handdator

Visa fullständig version : eMac. Logic. Mixer? Reason?



brock L
2003-09-25, 20:48
Godkväll.

Efter att ha pusslat med midi-musik i Logic med en gammal M1:as ljudbibliotek i 5 år vill jag nu ta ett steg i någon riktning. Jag misstänker att följande inköp ar vad jag behöver:

1. En mjukvarusynth.
Jag har numera Logics mjukvarusynth EXS24, en besvikelse. Reason?

2. En mixer.
Jag vill spela in akustiska instrument och röst med mic, varför jag behöver en mixer, right? Jag kan tänka mig att 8 kanaler är lagom, om jag i framtiden vill utveckla med att mica trumset. Jag har spelat mycket i band och sysslat med midi-musiken vid sidan av. Nu vill jag kombinera dessa.

3. En keyboard.
Har använt min fars Roland PC300 för att styra Logic och EXS24 på senaste tiden, ska köpa ett eget keyboard nu.

Så, frågorna lyder:

Är Reason vad jag behöver, går det att styra genom Logic, finns det nackdelar med Reason jämfört med en hårdvarusynth?
Vilken mixer ska jag köpa?
Vilket keyboard ska jag köpa?

Tack på förhand.

mvh
brock L

Appel
2003-09-25, 22:10
EXS24 är ju ingen softsynth utan en mjukvarosampler, annar låter det bra. Reason har ju bra softsynthar (och samplers). Om du kör Logic på PC kanske du inte riktigt får Reason o Logic att synkas så bra. Men om du kör Mac såp är det väl rekomenderat att skaffa senaste Logic. Kör du PC är det kanske bätre att skaffa Cubase SX om du nu känner att Reason är ett måste :-)

Lycka till!

brock L
2003-09-26, 20:33
Hey, bara lite fler än ett tips vore skönt.
Har hittat en lämplig mixer, Behringer MX802A (http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=13677&artno=58260), vad sägs?

mvh
brock L

PF
2003-09-26, 22:08
Halloj!

Det är väl bara det att vi ju diskuterat dessa saker så många gånger tidigare ;)

Kolla gärna här t ex: http://99musik.com/forumdisplay.php?s=&forumid=14

Nåväl, ska hjälpa dig lite kort.

"Efter att ha pusslat med midi-musik i Logic med en gammal M1:as ljudbibliotek i 5 år vill jag nu ta ett steg i någon riktning. Jag misstänker att följande inköp ar vad jag behöver:"

Har du kört Logic i PC eller Mac och har du testat fler mjukvarusyntar? Eller t om någon hårdvarusyntmodul? Kan ju också vara ett alternativ.

"1. En mjukvarusynth. Jag har numera Logics mjukvarusynth EXS24, en besvikelse. Reason?"

Lite perplex blir man över denna fråga. EXS24 är ju som sagt en mjukvarusampler, inte en synt. Den har syntfunktioner - visst, men det är en distinkt skillnad. Mjukvarusyntar kan ju (precis som VA-syntar) generera eget ljud och behöver inte förses med samplingar för att låta.

"2. En mixer. Jag vill spela in akustiska instrument och röst med mic, varför jag behöver en mixer, right?"

Nej, egentligen inte. Det finns ljudkort som fixar den biten. Om du kör Mac och tänker satsa vidare, skulle jag rekommendera dig att kolla in Motus nya 828 MK II. Det är rena lyx-interfacet som även funkar som en mixer i standaloneläge (när datorn är avstängd). Jag har haft 2 st vanliga 828:or och de har varit helt kanon, den nya är ännu bättre och har även MIDI osv. FireWire är perfekt också.

"Jag kan tänka mig att 8 kanaler är lagom, om jag i framtiden vill utveckla med att mica trumset. Jag har spelat mycket i band och sysslat med midi-musiken vid sidan av. Nu vill jag kombinera dessa."

