handdator

Visa fullständig version : pre amp



imported_Squid
2003-09-19, 08:46
jag undrar helt enkelt tre saker:
- vad exakt har man en preamp till och vad gör den för rösten?
- kommer jag att märka väsentlig skillnad i ljudkvalitet om jag kopplar in en sådan?
- vilka modeller är mest prisvärda för en hemmastudio?

thanx

mechatronic
2003-09-19, 09:05
En preamp förstärker signalen från din mick så att den stämmer bättre överens med en line signal.

Vilka skillnader det blir i ljudkvalite beror på vad du använder innan och vilken preamp du skaffar. Själv använder jag dom inbyggda pramparna i min behringermixer. Om jag skaffar en bra pramp tror jag inte skillnaden blir så stor att jag ramlar av stolen direkt... men det är klart. lite bättre blir det nog allt. Sen brukar det finnas lite andra finesser på preampar också. kompressor och eq kanske.

Nu är jag inte så insatt i preampsmarknaden. men, jag skriver lite iallafall :)
Jomeek har prisvärda och populära preamps..
Dom som gjorde den där Realy nice kompressor har en Realy nice preamp också. den är nog inte så tokig.
Behringer gör ju alltid prisvärda grejjer. men det är många som brukar snacka mycket om att behringer bara gör skitprylar... om det är egna erfarenheter eller skitsnack vet jag inte. Dom Behringerprylar jag haft har funkat bra och gjort det det är tänkt att dom ska göra.

PF
2003-09-19, 09:22
Om jag skaffar en bra pramp tror jag inte skillnaden blir så stor att jag ramlar av stolen direkt.

Det tror jag, nästan! ;) Mackie har t ex grymma preamps jämfört med Bärra. Sedan finns det ju ingen gräns uppåt. Focusrite är ett annat märke med fina prylar.

mechatronic
2003-09-19, 09:36
ok. lite fel där :)
Om jag skaffar en preamp med rimligt pris...

Gämfört med ett mackiebord för hemstudiobruk tror jag inte skillnade är så enorm... jag har inte testat... men jag tror inte det är inte så man ramlar av stolen. om man lyssnar noga så kanske man kan man höra att det inte låter lika.

Sen lägger jag ändå på sunkiga VST reverb och annat då spelar det inte så stor roll om jag skulle ha en finfin preamp... då kan jag lika gärna köra med Behringermixern.

PF
2003-09-19, 09:44
Jao, men Mackie har alltid haft som princip att ha samma komponenter i hemmabrädorna som de större prylarna, så jag tror skillnaden kan vara åtminstone hörbar. Men det är klart, visst, Bärra funkar bra för hemmabruk, no reason to fuzz about dat. Fan vad jag bubblar syra på engelska idag!

mechatronic
2003-09-19, 10:35
hehe :) Bärra funkar fint...
Men en fin preamp är i alla fall inte bortkastade pengar. Man måste börja någonstans i jakten på det perfekta ljudet.

Det som funkar för mig funkar inte för alla. jag gör synthmusik, min sångröst och sångstil är ganska tokig.

Ska man spela in vackra och fina saker kanske inte en shure beta58 och ett behringerbord är vad man ska använda sig av. Men det funkar som sagt utmärkt för mig. Även om jag planerar att uppgradera en smula snart. Och ta sånglektioner... :p

encore
2003-09-19, 10:40
*föreställer sig låten Mechatronic - The Dragon med sopranoröst* :D

mechatronic
2003-09-19, 11:37
Encore: Jag har spelat in en ny version av the dragon med lite mer kontrollerad sång... Ingen sopranröst dock :)
Du får gärna lyssna på den om du vill (och andra också förstås :) ). Den har fått byta namn också.. the dragon var bara ett arbetsnamn. den skulle handla om en stor fet ful drake som bara lovar saker utan att hålla dom. nu heter den Promises from the past (http://www.mechatronic.nu/Mechatronic_-_Promises_from_the_past.mp3)

Detta är den slutgiltiga versionen som finns med på skivan med samma namn som låten.

imported_Squid
2003-09-25, 18:07
ok hepp hopp
men vilka rattar hör till preamparna i min lilla behringer? hur många finns det och varför flera?

eskimo
2003-09-25, 19:01
Vilken modell har du?

John Stalberg
2003-09-30, 16:01
Pre-amp är helt enkelt en förstärkare som av namnet att döma förstärker innan en annan förstärkare tar vid. En förstärkare rakt upp och ner är inte en effektenhet även om man kan välja preamps med ljudliga egenheter för att ändra på ljudet med. Ur ett renodlat förstärkarperspektiv kan en mick-preamp bara förstöra ljudet mer eller mindre, men är samtidigt oumbärlig för att förstärka den svaga elektriska spänningen från mickarna samt att vara en snäll last åt dessa vanligtvis dåliga lastdrivare. Dessutom behövs det för många kondensatormickar en laddspänning för kondensatorplattorna och den kan en pre-amp bistå med. Denna så kallade fantommatning finns i ett standardiserat format om 48 V DC. Förutom fantommatningen som endast utgör en knapp bör du ha gainrattar för varje micksteg(samma sak som mick-preamp) för att ställa förstärkningsfaktorn eller på ren svenska hur mycket förstärkaren ska förstärka. En mickförstärkare behöver kunna förstärka som mest runt +60 dB vilket är mycket. Om en ratt har ensamt jobbet att jobba över ett stort område så blir finliret inget vidare och därför har vissa micksteg en kombination av två rattar där en hoppar i sörre steg och den andra är en steglös finlirarratt. Vissa mickförstärkare har förutom denna knapp(48 V) och denna eller dessa ratt respektive rattar(Gain) också ställbar ingångsimpedans för att kunna anpassas till dom mickar och kablar man använder. Det är standardgrejor på micksteg och på ett vanligt litet humant prissatt mixerbord hittar man bara 48 V och en ensam gainratt. I en del fall finns inte ens en 48 V för var och en av mickförstärkare utan vissa mixerbord har en knapp för av och påslag för alla kanaler.

Vi har talat om pre-amps för mickar men pre-amps är en en större familj än så. Du har ett micksteg för varje mickingång du har på mixern.

John