handdator

Visa fullständig version : Erfarenhet av österländsk musik?



Signalement
2003-12-29, 21:03
Hej alla glada musikanter!

Här har ni en sån där ny och jobbig en som vill ställa de frågor som ni redan diskuterat från alla led. Hoppas ni kan stå ut med det i början......och kanske lite senare.
Min "första" är snarare av allmänt intresse. Den typen av musik jag jobbar med klassificeras oftast med benämningen österländsk musik eller worldmusic. Det har hänt att vi har jobbat med "svenskar", meaning: musiker som är skolade i svenska skolor och/eller spelar efter det västerländksa sättet att se på musicerandet. Dock blir det ofta så att pga instrumentvalet, pga typen av "själ" man vill ge låten etc så väljer man en som kan både västerländsk och österländsk musik. I de fall jag jobbat har det oftast handlat om folk från egna trakter (mellanöstern). Därav skulle det vara intressant att få inblick i hur pass utbredd erfarenheten av den typen av jobb är härinne. Är det många som har lirat med "folk som har ont i magen :D"?

Fleno
2003-12-30, 11:09
Hej och välkommen.

"Ny och jobbig" skulle jag nog inte kalla dig, snarare en bidragare till ett bredare forum!
Jag är ju en "västerländskt"-skolad musiker, mitt största "äventyr" har varit som keyboardist i ett band som spelade turkisk pop, men det är rätt långt ifrån det du menar, även om det inte är helt tradionsenligt "svenska" melodi-skalor. Däremot är man alltid nyfiken på hur man kan utveckla, sammanföra och smälta ihop olika spelstilar. Berätta gärna lite mer vad du håller på med, detta är ett väldigt intressant ämne!
Vi behöver lite "nytt blod" som skapar nya idéer hos oss sinuston-nördar! :D

en David
2003-12-30, 11:29
Jag har inga som helst erfarenheter av att spela österländsk musik, däremot gillar jag han Nusrat Fateh Ali Khan, exempelvis.

Något som jag ser som ett problem i att spela sån musik, är att skalorna skiljer sig en väldans massa i från våra, på en gitarr kan man ju böja till sig kvartstoner, men på ett piano blir det aningens svårare.

Men det vore helt klart roligt att får veta mer om det du håller på med!

Volantiz
2003-12-30, 12:53
tyvärr så har jag rätt dålig koll på annat än västerländska skalor (räknas även gypsy-skalorna som västerländska skalor förresten?).. men jag är väldigt intresserad av att lära mig spela österländska instrument.. hur nu det ska gå till..

drdreas snackar mycket om mysko skalor.. vart har vi honom nudå? :)

Signalement
2003-12-30, 22:57
Fleno: tack ska du ha!

Om vi ska tala språk/nationalitet så jobbar jag med kurdisk musik (mitt ursprung). Dock brukar detta förenklas mycket när man ser på det, genom t ex det benämning som finns för det. Faktum är att även inom den österländska musiken finns det olike genren, även om de inte är lika uttalade som inom den västerländska kulturen. Som jag upplever det så är de artistiska gränserna mer diffusa "hos oss" än inom västerländsk musik. Man kan oftast "kategorisera" låtar, men detsamma gällande av artiser är svårt. De flesta sångare, grupper etc som finns mixar och rör sig hellre över gränserna. Det må vara på gott och ont. Som alltid är de flesta sanningar med modifikationer. Den kurdiska musiken har de senaste 10-15-åren genomgått en revolution av bosjeviska proprtioner. I mitt tycke beroende på 2 huvudfaktorer, som i sin tur är fullkomligt beroende av politiska och geografiska faktorer:

* 3 internationella satellitkanaler och många många radion som börjat och florerat under denna period

* tidigare avsaknad av skivbolag, rättighetsbevarande enheter börjar fyllas upp

Viktigaste fatorn av dessa har varit (och tyvärr fortfarande är) avsaknaden av skivbolag i dess rätta bemärkning. De flesta artister får bära kostnaderna själva, och som bekant är detta inte lätt. Detta börjar dock luckras upp sakta men säkert, särskilt med tanke på nygenomförda reformer i den fira zonen norra Irak, stället jag kommer ifrån. Kanalerna har också utvecklats till högkvalitativa producenter, men fortfarande är den ekonomiska aspekten fördämmande. Dessutom är de icke-statliga vilket försvårar arbetet för den enskilde anonyme musikaspiranten. Förhoppningsvis kan även få flyta fritt så att konsten kan utvecklas.

Rent musikalist finns det ganska mycket att säga, men jag kommer att ta upp lite av detta. Den teoretiska grunden är exakt densamma som för övrigt. En viktig skillnad är att inom kurdisk musik finns även kvartstoner, och dessa används i helhet för solo-melodi. Detta ger ett nytt perspektiv genom att förutom de skalor som finns inom "västerländsk" musik så har "vi" även sådana som hart kvartstonen i sig. För närmare titt kan ni kika på http://www.maqamworld.com/ som förvisso behandlar grunderna i arabisk musik men som i helhet förklarar en stor del även av den kurdiska musiken.

jonas gustafsson
2003-12-30, 23:37
Interessant läsning! välkommen hit:)

encore
2003-12-30, 23:53
Jag håller med! Helt klart intressant att få en inblick i hur det ser ut vad gälller österländsk musik. Välkommen hit Signalement. ;)

Signalement
2003-12-31, 00:28
Tack ska ni ha!

