handdator

Visa fullständig version : USB ljudkort rekommendation?



mosaik
2003-09-07, 10:50
Tjoho!

Behöver lite vägledning i mitt val av ljudkort.

Jag är ute efter ett USB ljudkort till bärbar PC.
Låg latency, problemfria ASIO drivers och möjlighet till att kunna sampla. Midi interface är en fördel men inte väldans viktigt.
Också fördelaktigt om det är kompatibelt med Mac.

UA20 verkar bra, det har det mesta.
Såg även att Jam fått in ett ljudkort från ESI som heter Maya 44, fast det saknar midi interface. Samma prisklass som UA20.

Vad tror ni, vad ska man sikta på?

PF
2003-09-07, 10:59
Jag har ett UA20 och är väl "hyfsat" nöjd. Under XP är drivarna lite skakiga så tillvida att när man stänger av datorn så dyker ibland en liten gullig blåskärm upp om interfacet är anslutet och igång. Men det låter bra och MIDI't funkar bra. Billigt från Musicstore; www.musicstorekoeln.de - köpte det för bara några veckor sedan.

amino
2003-09-07, 14:58
Tips:
Köp ett ljudkort som funnits på marknaden i alla fall minst ett halvår, helst t o m ett år.

PF
2003-09-07, 15:09
Mmm. Själv trodde jag man kunde lita stenhårt på Roland (Edirol) men det är väl härket Microsoft man aldrig kan lita på.

mosaik
2003-09-07, 15:17
Tack för tipsen.

Har tidigare haft lite otur med ljudkort, och blir något avtänd när jag hör att UA20 drivers orsakar blåskärm, även om det bara sker vid avstängning.
Klart att det beror mkt på vad man har för setup i övrigt.

Vill ha något som verkligen funkar klockrent, precis som de flesta grafik eller nätverkskort jag ägt genom tiderna.

Är jag för kräsen?

amino
2003-09-07, 15:19
PF:
Kopplar man bort sina tidigare datorerfenheter i två sekunder och använder sitt sunda förnuft så är ditt problem egentligen fullkomligt oacceptabelt. Jag litar i princip inte på någon hård- eller mjukvarutillverkare (förutom mig själv då :D ), utan jag låter andra köpare sköta betatestandet och så köper jag saker som fungerar istället. Och om alla resonerat så skulle inte branschen precis rasa samman. Företagen skulle istället varit tvungna att släppa saker som är testade ordentligt och som fungerar. Men det är ju inte det som prioriteras av dagens köpare.

PF
2003-09-07, 16:15
Nu kollade jag över situationen och avinstallerade en massa skräp som Toshiba lagt in ("som default") i min laptop (Satellite 1410-604). Har startat om å pulat å startat om igen. Nu funkar det hela utan blåskärmar och skräp. Edirolle låter bra och funkar som han ska. Rent och fint ljud. Inga fler dropouts. 9 ms latency.