Behöver du kunna mika upp trumset idag då, ska du inte programmera trummorna? Med ett 828 II kan du iofs göra enklare uppmikningar också.

"3. En keyboard. Har använt min fars Roland PC300 för att styra Logic och EXS24 på senaste tiden, ska köpa ett eget keyboard nu."

Varför, du kan ju använda din M1:a som MIDI-klaviatur, funkar alldeles utmärkt.

"Är Reason vad jag behöver" - Kan bara du svara på; kolla om du gillar det. Själv älskar jag det. Kolla en demo på www.propellerheads.se och bedöm. "går det att styra genom Logic" - Jadå, i synnerhet Logic 6 och uppåt för MacOS X. "finns det nackdelar med Reason jämfört med en hårdvarusynth?" - Ja. Reason är mer ett hantverkarverktyg, det är inte fullt med färdiga ljud på samma sätt som en hårdvarusynt där du bara kan bläddra fram till första bästa pad. I Reason får du mycket fler möjligheter - på gott och ont. Vissa gillar det inte. Du måste exempelvis själv patcha in effekter osv, det är inte inbyggt i syntarna. Själv har jag gjort mig av med den mesta hårdvaran, då jag tycker Reason gör jobbet bättre - total recall är en fantastisk grej tycker jag. Spara, kom tillbaka efter 3 veckor; allt är intakt, fortsatt exakt där du var. Så blir det aldrig med många hårdvarusyntar, som trots MIDI aldrig lever i total symbios på samma vis. Men jag tycker nog att om du ska satsa på en ny Mac med OS X och Logic så blir Reason överflödigt; Reason är mer ett stand-alone-program. Att jobba med två program samtidigt funkar, men det blir lite underligt. AU-pluggar till Logic är mer logiskt i det läget, såvida du inte A) har två skärmar eller B) verkligen älskar Reason. Du får med ett gäng mjukvaruinstrument till Logic också, så det blir nästan lite som ett Reason på toppen av allt annat allsköns lyx Logic klarar.

"Vilken mixer ska jag köpa?" - Ja, jag tycker du ska kolla in Motu 828 MKII (www.motu.com) så klart. Varför mixer liksom, mixar gör du ju i Logic. "Vilket keyboard ska jag köpa?" - Behåll M1:an, den har jättebra klaviatur och funkar kanon med 828 II:s MIDI-ingång. Dessutom kan du ju fortsätta använda M1:ans ljuddel som lustig bonus.

Var däremot noggrann med datorvalet. En eMac är mycket prisvärd, det ska lugnt sägas, men Logic kommer utvecklas vidare och kräva allt mer av datorn. Ska du jobba stationärt och är beredd att satsa lite (vilket jag tycker det låter som) så tycker jag du ska kolla in en PowerMac G5 1.6 eller 1.8 med lagom minne (typ 1 gb RAM skadar inte). De datorerna kutar om eMac på fem röda.

Mvh Patrick.

brock L
2003-09-27, 01:09
Skrevs ursprungligen av PF
Det är väl bara det att vi ju diskuterat dessa saker så många gånger tidigare ;)
Jag var ute efter så specifika svar som möjligt då jag inte har särskilt mycket erfarenhet av det som diskuteras här.. Man lär sig mycket av att bläddra runt på forumet, men jag skulle verkligen uppskatta en FAQ för nybörjare, en lista med strikta och sakliga defintioner av alla galna (för en lekman) termer, t.ex; midi, synth, sequencer, interface osv.


Nåväl, ska hjälpa dig lite kort.
Så kort blev det inte, stort tack!


EXS24 är ju som sagt en mjukvarusampler, inte en synt.

"Reason, går det att styra genom Logic" - Jadå, i synnerhet Logic 6 och uppåt för MacOS X.

