handdator

Visa fullständig version : Priser på Logic Big Box - Huga!



frestr
2003-10-14, 16:10
Tjena allihopa. Är färsk här och tänkte bara dela min upprördhet med er vad gäller den svenska prissättningen av Logic. Och det sköna sättet att slippa det.

På Estrad Musik i Stockholm brukar man kunna se en Logic Big Box för 3290 kronor, detsamma om man går till Apple Store på nätet. Dessa bägge säljer dessutom version 5 av programmet för denna summa. Om man vill ha en version 6 kostar det ytterligare 990 spänn, såvida jag inte är helt åt skogen felunderrättad.

Som varandes extrem hobbymusiker är det knappast värt pengarna även om programmet är väldigt frestande. Men lösningen kom på min nyligen avslutade semesterresa. På 48:e gatan i New York ligger, som ni alla säkert känner till, Sam Ash Music. Jag trippade in där och fann ett Logic Big Box (version 6, med den fullständiga version 6-referensmanualen) för $199 (+8,625 & skatt), inalles $216, översatt i svenska dinarer: 1682,75 kr i precis den dagens Visa-kurs. Över disk, grejerna i handen, trevlig personal på köpet.

HUR, HUR, HUR? Hur kan denna bundle kosta 4280 spänn i Sverige? Visst, momsen, skatterna, fan, hans moster och allt annat. Men det är 150% dyrare. Platinum får man för drygt 5 lakan, kontra lite över 10 000 här hemma. Då får du flygbiljetten och lite cash emellan. Och Sam Ash är ju inte det enda skojiga i de kvarteren...

Det här kan väl ändå inte bara vara vårt förmodade höga skattetrycks fel, eller? Vem fasen sitter och skär emellan här...?

/F

pme
2003-10-14, 16:48
Det verkar ju billigt. Men vad innehåller big box? Det är alltså inte den bästa logic versionen?

PF
2003-10-14, 17:27
Det är väl dagens version av Logic Audio Silver, som bytt namn till enbart Logic Audio. Inte helt platinumskt men inte helt icke-gyllene heller! ;-)

Volantiz
2003-10-14, 18:10
big box innehåller logic audio + en packe softispluggar.. mycket prisvärt paket!

pme
2003-10-14, 18:22
Ok, då omformulerar jag frågan. Vad är det den inte innehåller som man får om man köper en dyrare logic?

batmannen
2003-10-14, 18:29
Bitchrusher pluginen bla :)

PF
2003-10-14, 18:35
Big Box innehåller allt MIDI-stöd som stora Logic men färre pluggar, ingen möjlighet till TDM-koppling vad jag vet (ProTools-hårdvara), inte lika mycket mastringspluggar och färre audiospår - kanske 32?

eskimo
2003-10-14, 18:51
Här kan man jämföra versionerna:
http://www.emagic.de/products/ls/comparisonchart/index.php?lang=EN

Big box innehåller förutom logic audio:
EVP73, ES1 samt EXSP24SP.

Mr_Fluga
2003-10-14, 21:28
Jag håller med om att priserna i svenska affärer är bra mycket högre än vad de borde vara även inräknat moms, mindre omsättning och lager etc. Kanske för att affärerna har så många anställda? I affärer nere på kontinenten t.ex. är de på sin höjd två i en normalstor affär, på Estrad är de något tvåsiffrigt.

Själv har jag köpt en hel del från Tyskland och USA, och även om man betalar 3% tull och 25% moms så sparar man en massa pengar. Knasigt :confused:

frestr
2003-10-14, 23:21
Jo, det är väl klart att det är bra med mycket personal. Möjligt kan det vara en förklaring mot butikerna i vissa delar av Europa men i jämförelse med USA är det ju raka motsatsen, där kryllar det formligen av personal, som även klarar av att vara kompetenta och trevliga trots att de jobbar i stans största musikaffär ? hur går det till?

Förvisso har vi ruggigt höga arbetsgivaravgifter och overheadkostnaden för en anställd blir hög men sanningen ligger nog tyvärr inte bara där.
Nu är ju Emagic Apples varumärke och Apple-priserna är inte oförklarligt höga om man räknar med momsen men det är ju inte alls samma priser om man räknar på datorerna så programmen är oförklarligt dyra.

Men, och här kommer ett stort men, det verkar som om vi svenskar bara kan förlora på valutasvängningar. Kommer ni ihåg när Luthman och Musikbörsen, bland andra, höjde i stort sett alla sina priser på ett bräde för att täcka upp för den höga dollarkursen, det var när den stod i drygt 10 spänn. Men får vi samma sving tillbaka nu när dollarn ligger stabilt på en mycket lägre nivå. Jag tror inte det...

En annan sak är ju förstås att de svenska leverantörernas prispolitik, som bekant, hindrar enskilda musikaffärer från att sänka priserna för mycket. Sådana fall har ju varit runt och valsat. Jag behöver väl knappast nämna butikens namn, den som åkte på leverensstopp...

Så, vi förlorar nog tyvärr i fler än en ände i den här svängen. Synd att så få amerikanska musikaffärer kan skeppa till Europa, har för mig att audiomidi.com kan men annars vet jag inga.

Men det är som det är...(bra sagt va?)
/F

Mr_Fluga
2003-10-14, 23:36
www.americanmusical.com levererar hit, eller i alla fall för 2-3 år sen. Jag köpte ett Yamaha DSP Factory utan några problem, förutom att man fick sitta en bra stund i telefonen och beställa.

false messiah
2003-10-16, 09:53
Numera är Logic Big Box uppgraderat till v6, så du kan dra av 995kr från priset.

Men visst, de svenska priserna är absurt höga i jämförelse med de amerikanska. Nu har dessutom inte priserna ändrats på ett tag, trots att dollarkursen rasat (10-20% eller mer?), så nog finns det ett par gnidiga musikbutiker i Sverige.

Dessutom är upgradepriserna smått absurda: kostar sisådär 7-8000kr för att uppgradera till Platinum och inte så mycket mindre att uppgradera till Gold. Men tanken är väl kanske den genuint amerikanska "the first one is free" (eller iallafall billig nog att få Logic-användare på kroken...)

Jörgen U
2003-10-17, 14:51
Skrevs ursprungligen av frestr
Så, vi förlorar nog tyvärr i fler än en ände i den här svängen. Synd att så få amerikanska musikaffärer kan skeppa till Europa, har för mig att audiomidi.com kan men annars vet jag inga.
/F

http://www.Sweetwater.com

Appel
2003-10-17, 17:36
Big Fish audio är ju annars ett Amerikansk företag som skeppar samplingsskivor oftast flera hundra kronor billigare än i Sverige.

De säljer svenska e-lab skivor för 750 kr som kostar 1100 kr i sverige. Hur kan det vara möjligt?

De brukar bjussa på frakten med. Ibland om man beställer för mer än 100 dollar o ofta brukar de ha kampanjer med gratis frakt.

Jag har bara positiva erfarenheter av dem.

www.bigfishaudio.com

Har inte nån koll på hur det är med europeiska butiker som säljer samplingsskivor. Någon som har nåt bra tips?

Benny Hell
2003-10-17, 20:33
Skrevs ursprungligen av Appel

Har inte nån koll på hur det är med europeiska butiker som säljer samplingsskivor. Någon som har nåt bra tips?
http://www.bestservice.de/
Har köpt massor därifrån och det har funkat fint.

Sen finns ju denna också:
http://www.timespace.com/

:kaaaka!: