handdator

Visa fullständig version : Italo Disco Igen



Steve
2003-12-04, 15:04
Jösses mössa, nu är man fast i träsket igen.

Sitter och tokdiggar Trans-X Living on video :kaaaka!:

Sen blir det Silver Pozzoli Around my dream

För att följas upp med KOTO Visitors och Jabdah

Bara inse, jag är och har alltid varit torsk på den här sk*ten:D



Så vad göra än att dammsuga landet på obskyra 80tals syntar:confused:

Känner på mig att fler här har samma böjelse, kliv ur garderoben nu Mårre:D

Oberfunker
2003-12-04, 15:23
Hehe :) Jo, skälv är jag kanske mest inne på Scotch, men även Koto och lite andra mer obskyra prylar. Och Mike Daniels klart! :D

Mårre
2003-12-04, 16:48
Skrevs ursprungligen av steve
Känner på mig att fler här har samma böjelse, kliv ur garderoben nu Mårre:D

Usch, fy, blä! Jag vill inte vara med längre... ;)

lait
2003-12-04, 21:29
Jag är oxå såld på Italio

Real Parakeet
2003-12-04, 22:51
Tja, behöver jag säga att jag också är det. Vill ni höra historien om Laser Dance, Koto och Proxyon igen..? :) Nähe, trodde inte det.

enapa
2003-12-05, 10:07
Jag har en Scotch LP : evolution en ful gubbe med bergsprängare på framsidan, och Menwithout hats.rythm of youth(tror jag hört namnet i samma veva).....
Nån som vill ha?? 5kr+frakt
Riktigt dåligt, inte min påse som det heter.

Real Parakeet
2003-12-05, 10:24
Men without hats är inte italodisco. Det är mer, öh... pop med syntetiska inslag. De har gjort en del bra låtar, bland annat "The saftey dance" och "Eurodrive" eller vad den nu hette. Är det det vita eller gula skivan?

enapa
2003-12-05, 10:31
Gul med en gubbe på.

EDIT: the safety dance är med, får nog gräva fram vinylsvarven och lyssna på den.

lappalainen
2003-12-05, 15:09
Å vad hände egentligen med Ken Laszlo?

Hey Hey Guy...

Real Parakeet
2003-12-05, 15:13
Den gula med gubben på är lite underlig. Musiken alltså. Den vita skivan med gubben på är bättre, mer poppig och melodiös. Jag har båda. :)

encore
2003-12-05, 15:50
Jag planerar återigen att fylla italoförråden med en jäkla massa cd-singlar med Koto. Måste ha!

Så ja, jag får väl anse mig vara italojunkie också. Visst finns det mycket skit i genren men samtidigt kan jag inte låta bli att fascineras av en del låtar. En del grejer är så välrattade syntmässigt. Det låter inte "vuxent", typ Depeche eller så, men det låter ändå bra. Och så har jag någon bild av ett gäng halvfeta italienare som sitter i en studio i källaren och har kul och lyckas göra hitlåtar med billiga texter men mycket känsla, och så mycket syntar å trummaskiner förstås.

Kolla in Stephanie de Monaco's 80-talare Irresistible. (japp, prinsessan av Monaco alltså) Det är italodisco för mig. ;) Eller monacodisco kanske. :D

Den där Ken Laszlo fastnade jag aldrig för. Hade inte så mycket att komma med. Hellre Den Harrow då. Vilka jävla namn de hade förresten. "Miko Mission" och "Mike Mareen". Vem vill heta det idag? :D

Real Parakeet
2003-12-05, 17:18
Sitter just nu och rippar från mina Space-skivor. Skall bränna en fet Space-platta och ha i bilen!

lappalainen
2003-12-06, 00:45
Hehe Encore... Jag tyckte precis tvärtom; Den Harrow var bara en fotomodell, precis som Brian Ice. Å andra sidan så fyllde jag en hel sida av ett C-90 band med Fancy's Slice Me Nice, så jag kanske inte ska uttala mig i frågan... :kaaaka!:

Gazebo var ju iofs en helt annan grej. På en annan nivå liksom. Jag säger bara Telephone Mama och I Like Chopin...

lait
2003-12-06, 01:12
Jag har en musikvideo med Koto,där han står i karatedräkt o spelar
jaba jabadha

Oberfunker
2003-12-06, 15:54
Kult! :D

Om jag nån gång kommer på scen lär det bli en vit gi, alternativt i en blå kråsskjorta av nått sidentjafs och några enormt åtsittande brallor... Eh... ja, det låter kanske märkligt, men å andra sidan hade det sistnämnda bara hänt om jag kommit med på Eurovision Song Contest... Och det lär ju aldrig hända - den svenska juryn har ju ingen humor!

