handdator

Visa fullständig version : Jeskola Buzz



PF
2003-06-11, 21:29
citerar:PC

Vad är Buzz???????
===================================
>Don´t be mistaken. Buzz is not a Soft-Synth.
Buzz is not a Tracker. Buzz is not a Sequencer.
Buzz is all of these things and more. It is the
worlds first true soft-studio. Strike that, free
soft-studio<
===================================


http://www.buzzmachines.com/ Sitter och lyssnar på Abulfeda.BMX just nu. Det låter svinbra! Vad är det? Var är sequencern? Hur gör man? Trackerliknande på något vis. Verkar vara ett helkul program. Effekter & allt. Imponerande.

krank
2003-06-11, 21:43
Har inte gett det någon ärlig chans men jag tyckte det var svårt att få till något riktigt men det... Å andra sidan verkar vissa få till jäkligt bra grejor!

PF
2003-06-11, 21:47
Demolåtarna låter fantastiskt bra. Enormt spännande, vilket projekt! Till och manualen är superseriös. Lajbans.

Woj... nu kommer till och med en cover på Computerwelt! smile.gif

GAH. Jag har inte hört så här mycket kul elektronisk musik på superlänge! smile.gif

En rolig skillnad mot Reason-folkets låtar är att här finns inga mallar, inga normer, inget rack, bara ett verktyg som verkar helt öppet för egen utveckling om man så vill. Det hörs i musiken också - allt låter experimentellt som bara 17! Bionik... här har du något att bita i.

Encore, m fl - tanka hem detta. Gå till en kompis med bredband eller till skolan. Makalöst!

Lyssnar just nu på "Crontab". Skitbra!

Mårre
2003-06-11, 21:59
Jag testade Buzz för ett bra tag sedan å konstaterade att det inte var ngt för mig. Fanns FÖR mkt å välja på redan då. Bra koncept men mkt av det som fanns då var skit MEN jag ger det gärna en chans till! wink.gif
*laddar ner*

EDIT: var hittade du mp3-demosar PF?

PF
2003-06-11, 22:04
Nje, jag lyssnar på de demolåtar som följer med om man laddar hem det feta paketet. Så bra och spännande som det här låter måste jag försöka lära mig mer och förstå mer innan jag kan överge konceptet. Eller så blir man fast... ;-)

Mårre
2003-06-11, 22:06
Aha!
*feta paketet på väg hem*
biggrin.gif

psyjazz
2003-06-11, 22:11
PF:
Det är som en tracker men väldigt anpassningsbar, det fina med kråksången är ju att hela systemet är modulärt.. Bara fantasin sätter gränsen .. =)

När man gör egna alster bör man spara litet då och då, programmet krashar ganska friskt tyvärr..... (under ME i allafall)....

Mårre
2003-06-11, 22:14
Krashar inte det mesta i ME? wink.gif

PF
2003-06-11, 22:16
Funkar bra hittills under XP. Undrar som sagt om man kan lära sig haja gränssnittet. Jag har nog gjort ungefär 0,26 st låtar med trackerprogram.

calico
2003-06-11, 22:23
Håller med P[e]F[f]... All heder åt de som klarar sig utan ett GUI med alltför mycket make-up. Jag är tyvärr fast i knappar och reglage med inrutat beteende. Ett tag till i alla fall.

Fast nu ger jag upp. Give me a Reason to switch back...

GlobalMotion
2003-06-11, 22:29
Jag tycker Buzz är alldelles för krångligt att göra musik i. Istället tycker jag Renoise är mycket bättre. Men det är bara vad lilla lilla lilla jag tycker. (Vill man ha det krångligt så kan man få ha det =)

Mårre
2003-06-11, 22:33
Hmm, har jag knasinställningar eller ska det låta såååå kass? Lyssna de igenom några demos å då gick det upp för mig varför jag slängde programmet för några år sedan. Antagligen får man vad man betalar för...

