handdator

Visa fullständig version : Pop på DVD



PF
2003-12-13, 13:08
Rekommenderar varmt HITS! The videos. Erasure. Rekommenderar även Pop Art med Pet Shop Boys. Sedan har Human League och Duran Duran - två andra band i "varit med sedan 80-talet-ligan" också nya DVDs ute, men dessa har jag inte / har jag inte kollat in. Bägge DVDs gav mig en stark känsla av att - fan - jag måste få något gjort. Jag vill också göra pop. Jag älskar de här banden - de är mina rötter och de har följt med mig i livet - otroligt viktiga influenser, riktiga idoler.

http://muzyka.kulichki.net/pet_shop_boys/pet_shop_boys_band1.gif

Pop Art. Flera gånger har jag kallat Pet Shop Boys för "världens bästa band", och det är en kommentar jag står för. Så genomtänkt, så fullödigt - perfekta låtar, spännande plattor - Fairlight programming: Blue - stod i konvolutet till Actually; och Fairlight kan man höra mycket av - t ex på Introspective från 1988 - bandet har fortsatt hålla sig alert och till "tidens tecken" - snygga videos - hela förpackningen till musiken är gjord med sådan fingertoppskänsla att man blir helt förbluffad. Mark Farrow är designern som gjort det mesta - för att inte säga allt? - när det kommer till skivomslagen osv. Roten till allt det goda stavas "låtar" - och låtar har Pet Shop Boys, i feta lass. Hela begreppet "band" går förstås inte att applicera på Pet Shop Boys - och det är givetvis därför jag gör det. De är två killar som vänt upp och ned på hela begreppet "band". Där man kan förvänta sig ett gäng öldrickande rockers med nitband och groupies står två välklädda brittiska aristokrater som på bästa uttal förklarar sin syn på världen. En syn jag vill ta del av idag lika mycket som 1986. Om DVDn finns inte mycket att orda - här är alla videos, äntligen har man dem. Många är sjukt bra. "Can You Forgive Her" var kul att se på nytt t ex, den har inte snurrat i TV / MTV på många år men är inte mindre bra för det. Pop Art är vad den är. Det är världens finaste popkonst.

http://www.chez.com/pimpf/main/erasure.jpg

HITS! The videos. Här är en helt fantastisk DVD från artisten Andy Bell och den kedjerökande musikprogrammeraren Vince Clarke. Det var pur lycka att se deras videos till de klassiska hitlåtarna; många av dessa videos hade jag inte ens sett innan. Extra kul var även DVD 2; detta är en dubbel - där mycket intervjumaterial och annat finns med - har inte sett allt än, bara skummat. Men som musik-DVD är den helt exemplarisk; närmast som en instruktionsbok i hur en dylik ska göras. Först en skiva när man vill ha låtarna (och här finns massor av videos), sedan en då man vill djupdyka mer i bandet. Saknade verkligen en "DVD 2" i fallet Pet Shop Boys; Pop Art var "bara" låtarna. Så Erasure-DVDn är mer maffig och en jag verkligen, verkligen rekommenderar - om man någonsin gillat Erasure, ska sägas. Detta är definitivt "The" Erasure DVD.

Gay culture. När Erasures DVD "gick igång" igår så blev jag helt trollbunden. Jag studerar Andy Bell och gillar vad jag ser. När jag såg Pet Shop Boys live på vattenfestivalen för några år sedan - ja, många år sedan nu, fylldes jag av en inre värme - kärlek - till Neil Tennant. Jag kände att det verkligen var han som stod där framme och levererade låtarna. En artist som hjälpt mig genom de tunga tonåren och som funnits i min skivhylla - vid min sida - i alla år - plötsligt blir han verklig. Han som bara fanns på skiva innan. Magiskt.

For the homofobic - I will say this only once. PF är en familjefar, med flickvänner så långt minnet kan nå. Han tänker driva med homofobi. Annonserar "Man sökes" till nytt popprojekt. Kommer med glädje uppträda på Stockholm Pride Festival om popmusik blir till. Musik är kärlek. Till människor. Alla människor är människor. PF älskar människor.

Oberfunker
2003-12-13, 20:53
Trevligt! Eller "pycket havligt" som jag kan få för mig att säga ibland när saker och ting är extra trevliga. :D

Håller helt med PF här angående resonemanget med musik. Musik är det grundläggande språket som alla kan förstå och som kan sprida både kämslor och budskap i sig själv. Det känns sannerligen som något mycket grundläggande som för oss alla samman. Mysigt värre, men så är det alldeles säkert! :)

Ska genast kolla in den där skivan. Har den gamla videosamplingen men vågar inte längre köra den i familjens skruttiga video (den äter band nåt helt makalöst). Ska köpa skivan och införskaffa en egen DVD istället... Börjar trots allt få in lite filmer i arkivet nu.

Tackar för denna trevliga recension alltså! :)