om syntens effektenhet låter bra så använder man den, om det passar med låten osv osv. Personligen använder jag alltid inbyggda effekter i syntar, tycker det duger liksom, och lägger på mer med mjukvara om det behövs extra fluff.

För att få en ljudkvalitet i klass med en Virus tror jag inte riktigt Audiophile räcker till. Det är ändå ett riktigt budgetkort i sammanhanget musikproduktion. Däremot MOTU-interface'n - då är synt och ljudkort på samma bollplan.

drdreas
2004-02-09, 18:18
Tjena, hade samma problem som du i början för mig var det inte fråga om ljudkvalite som gjorde det där lilla extra.
Sätt dig verkligen in i trummprogrameringen, man har en tendens att hålla sig till tre eller fyra percussion men det är oftast för lite, kör gärna lite variation i hihat och fler "measures" så kommer det låta bättre.
Försök skaffa midifiler till dom låtarna du vill spela sen fuskar du dig till soundet, kolla hur dom spelar de olika instrumenten mm.
Det spelar ju ingen roll om ens sound låter fruktansvärt bra ljudmässigt när det inte svänger liksom.

Haplo
2004-02-09, 18:18
För att få en ljudkvalitet i klass med en Virus tror jag inte riktigt Audiophile räcker till. Det är ändå ett riktigt budgetkort i sammanhanget musikproduktion. Däremot MOTU-interface'n - då är synt och ljudkort på samma bollplan.

Jo det är helt sant att Virus'en lär ha bra mycket bättre D/A-omvandlare.
Jahopp, en sak till på shoppinglistan. Som sagt någon som har 30k över att ge till mig ;) ?

Real Parakeet
2004-02-09, 18:20
Jag är jättetacksam för all hjälp, men jag accepterar inte att ljudkortet är så kass att det inte kan hantera en handfull audiofiler. Det är liksom ingen lösning "släng skiten och köp ett nytt". Jag är fullt medveten om att mitt ljudkort inte är någon kioskvältare i studiosamanhang, men jag har klarat av tyngre grejer med sämre ljudkort än så har. Och det på en mycket sämre dator. Sååååå jäkla värdelöst kan inte ett Soundblaster Live 5.1 vara. Jag köper inte det resonemanget. Jag hade köpt resonemanget om det vart ett inbyggt SB16-kompatibelt skitkort, men inte nu.

Att ha en massa ingångar på ett ljudkort kvittar, jag har bara en stereoutgång på min mixer i alla fall. Och jacka ur och in i mixern orkar jag inte.

Haplo
2004-02-09, 18:22
Det spelar ju ingen roll om ens sound låter fruktansvärt bra ljudmässigt när det inte svänger liksom.

Helt riktigt...men lite av kruxet är att trummorna ändå inte riktigt passar in med Virus'en för jag tycker det är grym skillnad på ljudkvalitén.
Dom verkar inte höra ihop rent ljud mässigt.
Det har ju också inneburit att man funderat på att köra allt i mjukvara eller bara hårdvara, men jag vill ogärna göra mig av med virusen.
Den är bara för läcker :D

Haplo
2004-02-09, 18:29
Att ha en massa ingångar på ett ljudkort kvittar, jag har bara en stereoutgång på min mixer i alla fall. Och jacka ur och in i mixern orkar jag inte.

Det är bara att acceptera....det är ett skitkort :D

Bara som en sån sak att allt ljud går via kmixer/kmangler beroende på vem du talar med är tillräckligt illa.
För att göra en lång förklaring kort så ex. om du lirar upp ett 16bit 44.1 kHz ljud så resamplar windows/sb-live ljudet till 16 bit 48kHz.
Vilket kan få lite lustiga effekter.
Har läst för lite om det för att ge en exakt beskrivning då jag bojkottar allt som det står Creative på.

Men men, det är ju upp till var och en.

false messiah
2004-02-09, 18:30
Du kör väl Logic, parakiten? Det finns en funktion som heter "Humanize" i Transform-menyn, där man kan ställa in slumpmässighet på volym, timing och längd på noter. Jag brukar rätt ofta programmera i 2-4 takter, kopiera till det dubbla och sen köra humanize på hela alltet, med rätt liten mängd inställd (2-3 steps, 3-4 velocity, just längd spelar inte så stor roll med trumljud). Detta efter att ha humaniserat svänget för hand också, tex genom att lägga snares lite före i takt och slänga in lite fills och så. Då blir det lite naturligare känsla på svänget.

Haplo: har inte hört Virusens reverb, men jag misstänker att du testat kassa mjukvarureverb. Waves Renaissance reverb låter tex bra, PSP:s nya låter också bra (har bara testat den mycket kort i demoversion) mfl..

Haplo
2004-02-09, 18:36
Haplo: har inte hört Virusens reverb, men jag misstänker att du testat kassa mjukvarureverb. Waves Renaissance reverb låter tex bra, PSP:s nya låter också bra (har bara testat den mycket kort i demoversion) mfl..

Att döma av screenshot'et på Waves sida så tror jag faktiskt det var en av dom jag testade.
Men som sagt, det är lite äpplen och päron.

