handdator

Visa fullständig version : Propellerhead söker folk.



pme
2003-09-15, 08:36
Programmerare som kan GUI. Ingenting om signalbehandling eller musikintresse så jag tror
nog inte ens att jag kommer att söka.

Volantiz
2003-09-15, 08:49
jag gick igenom provet pa kul.. har inget minne av en enda GUI-fraga :confused:
"Tyvarr" sa har jag borjat plugga nu.. annars hade jag knappat ihop en CV och skickat in till dom pa en gang.

- tidigare sokt support-jobb dar.. dom tog tydligen in en polare istallet :(

pme
2003-09-15, 09:35
Frågorna var bara lite grundläggande C++. GUI brukar vara ganska stora komplicerade objekt
så de är nog inte så lämpliga för en inital test.

amino
2003-09-15, 09:51
Ja, det var ju typiska provfrågor i C++ från utbildningar det handlade om. Men även om jag borde ha rätt hyfsade meriter för jobbet och även verkar ha rätt programmeraregenskaper så är jag totalt ointresserad av att jobba där, trots att det hade varit roligare att skriva musikprogram än affärsapplikationer. :rolleyes:

Dels är jag nöjd med mitt nuvarande jobb och jag är sannerligen inte pigg på att flytta till huvudstaden. Men framför allt tycker jag gränssnittet är korkat som det är, så uppenbarligen har inte jag och Propellerheads samma syn på hur det skall vara. Vem här har någon som helst precision att tala om på de pyttesmå rattarna som är fem pixlar breda eller något? :confused:

Nej, tacka vet jag Moograttar...

encore
2003-09-15, 11:59
Nej, tacka vet jag Moograttar...OT: Hur många har du av dom då? Det har ju blivit väldigt bra musik från din sida utan sådana ändå, eller hur? :D ;)

amino
2003-09-15, 12:27
Skrevs ursprungligen av encore
Hur många har du av dom då? Det har ju blivit väldigt bra musik från din sida utan sådana ändå, eller hur? :D ;)

Jag har fyra stycken, och de är de fyra skönaste rattarna i min studio. Men det beror lite på pottarna också förstås.

encore
2003-09-15, 12:38
Moogerfooger! *glömde* Sorry. ;)

PF
2003-09-15, 12:42
Det är ju inte av relevans för denna diskussion, men gränssnittet är faktiskt inte så dumt uttänkt. Vill man ha större rattar kan man ju ställa ned sin bildskärmsupplösning temporärt. Racket är anpassat för 800-bredd. Man kan t ex ha två skärmar, en i 800x600 med racket och en i 1600x1200 eller ngt trevligt för sequencerfönstret (som går att "plocka ur" från racket från och med version 2.0).

PeterH
2003-09-15, 13:11
Har skrivit många inlägg om Reasons gränsnitt under åren, och min åsikt kvarstår: Bättre till screenshots än produktivt arbete.

Dom enda som lyckats bra med ett "rattgränsnitt" är Clavia tycker jag. NM-editorn känns ruggigt snabbjobbad. Cubase SX EQ måste vara skräckexemplet. Rattar med dubbelfunktion!

PF
2003-09-15, 13:24
Snälla ni, ni kan inte Reason - ni jobbar inte med det, varför uttala sig då? Det finns lösningar för allt (t ex kan rattvridningar göras via en grym MIDI-controller om man så vill, varför inte en Nord Lead). Det är ett grymt produktivitetsfrämjande program, en åsikt jag klart står för.

PF
2003-09-15, 14:15
What can I say. Jag jobbade för att samarbeta med Novation om att ta fram den ultimata controllern när jag jobbade på P-heads, men det föll på att Novation inte besvarade mail så ofta som de borde gjort.

jgb
2003-09-15, 15:57
Står saker om Novation och Reason-kontrollern som inte blev i senaste Sound-on-Sound (tror jag att det var). Intressant läsning för den intresserade.