Men jag tycker nog att om du ska satsa på en ny Mac med OS X och Logic så blir Reason överflödigt; Reason är mer ett stand-alone-program. Att jobba med två program samtidigt funkar, men det blir lite underligt.
Jag insåg att jag använde fel ord. Det är en mjukvarusynth jag är ute efter.
Har testat demot av Reason för något år sedan. Gillade det, har absolut inget emot "hantverket" du nämnde - jag hade dock inte möjlighet att pröva det i kombination med Logic. Låter man Reason snurra i bakgrunden och konfigurerar syntharna där medan man skriver musiken i Logic?
Om jag skulle skippa Logic; finns det en sequencer i Reason som går att jämföra med den i Logic? Jag är van vid att peta med noter ner till 64 fjärdedelar i Logics sequencer och vill låta dessa styra en synth samt kombinera med hårddiskinspelning (vilket väl kräver Logic eller motsvarande, alltså en dålig idé).


"Jag vill spela in akustiska instrument och röst med mic, varför jag behöver en mixer, right?"

Nej, egentligen inte. Det finns ljudkort som fixar den biten. Om du kör Mac och tänker satsa vidare, skulle jag rekommendera dig att kolla in Motus nya 828 MK II. Det är rena lyx-interfacet som även funkar som en mixer i standaloneläge (när datorn är avstängd). Jag har haft 2 st vanliga 828:or och de har varit helt kanon, den nya är ännu bättre och har även MIDI osv. FireWire är perfekt också.
Shit, här blire svårt. Ett interface.. en mixer?


Varför mixer liksom, mixar gör du ju i Logic.
En mixer vill jag ha för att kunna mica in i datorn, kanske från flera micar samtidigt. Alltsammans in i eMacens ljudingång, är det en dålig idé?
Här blir nog mina bristfälliga kunskaper i ämnet blottade.. damn..

"The 828mkII provides 20 inputs and 22 outputs, including 10 channels of pristine 96kHz analog recording and playback, combined with 8 channels of ADAT digital I/O and stereo S/PDIF. Expand your system by connecting additional 828 or 896 FireWire audio interfaces."
från www.motu.com (http://www.motu.com)

Inget för pensionärer och stenåldersmänniskor minsann. Det lilla stycket teknikprosa säger mig tyvärr så lite..


Varför, du kan ju använda din M1:a som MIDI-klaviatur, funkar alldeles utmärkt.
Jag kommer inte att ha tillgång till M1:an längre.


Var däremot noggrann med datorvalet. En eMac är mycket prisvärd, det ska lugnt sägas, men Logic kommer utvecklas vidare och kräva allt mer av datorn.

eMacen har jag sedan ett år tillbaka. Självklart supersugen på G5, men nu går pengarna till de andra delarna av studion. Har gjort hårddiskinspelningar på eMacen med lånad mixer via Logic, det fungerade fint!


Mvh Patrick.
Tack tack tack Patrick.
Nu fick du/ni ungefär 50 frågor till att svara på. Hoppas att jag inte är störig.. Jag är - känner jag - lite slö och väljer att be er berätta allt för mig istället för att kolla upp det själv (men ni har ju de grymma svaren. .;) )

Ni får svara om ni vill eller bara betrakta ovanstående och gå vidare.. eh.. Fundera gärna också över en FAQ, så att alla nybörjare kan få en duktig knuff in i den här härliga världen!

mvh
brock L :)

Appel
2003-09-27, 01:36
Vill tillägga att det går jättebra att "samköra" Logic och Reason. Det finns något som heter Rewire som är till för att synkronisera och samköra Reason o Logic. Men det är ju en smaksak om man vill köra båda programmen ihop. Känner många som föredrar att lägga trummorna på en låt i reason och syntharna och ljudinspelningarna i Logic. Detta pga Reasons extremt omtyckta trummaskin.

