handdator

Visa fullständig version : problem med rösten



mechatronic
2003-10-28, 12:57
Jag har problem med rösten.
Jag har varit lite småhes i ett par dagar. och igår repade vi och jag sjöng som jag brukar... men idag kan jag knappt ta en ton. Det smärtar i halsen när jag ska ta i och jag låter inte särskillt snyggt.

På fredag ska vi ha en spelning.
Hur ska jag göra för att bli bra så jag kan sjunga normalt på fredag.
Jag kan inte vila rösten till på fredag för jag måste öva mig på att sjunga så jag kan sjunga som det är tänkt.

eskimo
2003-10-28, 13:26
Du är nog tvungen att vila rösten. Annars kommer du inte kunna sjunga alls. Om du har överansträngt stämbanden kan du inte träna bort det.

mechatronic
2003-10-28, 14:09
finns det inga hemligs tjuvknep att ta till?
Jag har druckit en massa te med honung i och äter halstabletter.
Finns det något mer man kan göra?

jonas gustafsson
2003-10-28, 14:25
Om det är så illa som du säger så kan du glömma sjungandet till fre
om det ens går då.Vila och vila .Värmer du upp innan du börjar sjunga?
Hoppas det reder sig för dig.

imported_Niklas Hellgren
2003-10-28, 15:01
Jag måste nog hålla med de andra.

Förkylningar går bara att vila bort och låta kroppen göra sitt. Det finns inga fungerande mediciner mot virus.

Däremot, om du BARA har väldigt ont i halsen och dessutom utvecklar feber snart, så skulle man kunna misstänka att du gått och fått halsfluss.
Då måste man käka antibiotika, annars kan du få dras med det väldigt länge.

Så svara doktor Niklas (öh, åtminstone gift med en läkare)

zebberg
2003-10-28, 15:36
Om du bara "tappat rösten" finns en gammal huskur: en kopp starkt kaffe med följande: 1 matsked honung; 1 msk smör samt 1 msk sprit (efter tycke och smak), rör om, gurgla och svälj. Är det däremot nån typ av förkylning/halsfluss så hjälper denna kur bara tillfälligt...

jgb
2003-10-28, 15:50
Kelis (R'n'B-sångerskan) körde en dunderkur när hon skulle spela in med Timo Maas och var förkyld. Tydligen drog hon i sig ungefär en flaska tabasco, hostade hysteriskt ett tag, och sedan var det bara att sjunga. Jag skulle dock inte rekommendera det, inte ens att testa det...

eskimo
2003-10-28, 15:53
Johans kur funkar apbra, dock ska du även ha i ett kryddmått curry, ett kryddmått kanel samt en liten skvätt soja.

Distinct Division
2003-10-28, 16:40
Är det inte så farligt, så prova att slappna av i halsen så att bara tonläget blir rätt, strunta i kraften. Sjunger du inte med stödet eller öppnar för lite sliter du bara på rösten och riskerar att låta som en hes undulat...:rolleyes:

Känns det för jäkligt, TÄNK på hur du ska sjunga, men vila rösten helt. Värm upp försiktigt inför spelningen.

-Niklas, utbildad amatör-skådis.

mechatronic
2003-10-28, 17:05
Tack för tipsen.
Känner mig lite bättre nu.
Jag ska sjunga lite försiktigt föriktigt.
Jag är tyvärr dålig på att värma upp.
men jag ska göra det nu.

en David
2003-10-29, 12:45
Det finns något jäkla naturläkemedel, faktiskt. Fast jag kommer inte ihåg vad det heter... :rolleyes:

Kolla på apoteket.

mechatronic
2003-10-31, 21:54
http://www.mechatronic.nu/grand-31-10-03.jpg

Tjohoo!
Det gick bra, rösten höll och vi ser ganska coola ut. :cool:

Distinct Division
2003-11-01, 02:52
Gottepåse! :)

gazt
2003-11-02, 19:48
mecha...du måste ju börja sjunga upp om du vill att rösten skall hålla. det är ju superviktigt

mechatronic
2003-11-02, 23:20
Jo.. jag har insett det nu.
Ska föröka göra det i fortsättningen. men det är lite pinsamt att stå och lalla sådär. Jag tror jag behöver ganska lång tid på mig att bli ordentligt uppvärmd, märkte jag nu när rösten är lite knasig, men det kanske går snabbare i vanliga fall. jag vet inte så mycket. brukar som sagt vara dålig på att värma upp.

Jag ska ta sånglektioner så småning om. (det är så mycket jag planerar som aldrig blir av) då kommer jag bli duktig på att sjunga och kanske veta veta hur man värmer upp.

false messiah
2003-11-03, 08:59
I vårt band sjunger eller körar 5 av 7, så jag känner mig snarast utanför när de andra står och sjunger/säger konstiga saker. :D