handdator

Visa fullständig version : "stulen" musik? (mp3)



Benny Hell
2003-11-01, 03:54
Har en liten hobby som går ut på att hitta var andra artister har "snott" sina samplingar/låt idéer ifrån. Vilka känner ni till?

Har satt ihop ett litet musik kollage:
http://www.tublenco.com/mp3/sampleism128.mp3
http://www.tublenco.com/mp3/sampleism2.mp3

Först kommer den samplande och sen den samplade.

Facit:

sampleism128:
1. Fatboy Slim - Rockafellar Skank
2. Just Brothers - Sliced Tomatos
3. John Barry beat girl
---------------------------------------------
4. Coolio - Gangsters Paradise
5. Stevie Wonder - Pastime Paradise
-------------------------------------------------------
6. Dee-Lite: Groove is in the heart
7. Herbie Hancook: Bring down the birds
----------------------------------------------------------------
8. Verve: Bitter sweet symphony
9. Andrew Long Oldham Orchestra/Stones - the last time
-----------------------------------------------------------------------
10. Vanilla Ice - ice ice baby
11. Queen & Bowie: Under pressure
--------------------------------------------------------------
12. Portishead - glory box
13. Isaac Hayes - Ike´s rap II
---------------------------------------------
14. Prodigy - no good
15. Kelly Charles - You´re no good for me.
----------------------------------------------------------
16. Eminem - my name is slim shady
17. Labi Siffre - I got the blues
-----------------------------------------
18. Massive Attack - safe from harm
19. Billy Cobham - status
20. Massive Attack - safe from harm (solo)
21. Billy Cobham - status (solo)
-------------------------------------------------------
22. ETA - casual sub
23. S.O.U.L - burning spear
---------------------------------------------------------
24. Stardust - the music sounds better with yoou
25. Chaka Khan - fate
------------------------------------------------------------
26. Fatboy Slim - Praise you like I should
27. Camille Yarborough - take yo praise
--------------------------------------------------------
28. Beastie Boys - root down
29. Jimmy Smith - root down
-----------------------------------------------------------
30. Portishead - sour times
31. Lalo Schifrin - danube incident
-----------------------------------------------------
32. Moby - trouble with god
33. Vera Hall - trouble so hard.
------------------------------------

sampleism2:

1. Chemical Brothers ? hey boy hey girl
2. Rock Master Scott & the Dynamic Three ? the root is on fire
3. Afrika Bambaataa ? Planet rock
4. Kraftwerk ? trans europé express
5. Robbie Williams ? millenium
6. John Barry ? you only live twice
7. Beastie Boys ? sure shot
8. Jeremy Stieg ? howling for julie
9. The Wiseguys - ooh la la
10. Lalo Schifrin ? jim on move
11. Beastie Boys ? flute loop
12. Al Kooper ? flute thing
13. Geto Boys ? gangster of love
14. Chichago Gangsters ? gangster boogie
15. Geto Boys ? gangster of love
16. Lynard Skynard ? sweet home alabama

:kaaaka!:

PF
2003-11-01, 09:34
Fräck sammanställning. Jag lägger inte alla dessa grejer på minnet, men det är klart man reagerar - hey, var har jag hört det där förut?! - tänkte nu när jag läste på detta på den där Toto-låten som en filterhouse-hit bygger på, vet inte vad den heter; "I will wait forever and a day... love will turn you back... some how..." typ... bara en versrad i den och hela houselåten - ptja, funkar.

encore
2003-11-01, 10:51
Ja, vad kul! Sånt går jag också runt och tänker på ibland. Min lilla lista:

Cappella - U Got 2 Let The Music, huvudmelodin är Alphaville's "Sounds Like A Melody". Cappella/49ers använde ju även en del sångslingor från Loleatta Holloway.

Will Smith har ju snott en del, finns en tråd om det nånstans på 99:an. ;)

Janet Jackson - Got 'til It's Gone - minns tyvärr inte vad originallåten heter, som hon använt refrängen från.