(Obs! Rewire är som bäst från Logic 6 och uppåt)


Så jag tycker inte att Reason blir överflödig utan jag tycker att den är ett perfekt komplement till min sequencer. Ladda hem demot igen av Reason o kän efter om du tycker att det är smidigare att programera trummor i Reason än Logic. Som sagt det är en smaksak
:cool:

På tal om mixers... om du nöjer dig med nån ljudmodul o att spela in med få mickar så kan nog Behringer vara ett bra val. Finns ju helt OK sådanna från 800 kr. Räcker nog gott o väl om man inte har allt för höga krav.

Lycka till!

PF
2003-09-27, 01:40
"Det finns något som heter Rewire..."

Absolut... ;)

Jag har jobbat som supportansvarig (för både Reason, ReWire, ReCycle och ReBirth) på Propellerheads så jag känner mig pinsam som inte själv var mer tydlig med den informationen... ;)

Appel
2003-09-27, 01:50
Jo jag känner till det PF. Såg att du hade missat att tala om Rewire. Så jag tänkte bara fylla i lite o benämna denna skänk från ovan :)

Men jag är inte något proffs på hur ReWire är uppbyggt o funkar. Men jag ha väl rätt i att Reason inte funkar så bra i "syncandet" med Logic förän ver. 6? Men att det i Cubase funnit ganska länge?

Du kanske kan förklara för grabben lite kort hur det funkar? Om du känner för det så klart :rolleyes:

Keep it real!

/Appel

PF
2003-09-27, 01:55
Jag rekommenderar i så fall Reason som sequencer (ja, Brock, den kan göra all form av editing du vill, hårdtesta demoversionen så ser du) och Ableton Live som audio-inspelningsprogram. Ljudinterface behövs inte, eMacens ljud duger. En mixer behövs om du vill spela in flera saker samtidigt, men det är bättre att spela in sakerna en åt gången. Sedan lär du få ta hjälp av Propellerheads och Abletons support för att komma igång. MacOS X är givet som OS, hoppas du kör det.

brock L
2003-09-27, 01:55
Skrevs ursprungligen av Appel
Vill tillägga att det går jättebra att "samköra" Logic och Reason. Det finns något som heter Rewire som är till för att synkronisera och samköra Reason o Logic.

Börjar med mixern och försöker få igång hårddiskinspelningarna med den.. sedan låter Reason som ett intressant komplement.

Vi hörs.

Tack båda två.

mvh
brock L

PF
2003-09-27, 01:56
Ok, nu missade du mitt inlägg men ändå, vi postade samtidigt... ;)

false messiah
2003-09-30, 13:00
Jag håller inte med PF om ljudkort. Om du ska spela in trummor så vill du ha ett ljudkort med fler ingångar. Ljudkortet i Emacen har bara två kanaler (höger+vänster), så om du ska spela in trummor får du antingen klämma in flera saker på samma spår (dåligt) eller spela in allt till ett stereospår (mindre dåligt, men inte bra). Med fler ingångar kan du tex spela in virveln på ett spår, kick på ett annat, overhead på två spår, osv, vilket gör det hela mycket lättare att jobba med.

Det finns ett par USB-kort med flera ingångar, men jag har hört lite tveksamma saker om dom, så om du har budget till en 828 så är det ett bättre alternativ.

Ett mixerbord kan vara smidigt att ha för att sköta lyssning, och om du har många mickar som behöver förstärkning. 828:an har bara två mickpreampar, men det går också att köpa externt, så ett mixerbord är inte ett måste, men underlättar. Beror återigen på budget, jag gillar själv inte Behringer, men det går inte att förneka att de har bra priser.

Jag gillar EXS24, men det är en sampler, så ljuden är inte bättre än vad du stoppar i den. Det finns många bra ljud på nätet, bland annat hos Rougin Studios (sök på Google).

PF
2003-09-30, 13:49
Jupp, jag rekommenderade ju också främst en 828 (MKII). Men om man vill spara pengar och kan jobba med begränsningar kan ju en mixer funka också. Det var mest så jag menade.