handdator

Visa fullständig version : subbas / Genelec 1029A



parker
2003-09-26, 12:52
Någon som har erfarenhet av subbas till Genelec 1029A. De är klena i basen i sig men känns mycket med 8500.- för 7050A. Hur skulle det funka rent ljudmässigt att kombinera med en billigare subbas, typ Samson´s aktiva. ngn som har erfarenhet?

Tobias Bergius
2003-09-26, 13:16
Nu vet jag inte vad det är för skillnad på 1029 och 1029A, men jag gissar att det bara är aktiv/passiv eller nåt.

Aja, jag kom på att rotwang hade samma problem i en annan tråd för ett tag sen. Här är den. (http://www.99musik.com/showthread.php?s=&threadid=2076)

mv
2003-09-27, 11:05
Vi hade 1029A med en genelec-sub på jobbet och det funkade ju fint fast jag personligen tycker genelec låter skit, men gå ner till din musikaffär och låna nån billigare sub och testa 8500:- låter ju lite väl dyrt!

parker
2003-09-27, 12:58
jo får väl bli så. men svårt att lita på öronen helt i sådana situationer. Genelec låter bra, jag lovar! Annars hade jag inte köpt dem

eskimo
2003-09-27, 14:21
Ja visst låter genelec bra, lite för bra ibland. Var nog det senare mekkfabriken syftade på med 'skit'. Svårt att mixa bra när högtalarna är för snälla.

mv
2003-09-28, 14:56
Jag var på lite dåligt humör när jag skrev inlägget, jag körde som sagt på 1029A förut och tyckte dom lät tråkigt och tyckte det var jobbigt lyssna en längre tid på dom, Genelec i sig gör väl jättebra monitorer men det handlar ju bara om smak. Och vad det gäller ditt subinköp så använd öronen och försök inte stirra dig blind på märken och pris för mycket. Jag tycker ibland att vissa system med en subbas låter lite för mycket bas om du förstår vad jag menar lite för mycket hifi i grejerna, skönast är när man har en skön bas som inte bara står och mullrar.
Ta de cool och hoppas jag inte gjorde nån upprörd över mitt lilla barnsliga inlägg tidigare.

Roberth
2003-09-29, 15:57
mekkfabrics:

Jo, nu vill inte jag leka med dig mer.

/Rob

P.S. Din forsta reflektion var korrekt D.S.

(Vantar pa onda knivhugg och flaming av traden)

mv
2003-09-30, 08:25
:kaaaka!:

parker
2003-09-30, 10:11
:(
men smaken ar val olika

John Stalberg
2003-09-30, 17:21
Konceptet som sådant är bra förutom att en basmodul är minst en för lite. Med en enda basmodul kommer det att bli besvärligt att hitta en position där inte rumsresonaser och utsläckningar blir problematiska. Det är bättre att köra med två eller något annat högre jämt antal. En för varje kanal eller flera per kanal. Då kan man placera högtalarna så att dom motverkar resonanser och utsläckningsfenomen. Fler basmoduler är därför oftast bättre än färre men till slut med en hel vägg av basar skulle ljudet bli så torrt att det inte längre skulle återspegla att man faktiskt sitter i ett rum utan snare skulle det låta frifält om det hela. Ungefär som om man satt några hundra meter upp i luften och lysasnade på orkestern. Jag själv har en liggande beställning på fyra basar till exempel. Dessa ska framför allt motverka stående vågor och på köpet får jag en oktav till(20-40 Hz) samt att det kommer att kunna gå att spela ungefär dubbelt så starkt och en aning renare. Jag har inte Genelec och är nöjd med det. När det gäller val av basmoduler så är det vettigt att beakta vissa saker som ska stämma överens mellan basar och sidosystem. Med tanke på Genelecs speciella tekniker för basområdet i många av deras aktiva sidosystem så kanske det behövs basmoduler anpassat för detta? Avrullningen nedåt i deras små sidosystem är minst sagt abrupt och basmodulerna ska då vara anpassade för det. Om man vill få det så bra som möjligt förståss.

