handdator

Visa fullständig version : Mjukvara/hårdvara????



Adde
2003-11-12, 10:16
Jag sitter i valet och kvalet om jag ska gå över till enbart mjukvarusyntar. Min fråga är om man kan kombinera mjukvarusyntar med ?vanliga? synthar när man kör Cubase på ett bra sätt för att slippa latency osv? Väljer man antingen mjukvara eller hårdvara eller kan man kombinera dessa MIDI-kanaler på ett bra sätt. Jag vill inte i dagsläget spela in mina slingor från hårdvarusyntarna som audiofiler till Cubase utan vill behålla MIDI så långt det är möjligt. Tilläggas kan att jag har ett icke alltför vasst ljudkort i datorn (Soundblaster 5.1) men funderar på att byta detta. Vad rekommenderar ni? Jag är även med i ett rockband och har planer på att spela in nästa lågbudget rätt in i datorn ?live? men behöver då eventuellt 8 ingångar på ljudkortet. Jag är inte alls speciellt hemma ?mjukvarusnack? och behöver all hjälp jag kan få, tack!

PeterH
2003-11-12, 10:51
För och emot hittar du flera läsvärda trådar om häromkring. Det är inga problem att kombinera hård & mjukissynthar, latency och sånt kompenseras för vid uppspelning (realtidsspelning på mjukisar är ju en annan historia).

Ljudkort med 8 in finns det massor av, själv har jag ett MOTU828 som funkar bra...

PF
2003-11-12, 14:09
...även för realtidsspelning (ca 5 ms latency under MacOS X och typ 8 ms under OS 9 kom jag fram till).

Distinct Division
2003-11-12, 14:39
Jag körde bara vsti-pluggar tidigare, men tröttnade snart och blev inspirationslös; Jag saknade riktiga rattar att sitta & krana fram ljud på... Dessutom tenderade de olika pluggarnas filter att låta likartat vilka synthar man än använde.(Gillade Reaktor bäst, vars olika filter kunde låta ganska så olika...)

Nu kör jag med en salig röra och sätter bara delayet på mina vsti-kanaler ända ner till -66(p.g.a. min megastora latency...)

Så yepp, cubase funkar alldeles utmärkt att kombinera hård & mjukvara... Depeche körde ju kombinerat på exciter :-)

Adde
2003-11-12, 18:28
Håller med...det blir mer känsla att ratta på en synt istället för att sitta och pilla med datorn. Då får jag helt enkelt lära mig att kunna kompensera för latencyn. TACK!