handdator

Visa fullständig version : mindre studiobygge



neptuna
2003-09-26, 03:37
Okej, behöver nog lite hjälp här, blev rekommenderad den här sidan, då det verkar som ni har koll på saker och ting ;)

I höst ska jag bygga mig själv en liten (men tillräcklig), studio, kombinerad hårdvara och mjukvara...hittills har jag bara kört mjukvaru program på datorn (Orion, Pro 53, V-Station, Absynth etc etc), i kombination med min MIDI controller (Evolution MK249C)...men nu så har jag bestämt mig för att utöka med ett par hårdvaru synthar, (troligen en Waldorf Pulse/Micro Q och kanske oxå Nord Lead 3/Access Virus C ....möjligen oxå en Juno 106..för syns skull :D), och oxå ett par (antagligen) mikrofoner för att spela in gitarr, både elektrisk och akustisk..kanske även vissa vokala experiment kan förekomma!

Nu är frågan...hur ska jag på bäste sätt koppla ihop allt detta till min dator?, ska köpa ny dator här nästa månad, men är fundersam på vilket ljudkort jag ska välja...jag vill inte kalla mig själv för nybörjare när det gäller musik, men när det gäller hårdvara har jag mkt att lära om man säger så...och efter ljudkortet....ska jag gå efter en extern midi interface till syntharna då, eller räcker det med en mixer?...och vilken mixer rekommenderas?...eller iaf, vilken typ av mixer, digital eller analog? ..kanske även kan nämna att jag redan har köpt en Lexicon LXP-1 för att avlasta datorn lite när det gäller effekter, (reverb då framförallt), så jag antar att en mixer i mitt fall är ofrånkommlig? :D ..och specifika pre amps till mikrofonerna?...bör det räcka med ev. inbyggda i mixern?

All hjälp i detta ämne motages mkt tacksamt, allt ifrån allmänna råd till kopplinsscheman och märkes rekommendationer

Jalle
2003-09-26, 09:16
Här är en länk till ett enkelt kopplingsschema för den lilla hemstudion.

http://www.tweakheadz.com/laboratory/studiosetup.htm

Fler tips hittar du på indexsidan.

http://www.tweakheadz.com/index.html

Innehåller mycket bra info för nybörjare som proffs.

Lycka till !

/Jalle