handdator

Visa fullständig version : Spela in en, höra en billigt!



Fiddler
2003-09-25, 22:34
Hej alla
Jag undrar vilket program som klarar att spela in flera kanaler efter varandra. Vill altså spela flerstämmigt med mig själv. Programmet skall kunna spela upp en inspelad kanal i lurarna och samtidigt spela in en ny. Det borde väl vara möjligt utan "fancy" ljudkort??
:confused:

Vanliga Spelmanshalsningar
Fiddler

PF
2003-09-25, 22:38
www.digidesign.com/ptfree

macOs 9 + win 98/me

Fiddler
2003-09-25, 22:53
Verkar lysande!

Hoppas nu modemet orkar hela natten...

Tack för rapidhjälp!:)

PF
2003-09-25, 22:57
Nemas problemas! ;)

Det är faktiskt himla kul att lattja med PT Free, funkar ypperligt bra.

Oberfunker
2003-09-25, 23:25
Har inte provat PT Free, men om det bara är avlägset lika bra som vanliga PTLE så är det en kanonhit. Saknar mycket av PT fortfarande nu när jag kör Cubase istället. Funktionaliteten är enorm om man bara sätter sig in i grejerna en smula. Men enkla grejer är enkla och går snabbt att lära. Lite mer "avancerade" grejer kan dröja en stund om man inte gillar att läsa, men det är ju ingen fara.

Lycka till! Om du har frågor om programmet är jag säker på att både jag och PF med flera kan vara till hjälp.

eskimo
2003-09-25, 23:46
PT free är rätt användbart. Det enda jag saknade var ett reverb.

brock L
2003-09-26, 20:38
Skrevs ursprungligen av PF
www.digidesign.com/ptfree

macOs 9 + win 98/me

Är en version av ProTools Free för OSX att hoppas på?

PF
2003-09-26, 21:40
Det tror jag nog, men det dröjer väl ett tag till kanske. Även för XP borde en Free-version komma. Digidesigns mamma, Avid, håller f ö på att släppa en liknande variant av just Avid (som är det kanske främsta programmet för TV-redigering osv i USA) för oss hemmavideopulare med DV-kamera. Man kan regga sig på Avids sajt för att få mer info om det. Jag misstänker att det är samma "motor" i ProTools som i Avid.

Fiddler
2003-09-26, 23:52
Det ser mycket bra ut. Jag hade inte väntat mig mer av ett prg som jag hade betalat skjortan för...

Fast det kunde ju ha varit på svenska ;)

Och så får jag rätt mycket brumm.

Häpp.:confused:

PF
2003-09-27, 00:16
Brum brukar bero på att man har en mikrofon för nära datorn. Vad använder du för prylar? Håller f ö med om PT Free, det är nästan komplett faktiskt. Ett reverb som sagt, hade suttit fint.

Fiddler
2003-09-27, 09:40
JA, visst hjälpte det att flytta bort lite. Men då får jag skaffa längre mussladd och kikare kanske.

Prylarna är lite provisoriska nu:

PM7500 G3 500mhz
Kondensatormick med batteri kopplat genom ett gammalt kasettdäck.
Hörlurar från datorns hål.

Tack igen!:)

PF
2003-09-27, 13:07
Stoppa in lurarna i kassettdäcket också och kolla så det ljudet låter bra, så det inte brummar osv. Mikrofonsladdar är bra på att dra till sig brum också, se till så att inte alla sladdar är ett ormbo med en och annan död råtta (= nätadapter) inkastad. Då har du en härva av brumskyldiga brummare.