handdator

Visa fullständig version : Köpråd



imported_bewing77
2004-01-21, 20:42
Hej alla. Ny här på forumet.

Tänkte börja direkt med en fråga. Jag ska inom kort bygga upp min hemmastudio. Jag pysslar med trance/d&b/electro samt en del experiment.

Jag äger idag en 12" powerbook, Reason 2.5 samt Digital Performer 4. Jag vill nu ha utrustning som låter mig dels underlätta själva skapandet och även för att spela in min musik med bra kvalitet.

Så, lite köpråd tack! Jag kommer att spendera runt 12-13 tusenlappar på detta.

eskimo
2004-01-21, 20:53
Det är väl bra så? Antar att du har nån form av klaviatur, annars är väl det prio #1 i ditt fall. Ett par sköna monitorer så du hör kan ju vara gött. Ska du spela in akustiska ljudkällor?

encore
2004-01-21, 20:59
Annat jag kan komma på är ett bra fw-ljudkort med låg latency, men det interna är kanske fullt tillräckligt? Möjligen nån form av midigrunka med en massa rattar om du är trött på att ratta syntar med musen.

Stor extern plattskärm kanske?

Kommer inte på något annat, tyvärr..

PF
2004-01-21, 21:24
1 gb minne till datorn, ett FW-interface och en klaviatur, stor platt skärm som sagt och schyssta aktiva högtalare / monitorer... that's it... kanske apples trådlösa mus + tgb och en så'n där transparent pryl att ha macen på... där har du Da Party Kit!

false messiah
2004-01-21, 22:12
Håller med föregående talare: klaviatur (med rattar), extra skärm och monitorer är vad jag skulle satsa på. En hårdvarusynt kan vara trevligt att ha, men absolut inget nödvändigt i din sits. Mer mjukvara är aldrig fel, men där finns ju rätt mycket gratis att plocka hem.

Håller också med om en sån där plastpryl (iCurve?) - jag har min bärbara stående en bit upp, och det är definitivt mycket bättre rent ergonomiskt. Känns bara lite fånigt att betala 600kr för en plastbit, så jag använder en lagbok. :)

Ska du bara göra elektronisk musik, eller har du tänkt göra annat i studion? Annars är mixerbord, mick, preampar, kompressorer osv nåt du kan kolla in.

enapa
2004-01-21, 22:30
Korg legacy vore lite kul! då får du : en kool klaviatur med knobbar, 3 koola korgsynthar till din dator.
Annars är det som nämts bra att ha.

sawtooth
2004-01-22, 05:27
Korg legacy vore lite kul! då får du : en kool klaviatur med knobbar, 3 koola korgsynthar till din dator.
Annars är det som nämts bra att ha.

enapa: koolt att du också stavar 'koolt' med 'k'. Du är den enda jag sett, utanför den före detta eminenta tidningen Darling, som förutom jag själv gör det.

enapa
2004-01-22, 08:57
sawtooth: Koolt är gammal forum slang, det användes rätt mycket för nått år sedan.
pf&exodusklanen minns nog.
:) Cul att du noterade!

imported_bewing77
2004-01-22, 12:12
Tackar.

Hmm, någon gång skulle det kanske vara trevligt att kunna spela in gitarr, både aukustisk och elgitarr. Men i första hand är det elektroniska grejer som gäller =)

Gällande hårdvarusynthar: Vilka trevliga alternativ kan man satsa på i lämplig prisklass?

false messiah
2004-01-22, 17:30
Om du vill kunna spela in gitarr så behöver du nån slags förstärkning, mick om du vill spela in akustiskt, och ljudingångar på datorn.

Hårdvarusyntar finns det fler än man kan räkna upp. :) Bra alternativ? Ptja, beror lite på vad du vill ha/gillar själv. Själv är jag rätt svag för 80-tals digitalsyntar, typ Yamaha FM (TX81z är värd att köpa bara för Lately Bass om man gör techno) och Casio CZ101/1000 är kul syntar för omkring en tusenlapp. En billig analogsynt eller VA är kanske inte helt fel heller.

Jörgen U
2004-01-22, 22:23
Beroende på din familjesituation och hur du bor, ett par sjyssta hörlurar så att du kan vara kreativ när du vill, och inte när familj/grannar tycker att det passar. Jag har ett par slutna AKG 270 som jag är otroligt nöjd med. Den nya, motsvarande modellen heter AKG 271.

Real Parakeet
2004-01-23, 07:59
Har en fin Casio CZ-1000 till salu i så fall.

PF
2004-01-23, 09:26
Sawtooth, jag är också en "kool" stavare... :) Ordet borde in i SAOL direkt.

deleted user
2004-01-23, 09:44
coolt

"the message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 10 characters"

hahaha, vafan!

Mårre
2004-01-23, 09:50
kyligt..:)

deleted user
2004-01-23, 09:56
svalt.. :kaaaka!:

Real Parakeet
2004-01-23, 12:02
Käckt!!!!!

sawtooth
2004-01-23, 23:41
Sawtooth, jag är också en "kool" stavare... :) Ordet borde in i SAOL direkt.

Lätt! Det är i alla fall mer SAOL:igt än med 'c' :)

drdreas
2004-01-24, 01:58
Skulle köpt egentligen en enda sak, en drös med samplers en workstation.