Denna smaksak skulle jag vilja tona ner något. För min del handlar det inte om att smaken bestämer val av monitorlyssning. Min ekvation lyder att få så korrekt ljudåtergivning som möjligt till en rimlig penning. Ville bara säga att smak och högtalarval inte alls är någon axiomatisk kombination. Men alla får göra som dom vill.

John

parker
2003-09-30, 17:39
Men ett rums resonansfrekvenser påverkas ju inte direkt om du har flera ljudkällor. Därför måste det gå att placera En bas så att den passar bra in i rumets akustik. För de stående vågor (frekv. som ringer med sådär extra bra) som kan uppkomma i det specifika rummet är ju desamma hur än många ljudkällor man har. Men visst, hade jag råd med flera hade jag inte klagat. Men har knappt råd med en bas. Så där stannar jag så länge.

John Stalberg
2003-09-30, 19:03
Placeringen av en basmodul påverkar resonaserna som så att vissa motarbetas och vissa skjuts på. Eftersom rummets geometri ger ett sorts mönster av toppar och dippar vid varje stående våg och basmodulen endast kan vara placerad gynsamt för en del av dessa frekvensers mönster kommer andra frekvenser missgynnas. Med en ensam bas har man en del valmöjlighter för hur felen ska fördela sig men man kan inte få bort dom. Med en basmodul till kan ljudalstringen ske från en annan punkt och då placeras för att jobba emot en del av det som triggas av den första högtalaren. Skulle det inte räcka kan det finnas ytterligare behov av flera högtalare och då får man överväga det. Om man byggde upp en hel väg av basmoduler i någon sorts parabolform bakom sidosystemen skulle rumsresonanserna inte ens märkas. Den högtalarväggen skulle fungera som rena rama kolven i en cylinder vid låga frekvenser. En ensam högtalare är motsatsen och triggar igång en hel del men har kontroll på annat. Alltså gör det skillnad med en eller flera. Just en ensam är väldigt utsatt. Det ger mindre och mindre skillnader med ökat antal högtalare men mellan en och två är fördelarna stora. Jag väljer hellre två billiga än en dyr. Ja, jag har ju till och med valt fyra billigare framför två dyra för att få en homogen bas. Jag är innerligt trött på att vissa låga frekvenser bumlar och ska även bygga en basfälla för att minska problemen från början så att säga. Det som basfälla och högtalarplaceringen inte fixar ska slutligen justeras med eq på det aktiva filtret som justeras med mätningar.

Det kan vara besvärande att märka hur det uppstått nya problem när man utökat frekvensområdet nedåt. Problem som sidosystemen inte ens klarade att trigga på grund av att dom helt enkelt inte spelade där nere i källaren. Monitorsystemet får ett helt nytt register att handskas med och min erfarenhet är att det är lätt hänt att man kan tycka att det är ett steg i fel riktning om bumligheter och utsläckningar blir alltför tydliga.

John

mv
2003-10-01, 10:09
Vad menar du? ska man ha fyra subbasar?

John Stalberg
2003-10-01, 12:42
Ja, nästan. Jag menar att man kan ha det och att jag har satsat på det konceptet, på grund av de fördelar jag nämner gentemot att ha färre. Två till vänster och två till högerkanal. Jag har valt det framför att ha två. Två sätter jag som minimumantal. Det är liksom en stor del av vitsen att kunna placera friare när man kör med basmodulsystem i stället för fullregisterhögtalare. Men en ensam ger ingen vidare fördel trots att den är mycket friare att placera jämfört med sidosystemen.

