handdator

Visa fullständig version : Billigast möjligt i replokalen



en David
2003-09-29, 21:12
Hejsan...

Mina tankar far och flyger lite, omkring det där med att det skulle vara förbaskat trevligt att kunna spela in låtidéer i replokalen...

Jag undrar:

Vad är minimikrav för en PC där man kan göra hyfsade inspelningar?
Tips på ljudkort, 4 kanaler, helst
Mickar? Två kondensator (småmembran) har jag tänkt, kanske, för överhäng till trummor och kanske sång, någon baskgaggemick, och en eller två sm57...
Som sagt: Prestanda på burken? Mycket ram och hårddisk, gissar jag.

pme
2003-09-29, 22:18
Ska man bara använda den för inspelning så blir det inte så stora krav. Det är när man kan pysla med saker i realtid som effekter och mixa som man behöver mycket kräm. Det är bara att köra med hög latency så går bra med en PII på 266 MHz.

en David
2003-09-29, 22:49
Men hög latency är så jobbigt ju... Jag har testat att köra lite cubase hemma, men la ned det, det är ju asjobbigt att gitarren kommer 200 ms efter man har slått på den. :)

Dessutom vill vi nog mixa lite. Cubase får det nog bli till datorn, kanske något billigare än SX... Vi använder ju det i skolan, så man kan ju lite.

pme
2003-09-29, 23:20
Du behöver inte köra medhörningen genom cubase med 200 ms latency, du kan ta medhörnigen direkt från din mixern. Och med "rätt" typ av driver så kommer latencyn att kompenseras bort så du hamnar rätt med ditt "klick" även om du har stor latency. Ska man komma ner till något användbart låg latenecy så blir det nog typ en 800 Mhz P3 med
ett lite dyrare ljudkort. Ska du dessutom ha 4 kanaler så blir det besvärligt.

enapa
2003-09-30, 10:28
http://99musik.com/showthread.php?s=&threadid=1295

En mixer kanske?