handdator

Visa fullständig version : Val av ljudkort



sampe
2003-09-05, 14:07
Tjena, skulle behöva lite hjälp i ljudkortsdjungeln!

Jag har för tillfället ett gammalt trött Hoontech DA16 kort men har nu tänkt byta till något som ger lägre latency och har drivrutiner för XP.
Jag spelar gitarr (både akustisk och el) + att jag sjunger endel, datorn jag har är en Athlon XP 1800+ med 512Mb minne. Då jag spelar in
lägger jag bara på en kanal åt gången. Jag har i dagsläget ett midikeyboard men varken mixerbord eller mick.

Så nu till det viktiga, de ljudkort som jag kikat på är följande:
- ESI WaveTerminal 192X, delvis p.g.a. dess grymma dynamiska omfång.
- M-Audio Delta OmniStudio, som isåfall skulle innebära att jag slipper köpa ett mixerbord.
- AudioTrak INCA

Om det förutom dessa kort är ngt som passar mina behov bättre och som med mixerbord inte kostar mer än 5000:- så är jag tacksam för tips. Förutom ljudkort kommer jag att köpa en mickrofon innom kort (ev. också mickpreamp om det inte finns på kortet).

Tacksam för svar!

mvh
/Samuel

Benny Hell
2003-09-05, 14:31
Ett tips: Lite dyrare men jag såg detta på Vendolin:
http://www.vendolin.se/annons.php?38218
Det är ett grymt bra kort tycker jag.

sampe
2003-09-08, 14:45
Ja, det är ju naturligtvis ett bra alternativ men jag tycker nog att det är lite dyrt...
Så tillsvidare är jag tacksam för tankar reflektioner king de ovanstående korten och ev. för nackdelar?

Tack på förhand!
/Samuel

Jörgen U
2003-09-09, 10:04
Ursäkta min ignorans, men varför måste du ha en hårdvarumixer? Kan du inte bara skaffa ett kort med micpreamps och ett separat MIDI-interface? De senare kan ju vara mkt billiga? Finns säkert som USB nuförtiden?

Om du kan tänka dig USB-lösningar finns den här, som verkar vara en allt i ett lösning: http://www.edirol.it/europe/details.asp?ct=1&gid=1&gruppo=MIDI+%26+Audio+Interfaces&id=12&la=UK&code=247

Finns säkert bättre grejer, men som något att börja leta ifrån?

Av de kort du nämnde skulle jag också ta ESI kortet för då kan du göra DVD-A skivor den dagen andan faller på utan att behöva köpa nytt kort.

sampe
2003-09-22, 16:51
Jaja, nu har jag beställt en ESI WamiRack 192L får hoppas att det blir bra.

eken86
2006-03-27, 18:01
M-boxen måste jag slå ett slag för, köp denna Usb lösning + ett midi interface 1x1.
Detta bundlas ju även med pro tools l.e.
Klockrent

eskimo
2006-03-27, 18:16
uhm?

ThA bALd
2006-03-31, 10:41
Jag har ett M-Audio Audiophile USB kostar nytt 1595:- jag säljer mitt för 900:-
kolla in hos www.luthman.se för mer info