Jag kan visa en variant på fyra basmoduler. Det här monitorsystem har jag jobbat med senaste åren och det är extremt på alla sätt och vis. Inte minst vad gäller just basområdet och homogeniteten. Det kontrollrummet är akustiskt åtgärdat in i minsta detalj och basmodulerna är väldigt stora (270 liter) så dom utgör här en lång radda på golvet som nästan når från ena väggen till den andra. Det blir nära att vara en linesource. Det innbär att ljudligt kommer dom fungera som en oändligt lång radda kan man säga och inte som en punktformighet. Man kan ta till andra placeringsvarianter och man får avgöra från fall till fall. Som kuriosa kan jag nämna att basarna på bilden snart ska pensioneras för ett nytt basmodulsystem är införskaffat och det använder 10 basmoduler. Fem per sida. Det väntar på sitt delningsfilter och sedan måste en dörr flyttas för att dom nya högtalarna ska stå i varsin stapel i hörnen bakom sidosystemen. Staplarna blir drygt två meter höga och jag är övertygad om att dom kommer ta kontroll över basen i det rummet. Men som sagt, det är konceptet med att hellre ha fler billigare än färre dyrare och absolut inte en ensam bas, som jag ville få fram. Även med mindre högtalare alltså. Givetvis får man ta vad som erbjuds på marknaden men jag kan inte fantisera ihop ett fall där pengar har varit mer vettigt spenderade på ett enbas-system gentemot ett tvåbassystem. För samma kostnad alltså. Jo föresten, med världens billigaste basar då eftersom det inte går att få två av dom för samma pris som en,vilket indikerar att för dom allra billigaste blir det bättre med en bas.

http://www.studioblue.se/images/bildgalleri/basargrande.jpg

mv
2003-10-02, 15:59
Jag det ser ju fräsigt ut, det hela verkar lite överdrivet, men funkar det för dig så är ju det bra och viktigast. Själv kör jag BlueSky System One 2.1 och det funkar fint, gudomlig basåtergivning. Monitorerna i sig är ju byggda för att inte ha nån bas i sig alls, suben sköter det helt själv. Nedan är en länk.http://www.abluesky.com :)

John Stalberg
2003-10-03, 21:24
Lite överdrivet är nog en underdrift. :eek: Grabbarna har spårat ur! :D Ärligt talat skulle jag också skaffa bättre och bättre och snart bli urspårad om jag hade haft dom pengarna. Det är som du säger vad man trivs med som är viktigt. I alla fall är det en aspekt som odiskutabelt är ett plus.

Jag har tyvär missat BlueSky tidigare. Ska kolla in dom när tillfälle ges. Dom delas aktivt vid 80 Hz och det gjorde deras andra modell med vilket antagligen är så gott som optimalt. Högtalarna på min bild är också gjorda så. Sidosystemet kanske ser ut att kunna spela djupare än så men det kan dom inte utan måste ha bassystemet till det. Det finns väldigt mycket fördelar med aktiv delning vid 80 Hz. En vinst är att det ofta går att spela väldigt starkt jämfört med motsvarande fullregistermodeller om det är hög könslighet på högtalarna. Särskilt tydligt blir det om man har små sidosystem och placerat basen utom synhåll. Aktiva delningen ger i sig att det går att spela dubbelt så starkt ungefär om det är förstärkarna som sätter gränsen. Har man som jag en mindre fullregistrare och kompleterar med basar, aktivt filter och effektsteg blir det mer än dubbelt eftersom det i 99 % av fallen ör högtalarnas baselement som inte klarar mer. Jag såg att dom håller på att utveckla en centerhögtalare med tillhörande två eller valbart fyra basmoduler. Det är en orginell variant. Nästan så orginell att man kan misstänka att dom har ett matchande sidosystem på g?

Deras bashögtalarplacerings-råd var bra tyckte jag. Att mäta och testa sig fram och försöka kartlägga olika positioner är en stor hjälp. Jag är dock inte lika bekymerslöst inställd på att den där bästa punkten som man hittar är tillräckligt bra. Om allt låter bra så behöver man givetvis inte ändra på något. Det är inget självändamålsenligt att ha flera lådor stående i rummet. Det hör dock till ovanligheterna enligt mina erarenheter att det blir riktigt bra utan att åtgärda saker samt att förebygga problem redan från bärjan. Inte bara i basen förståss men den är svårare att åtgärda för det kräver ganska rejäla insatser. Därför menar jag att det från början kan vara bra att tänka på det eftersom det inte heller är någon nackdel med två basar. Om det nu finns modeller i olika storlekar och priser att välja ifrån vilket det inte gör i parkers fall.

mv
2003-10-04, 13:25
Ja, vi kom väl ifrån parkers fråga här lite, hur gick det, blev det nån sub?

parker
2003-10-06, 07:12
Vet inte ännu. ska på LLB och dregla lite nästa onsdag. Vem vet, kanske får någon ny idé. Fast blir nog En iallafall.