New Order - Blue Monday - den maffiga kören i bakgrunden är samplad från Kraftwerk's Uranium (från plattan Radioactivity)

Sist men inte minst, den låten PF tänker på; Roger Sanchez - Another Chance, tagen från Toto's I Won't Hold You Back

Var väl de jag kom på nu.. ;)

Fleno
2003-11-01, 11:36
Will Smith's skiva "Big Willy Style" är en enda lång samplingsfest.

Men vad händer i framtiden? Om jag samplar av Fat Boy Slim's "Rocafellar skank" i en framtida låt. Vad ska jag då skriva i kovolutet. "Contains a sample of xxxxxx wich contains a sample of XXXXX"?

Mårre
2003-11-01, 12:02
Benny Hell: du har väl inte missat att det finns Sampled Volume 1-4, alla dubbel-CDs med originalversionerna (de du listat är alla med på Vol.1-2 ser det ut som så du kanske har dem)?
Sampled Volume ges ut av Virgin men kan vara lite meckiga att få tag på (jag ska lätt köpa alla när jag får råd). :)

Benny Hell
2003-11-01, 12:15
Skrevs ursprungligen av Mårre
Benny Hell: du har väl inte missat att det finns Sampled Volume 1-4, alla dubbel-CDs med originalversionerna (de du listat är alla med på Vol.1-2 ser det ut som så du kanske har dem)?
Oh fan det visste jag inte. Dom måste man ju försöka skaffa. En hel del info hittade jag på samplespotter.com som inte finns kvar längre.

Fleno: Intressant fundering där. Hörde i radio om nåt fall där en låt kommit in på en topplista och att dom just samplat en artist som samplat en annan artist.

Kom med fler tips på "stölder" :kaaaka!:

PF
2003-11-01, 12:25
På 80-talet stal man kanske inte på samma vis som nu med sampling utan mer att man stal själva soundet. Scritti Politti släppte "The Word Girl" som hade ett nytt sound - gruppen Brilliant gjorde en cover på "A Man's World" där man försökte stjäla soundet från Scritti-låten på bästa vis. Lyckades "sådär", men Brilliant var koola som tusan ändå. Tog mig 15 år (iofs högst sporadiskt sökande) att hitta dem på skiva, bara.

enapa
2003-11-01, 12:46
Den indiska punjabiMC hade samplat BustaRhymes som i sin tur samplat nån TVserie... indiern spelade in samplingen själv och behövde bara betala tvseien. Jag läste detta i tidnigen Studio.

eskimo
2003-11-01, 14:00
Det är fan inte ofta som samplaren överträffar orginalet dock, det framstår ju klart.

zebberg
2003-11-01, 14:18
Sen har vi ju förståss klassiker som Las Ketchup "The Ketchup Song" (nån som minns den?) som "inspirerats" av Sugar Hill Gang/RunDMC "Rapper's Delight" som i sin tur har sitt ursprung i Chic "Le Freak". Robbie Williams "cover", minns inte titeln, på Gloria Gaynor "I Will Survive" går inte heller av för hackor...

jgb
2003-11-01, 16:10
enapa: TV-serien hette Knight Rider och hade David Hasselhoff som "stjärna". :D

encore
2003-11-01, 22:08
Johan : Du måste mena "Good Times" med Chic. ;) Fast hur du kopplar ihop "The Ketchup Song" och "Rappers Delight" förstår jag inte riktigt. De har väl inte så mycket gemensamt?

Förresten verkar visst Perikles - "Var ska vi sova inatt?" vara en cover för jag lyssnar just nu på en fransk version av samma låt, med 70-tals arr. Eller så är den franska låten en cover. Hmm.. aja, who knows? Who cares! ;)

// encore - nu med tyst dator! :cool:

eskimo
2003-11-01, 23:31
encore, de har ju massor gemensamt, första gången jag hörde ketchup song var jag helt säker på att de gjorde en cover på rappers delight fast med riktigt taskigt uttal.