PF
2004-02-09, 18:59
Och Creative är fallfrukt som legat lite för länge och blivit lite brun... ;)

Men den går kanske bra att göra lite pikant italo-sylt med? :kaaaka!:

Naomi
2004-02-09, 20:39
Parakeet: Spendera en liten slant på ett bättre ljudkort, tro mig du kommer inte att ångra dig. Burken blir inte bara snabbare på latency biten, utan även stabilare när du håller på med ljud.

jgb
2004-02-09, 20:50
Kommer min musik svänga mer med ett nytt ljudkort? ;)

Haplo: Känner du dig nöjd med grundbeatet som du använder? De där looparna du snackade om, har du kopierat dem själv med egna ljud? Det brukar ofta vara mer som låter än man tror.

Testa även med några olika spår, och olika sorters kvantisering på dem. Lite småskillnader i timing mellan olika ljud kan göra mycket. Det handlar även mycket om själva ljuden, vissa patterns jag programmerar på Machinedrum svänger inte alls med ett visst trumkit, men byter jag till ett annat svänger det så jag får svårt att hålla mig på vägen! En klassiker är att lägga på ett 3/16-delsdelay på hihats och annan småpercussion, helt plötsligt så svänger ens trummor rejält! Nu vet jag iofs inte hur mycket sväng man vill ha i trance, men ett bra groove är inte att förakta. :)

När man är nöjd med grundgroovet, då kan man börja satsa på kompression och annat ljudtrixande.

Real Parakeet
2004-02-09, 21:07
Eftersom jag inte kör några datasyntar så har jag inga problem med latency. Och min dator är stabilare än Dr Alban. Men det tjurar när jag skall studsa ihop eller lira en handfull audiofiler, något en avsevärt slöare dator med sämre ljudkort kan klara utmärkt.

PF
2004-02-09, 21:08
byt drivisarna då? :) kx?

Haplo
2004-02-09, 21:10
Kommer min musik svänga mer med ett nytt ljudkort? ;)

Haplo: Känner du dig nöjd med grundbeatet som du använder? De där looparna du snackade om, har du kopierat dem själv med egna ljud? Det brukar ofta vara mer som låter än man tror.



Jo precis, jag tror att det är dels att det är mer än vad man tror samt att man gör det för stelt, typ bastrumman varje fjärdedel, clap varannan och sen open hi-hat mellan varje bastrumma....hehe lite förenklat.

Självklart svänger det mer med ett annat ljudkort :kaaaka!:
Ne, den var en annan diskussion i diskussionen.

Naomi
2004-02-09, 21:16
Angående diskusionen i diskusionen; Japp då borde det iallafall fungera, eller så kan du köra cubase XS eller VST, dom har ett par egna asio drivers till iallafall soundblaster serien, hoppas det gäller även ditt kort Para. OBS! (Disclaimer: har bara provat detta en gång med Cubase VST, så detta med asio drivers måste dubbelkollas på tex Steinberg´s hemsida, och det är jag alldeles för slö för att göra själv ;) ).
Har även jag provat KX drivarna till ett soundblaster 16 kort för ca 3 år sedan, och då imponerade dom inte alls på mig, men det kanske är bättre idag vad vet jag...

JGB: inte heller detta kommer att få din musik att svänga bättre, ifall du undrar :p ;)

drdreas
2004-02-09, 22:49
Para jag har ju nästan samma ljudkort som dig dvs sb audigy, har för sakens skull testat köra en hel del spår i cubase vissa med lite effekt också...
Datorn är en 3ghz och 1.5 gb ram eller kanske var de 1 gb ram, men det funkar klockrent.
Sb korten funkar hur bra som helst för mig änsålänge, bara fler ingångar som hade varit grymmt men :)

Mårre
2004-02-09, 22:51
Har du tagit bort transportspärren på din dator Para? :D
Med de spec du har *ska* den inte gå så dåligt. Något e fel (å ett fall av SBS tror jag inte på för du e väl dataknutte?)...

Haplo
2004-02-09, 23:15
Para jag har ju nästan samma ljudkort som dig dvs sb audigy, har för sakens skull testat köra en hel del spår i cubase vissa med lite effekt också...
Datorn är en 3ghz och 1.5 gb ram eller kanske var de 1 gb ram, men det funkar klockrent.
Sb korten funkar hur bra som helst för mig änsålänge, bara fler ingångar som hade varit grymmt men :)

Om jag inte minns fel så finns det ASIO drivare till Audigy vilket det inte gör till dom andra SB korten, förutom hackade APS drivare.

Real Parakeet
2004-02-10, 08:13
Jo, jag är dataknutte. Men hemma vill jag bara att det skall funka. Tycker det är dödstrist att behöva mickla med grejerna. Jag är skitdålig på att själv läsa mig till hur ett komplext program funkar. Skulle vilja gå någon kurs i ämnet.

enapa
2004-02-10, 09:31
Vilka jäkla datorer ni har!! konstigt fel para, aäker installation/inställningsfel.

imported_bewing77
2004-02-11, 00:19
Måste ju vara något problem med drivrutiner/installation etc. Jag menar, jag kan göra bra mycket tyngre saker än så med 867 Mh, 640 Mb minne och powerbookens inbyggda ljudkort