Själv är jag sångare och jobbar/vill bara jobba med det. Jag kände ganska tidigt att ev "studier" av ett musikinstrument skulle störa min koncentration på huvudintresset. Nåja, sanning med modifikation var det......:(. Kunde inte hålla mig helt och hållet, fast jag lyckades begränsa spelandet till att baseras på gehör. Mitt amatörmässiga knäppande är nu ett medel för mig att jobba fram låtar, och instrumentet som jag spelar på saz (aka tembur). För er som inte stiftat bekantskap med detta sällsynta instrument så ser den ut så här (http://www.silverbushmusic.com/saz225.jpg). Den är rätt så traditionell men den är väldigt flexibel i att den kan men lätthet och lycka användas i passande såväl västerländsk som österländsk musik. Desutom är den mer anpassad för solo men gör sig definitivt inte skamsen över sköna ackord. När den spelas av en kunnig en alltså.........*visslar*

false messiah
2003-12-31, 13:47
Kul att se folk med annan musikalisk bakgrund här!

Har du någon musik man kan få lyssna på? Natascha Atlas är i princip den enda arabiska musiker jag lyssnat på särskilt mycket, och hon använder sig ju av brittiska teknoproducenter för bakgrunderna...

Signalement
2003-12-31, 15:57
De produktioner jag varit med om finns ej i datorvänliga format. För tillfället jobbar jag på en ny skiva som beräknas nedkomma oktober 2004. Nevertheless kan jag rekommendera artister som idagsläget tillhör toppen av kurdisk musik. En som har blivit en raket är Zakaria (http://www.ekurd.net/Music-Box/Default.asp?q=f&f=%2FZekeria%2DAlbums%2Ds%2FZakaria%2D2002%2DRojga r), som med detta senaste utsläppet förankrat sig som en av de bästa. En annan grupp som använder sig endast av traditionella intrument är syskongruppen Kamkars (http://www.ekurd.net/Music-Box/Default.asp?q=f&f=%2FKamkar%2DBand%2Ds). Den som tittade på nobelsprisutdelningen i Oslo fick se dem uppträda.

Baba G
2003-12-31, 16:39
Ah, Zakaria är bra! Har två av hans skivor någonstans.. ska fasen ta och rota fram dom igen! :p Jag såg honom live en gång på en kurdisk nyårsfest i Karlskoga och har för mig att Naser Razzazi (förmodligen felstavat :D) spelade på samma fest ... ack ack, det var tider det ! :cool:

Signalement
2003-12-31, 17:19
:). Naser Razazzi är alldeles korrekt. Jo Zakaria är en megakändis nuförtiden. Senaste skivan och skivan som ska släppas i dagarna har spelats in i Istanbul, som liksom Kairo blivit något av en metropol för österländsk musik. Om du kan våldgästa nån kurdisk polare som har parabol så kan du kanske se en direktsänd nyårskonsert i kurdsat. När den börjar vet jag icke, men ikväll ska det vara! Vågat gjort!

Baba G
2003-12-31, 17:53
Dessvärre så bor alla kurdiska polare i andra städer än jag.. attans, hade ju varit kul att se annars :( nåja, jag får rota fram skivorna istället :kaaaka!:

Appel
2004-01-06, 22:12
Hur är ditt saz instrument stämt föresten? Antar att det är långt ifrån en gitarrs EADGBE. Lite nyfiken. Ha det!

en David
2004-01-06, 22:26
Hmm, det måste väl vara en massa fler band på den än en gitarr, om man ska komma åt dom där kvartstonerna?

drdreas
2004-01-06, 23:08
Saz instrumentet är stämt i tre toner, det finns fler variationer än det finns saz spelare.
två strängar är stämda i samma ton överst: en tjock sträng och en smal, mitten är två mellantjocka strängar och längst nere är det tre strängar: två smala o en tjock.

Jag vet inte riktigt hur många band det är per oktav på en saz men det är två eller tre extra, fast sen finns det också olika förhållanden mellan banden efter hur spelaren vill ha det.

PF
2004-01-07, 00:30
Kul läsning! Och välkommen hit, herr Signalement! :)

Signalement
2004-01-07, 20:00
Appel: säg inte det. Strängarna ä "kompatibla" då intrumentet även funkar utmärkt som ackordinstrument. Det finns många olika sätt att stämma eller att binda upp sträng på. Grundstämning är ADH, och grundbandindelningen är 17 band per oktav, som är ämnade att ge många tonarter på samma axel. När man spelar saz "normalt" så spelar man längs armens axel.

PF: tackar :)!