Fleno
2003-11-01, 23:34
Refrängen i "The Ketchup Song" är en rip-off.

You be the judge! (http://www.easedrop.com/audio/ketchupdelight.mp3)

encore
2003-11-01, 23:45
Aaah, jaså texten! Helt självklart nu när ni poängterar det. :D Jag och melodier alltså! ;) Tror jag har något inbyggt textfilter eller nått. Tack för snabb-mp3:an Fleno! :) Nu blev man minsann sugen på att plocka fram discosamlingen och lyssna på "Rappers Delight". ;)

Fleno
2003-11-02, 01:07
Ja, Rappers Delight är en go´gammal låt!

Fler samplade :

Puff Daddy -I'll be missing you
är ju
The Police - "Every step you take"

och Puff Daddy -Come with me
är ju snott från låten "Kashmir" (bara för det så har jag tappat gruppens namn)

eskimo
2003-11-02, 01:12
Led Zeppelin

Fleno
2003-11-02, 04:08
Tack....

Kada
2003-11-02, 15:32
aaah sånt här brukade jag också roa mig med för inte så länge sedan! tyvärr har jag ju inte kvar min lista längre men jag kommer ihåg några stycken iallafall. en del är mer uppenbara än andra:

riffet i "voodoo people" med the prodigy är lyft rakt av från "very ape" med nirvana.

the tamperer feat. maya (hette dom så?) hade två stycken hits som gick på MTV i en veva för 3-4 år sedan kanske. den ena låten var "can you feel it" med the jacksons rakt kopierat och den andra var "material girl" med madonna.

laurent garnier har gjort nån houselåt med slingan från "cars" med gary numan. sorgligt.....

sen har jag satt ihop ett ljudexempel med två stycken låtar precis som benny hell gjorde :) lyssna här:

http://kada.ath.cx/tmp/ripoff.mp3

det första exemplet upptäckte jag själv när jag satt o lyssnade och jag har aldrig hört eller läst någonting om detta tidigare. det är "my kingdom" med den inte helt okända techno/ambient-gruppen future sound of london som verkar ha lyft kören från "rachael's theme" av vangelis rakt av, som finns med på soundtracket till filmen blade runner.

den andra låten är "halcyon+on+on" med orbital och en relativt ny diskolåt med kirsty hawkshaw (?) som heter "fine day". men detta tror jag måste vara en mycket äldre låt som orbital samplat från och som kirsty sjunger en cover på... någon som vet??

Naomi
2003-11-02, 15:44
Jag vet iallafall att "It`s a fine day" Gjordes tidigare av Opus III
Det står att låten är "Produced, arranged, and mixed by opus III mixing enginer dave ford recorded at the bunker"
Skivan är släppt på PWL records 1992.

Hur som haver så tror jag att den nyare versionen är en rippoff / cover på Opus III's version, ifall dom i sin tur har stulit den tja säg det.

Naomi
2003-11-02, 15:49
Hmm lyssnade lite till och jag tror att Orbital har samplat ur Opus III versionen för att göra "hacyon+on+on" känns nästan som en remix av något slag"
kan det vara ur en live spelning med Orbital?
På Konserten i Stockholm för flera år sedan hade dom bland annat tagit "True heaven is a place of love" rakt upp och ner och lagt på breakbeats ovanpå, fett som fan blev det ;)

encore
2003-11-02, 15:50
Kada : Javisstja, Gary Numan's Cars - den har Arman van Helden också använt sig av på "Koochy".

Dualrange : Ah, den minns jag - både originalet och en annan cover på den. Mister syntgitarrpitchbändare André Tanneberger (ATB) låg bakom radioversionen som gick under namnet "Miss Jane - It's A Fine Day" runt 1999. PWL var förresten Pete Waterman's gamla skivbolag tror jag.

PF
2003-11-02, 15:58
Opus III rekommenderas varmt... :) och jodå, Orbital samplade rätt upp och ned från dem.

