handdator

Visa fullständig version : Camouflage - Sensor

imported_Niklas Hellgren
2003-08-28, 23:24
Då är det visst så att Camouflage har kommit ut med ny platta.

Jag kunde inte hålla mig undan och det är faktiskt riktigt trevlig synthpop. Mycket fylliga ljudmattor, en och annan cool synthbas i en salig blandning av 80-tal och nutid. De flesta låtarna mollbetonade men de gaskar upp sig och försöker göra lite trevliga durslingor i slutet av skivan vilket inte passar dem alls:rolleyes:

De låter fortfarande väldigt inspirerade av DM, nu har de kommit till ungefär till "Violator", som jag ju tycker är den bästa DM-plattan så den passar mig utmärkt

Efter några genomlyssningar så får man känslan att alla låtar låter likadant. Det är faktiskt inte så konstigt, eftersom de i princip är uppbyggda på samma sätt. De fyller upp ljudbilden med bas, gärna överallt, lite blippljud en padmatta i bakgrunden.
Ackordbytena är av ungefär samma slag i varje låt. En eller två takter tonika, en eller två taker subdominant etc som någon slags formel. Detta strärks även av sången som alltid börjar i ett ackord och avslutas vid nästa. Det blir hela tiden väldigt korta fraser, jag hade gärna sett dem lite längra och mer "sofistikierade".

Men man kan ju inte få allt, lyssna om ni vill bli lite nostalgiska och ändå förundras över vad tekniken kan göra idag i syntharnas värld.

amino
2003-08-29, 23:31
Hmm...det är ingen ny Voices & Images precis. :(

Det är inte på något sätt dåligt, men jag tycker det är alldeles för snyggt och prydligt. Violatorjämförelsen förstår jag, men melodierna är inte lika starka. Produktionen tycker jag påminner mycket mer om Exciter i så fall om vi skall använda DM-jämförelser.

Nej, jag får lyssna mer på det här. Och kanske lägga till lite egna råa gamla synthljud för att spetsa till det mer. ;)

imported_Niklas Hellgren
2003-08-31, 14:32
amino, jag håller med dig.

Intrycket blir till slut ganska tamt. Jag tycker de 4 första låtarna är starkast, men egentligen inte särskilt speciella.

Om vi nu ska jämföra med DM så måste jag nog förklara mig lite mer.
Camouflages skiva har ju ett ganska modernt producerat sound, men är i princip ganska vanlig synth-pop i slutändan, liknande 80-talets.
DM Exciter är å andra sidan, visst, modern men enligt mig väldigt experimentell, kanske det mest experimentella som DM gjort. Den skivan bygger ju mest på konstiga ljudeffekter och blippljud, samt ibland lite udda harmonier. Exciter saknar även nästan helt, de instrumentala melodisnuttarna som är så karakteristiskt för DM.

Sensor, däremot, har mängder av dessa små melodisnuttar, och påminner därför mer om DMs tidigare produktioner.

Förresten, amino, vet du fler band som låter ungefär så här? Jag har egentligen dålig koll.