Real Parakeet
2003-12-06, 17:08
Jag skall ha nitar och läder och en och annan döskalle på scenen. Och en massa syntar.

Mein
2003-12-06, 18:43
Skrevs ursprungligen av Real Parakeet
Sitter just nu och rippar från mina Space-skivor. Skall bränna en fet Space-platta och ha i bilen!

Space, som i 70-tal-med-analoga-syntar-Space?

Dom gjorde nån skiva som hette "Just blue", tror jag. Är det dom?

Länk (http://www.groove.nl/cd/2/29030.html)

/Mein

Steve
2005-01-07, 13:17
Rotar upp denna goa tråden ;)

Siiter just nu och lyssnar på *Walking in the neon* med Peter Richard

Lite arkivX känsla ibland :eek:

zthee
2005-01-07, 13:21
Då dyker jag direkt in och tipsar om min favvo italo disco radiokanal > www.cbs.nu! ;) Det finns grymt fina mix-tapes att hämta i deras forum också (http://www.cbs.nu/cybernetic-mixage.htm + forumet då).

Edit: Efter att ha kollat spelschemat, så är det mest på söndagar det är disko. Även tidig Italo på onsdagar :)

imported_Lemon
2005-01-07, 14:03
Å andra sidan så fyllde jag en hel sida av ett C-90 band med Fancy's Slice Me Nice, så jag kanske inte ska uttala mig i frågan... :kaaaka!:
Jag har en gång på 80-talet('87 om jag inte förträngt det helt) spelat förband till ovannämnda farbror, usch & twi!

Jätten
2005-06-01, 23:59
Skyldig.

nihad
2005-06-02, 00:20
"Walking in the neon* med Peter Richard är asgrym ... köp gärna hela I-Robots samlingen med mycket bra italo!

http://www.discogs.com/release/302278

hasparigus pink
2005-06-02, 08:15
Ja, I-Robots-samlingen är grym. Kitsch-fri Italodisco är verkligen en proud minority.

Finns det några Detroit-techno fans här då?

Visste ni att A Number of Names ekande refräng på "Share Vari" kommer från att Detroit-djs brukade dubbla refrängen (med två ex av skivan) på Kanos "Holly Dolly" ("Holly, holly, Dolly, dolly...") Kanos "I'm Ready" och "It's a War" var också anthems i the D (Jeff Mills spelar fortfarande den senare) Och så skaffade sig A Number of Names en jätterolig italiensk accent för att vara coola på "Share Vari"

Klubbarna i Detroit på den tiden (80-81) hette grejer som Capriccio, Schiaparelli, Avánti, Charivari.

och Carl Craig samplade My Mines "Hypnotic Tango" på 69s "Rushed"

osv

Det är deep alltså

nihad
2005-06-02, 12:13
'i'm ready' spelade jag ute i torsdags faktiskt, samt senaste metro area .. så grymt bra grejer ...

D så klart .. händer väl att man tar fram en o annan Transmat, UR eller KSM 12a, men det är sällan, många européiska producenter har gott om detroitsnubbarna och nuförtiden känns inte materialet därifrån speciellt inspererande .. men man ska kunna sin historia ;)

Jätten
2005-06-02, 17:07
Skyldig.

Brukar själv börja med hiphouse för att sedan gå över till italo, spacesynth och till slut äldre hardcore som tex punisher med UR eller altern 8.

Kul att låtsas som att inget har hänt och spela någon låt i 110 bpm med en siren och fantisera om att det är det hårdaste som finns. : )

Gammel jugling al'a shari vari eller maxmix är skitcoolt.

Kloon
2005-06-02, 17:16
Allt med Hipnosis är godis för mina öron!

barsnpipes
2005-06-02, 17:24
http://www.gobang.se/discosucks/11/ds11_06.gif http://www.gobang.se/discosucks/14/ds14_11.gif

kunde inte låta bli ;)

charliecrash
2005-06-03, 10:56
>>>...Å andra sidan så fyllde jag en hel sida av ett C-90 band med Fancy's Slice Me Nice, så jag kanske inte ska uttala mig i frågan... :kaaaka!:...<<<

Jag fyllde ett helt band med Koto - Dragons Legend och andra sidan med Sinitta - I'm on my way. Jag lider nog av samma, ej läkardefinerade, syndrom.

:D :D :D

Italo disco är ett helt kapitel för mig åxå, jag har 32 volymer av serien "I Love Disco Diamonds" från spanska skivbolaget Blanco Y Negro. Otroligt vad dom kan damma fram av gammal italo och feta 80tals mixar på de mest kända hitsen. Trodde allt sånt var kastat från den tiden.
Förresten tycker jag visst att Men Without Hats - Savety Dance är italo (obs RÄTT version som börjar direkt med syntbas och kvintackord), men bara den, allt annat dom gjort suger.
Många grupper glömmer man lätt bort i den genren t.ex danska Laban, suverän produktion. Andra grupper jag nämner med rysningar längs ryggraden är: Radiorama, Digital Emotion, Eddy Huntington, Max Him, Den Harrow, Scotch, Fun Fun, Video Kids, Ryan Paris, Mike Mareen, Savage, Fancy, Brian Ice, Silver Pozzoli, Raf, Murray Head, Hipnosis, Joe Yellow.

nihad
2005-06-03, 12:58
mike mareen har iofs bara en låt som är bra tycker jag ..

Lindeberg
2005-06-03, 13:38
När jag började spela skivor, på skoldans, var det italo som gällde!
Det låter fortfarande bra, men idag är det instrumentalversionerna jag lyssnar på. Står inte ut med nonsenstexterna och den kassa sången längre. :D

charliecrash
2005-06-03, 18:36
Vadddåå nonsenstexter??? Dom är ju jätteintellektuella... Ta ett exempel. Silver Pozzoli - Around My Dream:

You are my dream around my sweet desire

You are the air the moon that's in the sky.
I see there is a glow on all the people

Guess they know that I'm so deep in love.

Day after day I'm feeling very happy

Since you came and knew you were the one.
I want a love to keep me going
baby

I close my eyes and all I dream is you.

See
see
see
see my dream around

hdudyp. . . see my dream around.See, see, see, see my dream around,Tyhdudyp. . . see my dream.I want you to stay here beside me, honey,Put your lips on mine and take my mind tonight.You are my life, my star, my rain and fire,All I can do is really always dream.Day after day I'm feeling very happy, . . .See, see, see, see my dream around, . . .See, see, see, see my dream around, . . .I want you to stay here beside me, honey,I want you to stay by my side.I want you to stay here beside me, honey,I want you to stay by my side.

...det rimmar ju typ 0 gånger - jävligt djupt hörrö! ;)

nihad
2005-06-03, 23:49
ungefär lika djupt som gwen stefanis nya :P

reSet
2005-06-04, 01:22
okej battle!
vilket e hetast?
bailefunk
eller
italodisko

enbart subjectiva argument mottages













:D

reSet
2005-06-04, 01:24
http://www.gobang.se/discosucks/11/ds11_06.gif http://www.gobang.se/discosucks/14/ds14_11.gif

kunde inte låta bli ;)

WAAAAAFAFAFAFAFAFAFAFAFAFFAFAFWWWWAAAAAAAAFAFAFAFA FAFAF!!!!!

fråga:
vem har inte väntat för länge?

Steve
2010-09-24, 16:46
Nu var det dags igen, nu snurrar Pretty Baby med Silver Pozzoli! En nyupppackad DX7a står och diggar bredvid mig :)

charliecrash
2010-09-24, 20:13
Ja jag är inte heller botad, jag lyssnar ofta på Paradise Radio på jobbet.

http://www.paradiseradio.org/

Jätten
2010-09-24, 20:20
intergalactic fm kan ju rekomenderas för dom som saknar CBS

reverbsvansen
2010-09-24, 21:14
intergalactic fm kan ju rekomenderas för dom som saknar CBS

+1 på den.

reverbsvansen
2010-09-24, 21:52
http://www.youtube.com/watch?v=TQFRDS5TwF0

drifter7508
2010-09-25, 01:13
drifter kan dela med sig av sin "spotty lista" imorgon. :-)

Steve
2010-09-25, 22:54
drifter kan dela med sig av sin "spotty lista" imorgon. :-)

Väntar fortfarande ;)