Jag ska ge er ett uppdrag: Lista samtliga original till samplingarna i M|A|R|R|S' jättehit "Pump Up The Volume". Jag hittar ingen komplett lista på nätet nämligen, så - vi kanske har någon sann kalenderbitare här! :-)

Kada
2003-11-02, 17:45
Jag ska ge er ett uppdrag: Lista samtliga original till samplingarna i M|A|R|R|S' jättehit "Pump Up The Volume". Jag hittar ingen komplett lista på nätet nämligen, så - vi kanske har någon sann kalenderbitare här! :-)

jag tror att just samplingen "pump up the volume" är från nån gammal hiphop-låt med eric b & rakim.... tycker jag känner igen hans röst varje gång jag hör det där

Mårre
2003-11-02, 18:00
Khomeini e med på ett hörn vet jag iallafall.

lappalainen
2003-11-02, 20:16
1. Eric B & Rakim - I Know You Got Soul
2. Criminal Element Orchestra - Put a Needle to the Record
3. Stock Aitken Waterman - Roadblock
4. Public Enemy - (minns inte vilken låt)
5. Ofra Haza (tror jag)
6. James Brown
7 Kool & The Gang - vet inte vilken låt, har läst det nånstans...

Det är det jag vet om MARRS... en disclaimer för att jag kan ha fel nånstans... :kaaaka!:

Oberfunker
2003-11-03, 00:52
Benny: Kul grej - en hel del jobb bakom också! All ära! Kul att höra. Man tackar! :)

Rizzo
2003-11-03, 01:09
Mästare på att sample:a folk är ju annars de gamla tomtarna KLF :kaaaka!:

Läste att KLF står för 'Kopyright Liberation Front'. Stal gjorde de, och nu tar Scooter och efterapar våra mysiga samplings hjältar. Vart är världen på väg??

"Respect to the men in the ice-cream van"

Niklas HS
2003-11-06, 10:54
Gang Starr - What I am Here 4 och Will Smith - Chasing Forever samplar samma låt (dock så är Gang Starrs rejält omklippt!Men man hör att det är samma låt dom samplat) Har inte kommit på vilken låt det är dock! Någon som kan hjälpa till?

Sen har vi "Help Me Dr Zeas!" från ett Simpson avsnitt som är en rip off från Rock Me Amadeus -- solklar text har den också! ("-Doctor, can I play the piano any more? -Of course you can! -Well, I couldn't before!")

Sen har vi Music for Pushchairs av Phats and Small och sen U don't know me av Arman van Helden. Vet inte heller här vilken låt dom samplat, men det är samma låt.

"Chase the Devil" av Max Romeo har Prodigy samplat in Out of Space.

Sen kommer vi tillbaka till Root Down av Beastie Boys, den i sin tur har Liam i Prodigy samplat till Funky Shit :)

Firestarter har samplat S.O.S av the Breeders, och Now the Fuse is lit av the Art of Noise.

thick dick
2003-11-06, 21:57
enapa:
"Den indiska punjabiMC hade samplat BustaRhymes som i sin tur samplat nån TVserie... indiern spelade in samplingen själv och behövde bara betala tvseien. Jag läste detta i tidnigen Studio."

Hm, skumt. Melodin från "Night Rider" är ju som sagt tagen av pun (men ju spelad på ett indiskt folkinstrument och alltså inte samplad?) men basgången i puns låt är ju direkt tagen (samplad rakt av?) från Bustas version (som heter "Fire it up!"). Eller är kanske basgången med redan i serietemat? Minns inte min barndom så värst klart, tydligen... :)

sybariten
2004-09-23, 00:48
Nu är det såhär, att på vissa forum så blir folk rätt sura om man tar upp gamla trådar. Jag tycker emellertid att ämnet i den här tråden är så vrålintressant att jag måste tjöta lite mer.

Att göra upp en lista över samplingarna till M|A|R|R|S (enda?) hit kan vara lite bökigt för då måste nog 99musik byta till en större server. Nej, men allvarligt talat så har jag faktiskt haft en kort kort artikel i en tidning, som tog upp just alla beståndsdelarna i den låten, men detta var innan jag fick ett stort intresse för sampling, så det finns en risk för att jag gjort mig av med tidningen! Känns tugnt. Två sjuor med låten har jag dock förstås.