Att propellerheads inte verkar ha något intresse av att designa om gränssnittet för Reason till att passa för andra skärmupplösningar kan jag förstå (det tar tid och ork...), men jag tycker inte det är acceptabelt. Det har gått ett bra tag sedan Reason 1.0 kom, och de hårdvarubegränsningar som fanns då i form av skärmupplösning är nu ett minne blott. Så, designa om UI:t så att man kan ställa in vilken skärmupplösning man har, och utnyttja ökad upplösning till bättre grafik.
Snacka om dubbla skärmar, ptja, det håller inte. Inte alla som har råd med det samt har grafikkort som stödjer det.


( Ett litet sidospår här:

Hade för övrigt ett intressant snack med en musikproducent i helgen om just ljudkvalité och Reason. Hon var av åsikten att om man drog ut varje audiospår var för sig och behandlade dem med externa effekter och mixning, då gick det alldeles utmärkt att köra med Reason.

Hade ett även ett snack igår med en kille som var inne på samma tankebana som mig, många av de som använder Reason vet inte hur de skall göra för att få det att låta bra. De saknar det teoretiska kunnandet om kompressorer, eq och annat. )

encore
2003-09-15, 16:58
Själv tittade jag lite på C++-testet på P-heads sida och märkte snabbt att det var ett tag sen man kodade sist. ;)

// encore - testade Reason 1.0 demot idag.

imported_Frej
2003-09-17, 11:22
Som van reasonanvändare har jag en sak att tillägga nu när vi är inne på det, det är fult! Det är gräsligt! :mad: Färgerna och mulliduttipluttknapparna känns amatörmässiga, även om man kan göra grymma saker i det. Midi-sequencing-fönstret innehåller två färger: rött och blått (seriöst?) och midi-tonerna har en liten skugga (avrundning) för att göra det snyggt, men det känns bara fult och klumpigt. De flesta moduler är jättefula och färggranna! Den snyggaste modulen är den avancerade samplern, en av de få som känns seriös på grund av färgvalet, synd att jag inte har hittat så många användningsområden för den. Usch.. all denna gröna-lund-färg! Gah!
Men det är också allt jag har att klaga på! :cool:

PF
2003-09-17, 11:38
Ställ om bildskärmsinställningarna till gråskala då! ;)

Volantiz
2003-09-17, 12:00
har dom inget skin-support? :eek:
Det hade dom t.om. i rebirth har jag for mig..

aja.. dom letar ju efter GUI-kodare.. det kanske kommer snart ;)

deleted user
2003-09-17, 13:15
Reason säger ni, Reaktor säger Bionik......"grymt produktivitetsfrämjande program" iaf för mig. Du bestämmer själv hur plottrigt Reaktor ska vara :)

mv
2003-09-17, 16:12
Ojoj här var det en del ord och inga visor. Jag kan hålla med om att reason är lite "plottrigt" men man vänjer sig. Reason tycker jag har ett bra "grundljud", personligen så tar jag in da shit i protools och grejar färdigt där. Det går ju snabbt i reason och för en snubbe som jag som gillar när det går snabbt och enkelt så ger jag reason ett gott betyg. Man kan säga mycket om reason men för övrigt så kör jag med två skärmar och bara det gör ju allt lite lättare och för att få kontrollerna att "leva" så skriver jag in automationen som har okej överskådlighet.
Men som sagt jag har vant mig, första gången så tänkte jag, "vad f*n är det här, ge mig ett förstoringsglas":kaaaka!:

Mårre
2003-09-17, 16:29
För att återgå till tråden...har ngn sökt jobbet?

pme
2003-09-17, 22:10
Förmodligen ett par tusen.

Mårre
2003-09-17, 22:43
Hmm...intressant pme! Du tror det e såpass många? Jag tror det e 23st.

10 Print "Jag har inte sökt"
20 Goto 10
...ere enda jag kan (å det e fel har jag för mig).

pme
2003-09-18, 08:32
Jag bara gissade med utgångspunkt för hur många arbetstlösa det är i stockholm. Jag vet inte hur illa det egentligen är med i vintras så sökte några kompisar desperat jobb inom IT. Och de fick veta att det var mellan 3-400 sökande på varje tjänst. Nu sägs det att det är lite bättre men är det så?