5. Ofra Haza (tror jag)


Stämmer, de samplade Imin' Alu av Ofra Haza... vilket senare lär ha lett till det första rättsfallet i såna här frågor.
Lurade förresten av Vaxkupan i Norrköping Ofra Hazas klassiska Yemenite Songs för 20 spänn, mooahahaha.

Sen är det så att det finns två cäldigt välkända basgångar som jag alltid blandar ihop, och jag undrar vilken som egentligen grundar sig i Chic. The Wheels of Steel med Grandmaster Flash, säger det er nåt ? Det var den som använde lite Blondie-rap också. Eller den kanske byggde på Queens Another one bites the dust ?

Lindeberg
2004-09-23, 02:23
Wheels of Steel är ju en massa låtar - riktigt '81 hitkavalkad!
Men det är Chics "Good Times" jag tror du du tänker på, samma som i "Rapper's Delight".

en David
2004-09-23, 10:34
Det är inte många som vet att den där alcatraz-, eller vad dom heter, låten egentligen är en genesislåt. Ni vet: "This is the world we live in... This is the house we are givin"

Genesis - Land of Confusion.

Dessutom är det snott något från Diana Ross, "Upside Down".

Lindeberg
2004-09-23, 11:09
en David: Vem får huset då, tror du? :D


Annars är ju hela Alcazars karriär byggd på mer eller mindre smarta samplingar.
Coolt att dom tog upp "Spacer" faktiskt; den har jag alltid gillat.

eddielarson
2005-12-27, 17:36
Hej! snälla hjälp mig... låten: Var ska vi sova i natt, har ursprungligen gjorts på franska med någon grupp... va heter låten och vad heter gruppen?? håller på att bli galen! hittar inget på nätet... snälla någon!?

nag-nag-nag
2006-01-03, 02:47
[QUOTE=Kada]
laurent garnier har gjort nån houselåt med slingan från "cars" med gary numan. sorgligt.....
QUOTE]

Sugababes har en låt som heter "freak like me" och bygger helt på Numans "Are friends electric" - fast jag måste säga att de klart lyft låten in i nittiotalet

Sedan en ytterligare reflektion
Nirvanas "Come as you are" - introt är farligt lik Killing Joke och ders låt "eighties"

Kopia
2006-01-15, 01:29
En av mina absoluta favoritsamplingar (skitbra originallåt, tjusigt användande av samplingen och skitbra resultat) finns i Daft Punks Digital Love, där de samplat I Love You More av George Duke.

encore: I Got til it's Gone har Janet Jackson (eller snarare hennes producent...) samplat Joni Mitchells Big Yellow Taxi.

pistolpete
2006-01-15, 01:53
http://www.the-breaks.com./ finns en del där ;)

FIKSOFOKSI
2006-01-15, 02:34
Portishead - All mine

Kitaro - Only a lady of dreams / runt 2.20 in i låten
(låter som portishead live in New York, eller tvärtom menar jag...)
:)

EDIT: Eller vänta, måste börja gräva i lyan och hitta lavjen.

bongo
2006-01-15, 03:34
Sugababes har en låt som heter "freak like me" och bygger helt på Numans "Are friends electric" - fast jag måste säga att de klart lyft låten in i nittiotalet

Detn är från Richard X : Presents his Xfactor vol 1

En grym skiva som kom ut för ett par år sedan där han (Richard X) lånar sångare och andras låtar. Det fanns en hit med Kelis från den skivan (Finest Dreams)
och en annan låt "Being Nobdy" var med i gäng med reklamfilmer.

bongo
2006-01-15, 03:39
Passar även på att utlysa SM i:
Isaac Hayes "Walk on By"- referens.

Lordlondon
2006-01-15, 12:41
..och Kent har stulit "Fade To Gray"....