PF
2003-06-11, 22:33
GM: Jo, jag fattar mest ingenting av detta. Ni som vet: Hur drar jag en så´n där pil mellan en grej och något annat?

Mårre; Du måste ha knasiga inställningar, för det * låter * jättebra! Jag valde "Windows Wave" och tryckte på CONFIG, se´n funkar det bra för mig i alla fall. Ljudkvaliteten är det inga problem med.

Volantiz
2003-06-11, 22:36
jag körde buzz en hel del när det var nytt.. men då fanns det endast så fruktansvärt tråkiga syntar å sånt i det.. så jag använde endast samplingar -> hoppade tebax till ft2.

renoise är inte gratis om man inte nöjer sig med "demo"-versionen.. dessutom så är det inte alls lika utvecklat. Men jag håller med om att det är lättare smile.gif

GlobalMotion
2003-06-11, 22:40
Volantiz vad menar du med inte lika utvecklat. Har du testat Renoise? (mer än några sekunder?) ursäkta att jag frågar wink.gif

PF
2003-06-11, 22:44
Nähej, jag dyker tillbaka in i Reason-träsket tills någon Buzz-eldsjäl här kan reda ut begreppen. Har en låt att avsluta.

Volantiz
2003-06-11, 23:00
GM: jorå.. demoversionen har jag testat igenom ganska ordentligt iom att jag verkligen trodde att det kunde ersätta logic för mig tidigare..

ursäkta att jag frågar.. men har du testat buzz mer än ett par sekunder? wink.gif

Renoise är riktigt bra faktiskt (kul med vst-hosting (som jag personligen aldrig sett som en fördel), asio osv).. men buzz´s modul-uppbyggnad är great! Jag har för mig att det var riktigt snabbanvänt när man väl lärt sig det samtidigt som det är väldigt dynamiskt.. mycket bra kombination tycker jag. Jag kan tillägga att jag endast kört det programmet på en intel p166..

Mårre
2003-06-11, 23:05
Hmmm, finns det ingen uninstall till Buzz?? Jag kan tänka mig att den sölat ner rejält i systemmappen. frown.gif

GlobalMotion
2003-06-11, 23:06
Okej alla är vi olika. Men det går ju att göra helt sanslösa grejer i renoise. Som vad jag vet inte går med något annat program.

buzz? ja säkert 30 minuter som jag nu i efterhand anser vara bortkastad tid...tyvärr.

Stefan
2003-06-11, 23:47
Jag har faktiskt gjort en låt med Buzz, men jag har glömt.. typ, allt. Minns bara att programet var väldigt krångligt.

psyjazz
2003-06-12, 09:05
Mårre:
Jo det mesta kraschar i ME mer eller mindre frekvent,
dock hör Buzz till de program med hög frekvens.. Daxs att
byta OS kanske ?? Får väl gå tillbaka till 98:an.... =)
Men du har nog knasinställningar om det låter kass har
laddat upp en demo från buzz, take a listen:

http://home.bip.net/mpmsupport/audio/Demo.mp3


Globalmotion:
Jo tyckte också att det var lite jobbigt i början att
knopa o knepa.. Alla program har ju en viss tröskel
men nu när man kommit in i det går det skit smidigt
och snabbt.. Det finns vekligen hur mycket som helst
i programmet.....

PF:
För att koppla en maskin till "Master" håller man
ner shift tangenten och sedan drar man från maskinen
till master... Om man trycker på pilen som kommer
upp reglerar man hur mycket volym man vill ha ut från
maskinen.... Har för mig att det finns en ganska bra
hjälpfil i programmet om hur man kommer igång .. =)

================================================== =

Har man erfarenhet av trackers är buzz en barnlek,
annars kan jag förstå att det kan bli lite meck. Man
får kanske tänka på ett annorlunda sätt, men det passar
verkligen mig... Anväder det mestadels för trummor
och basslines, man kan göra väldigt schysta filtreringar
och andra små roliga grejor som hade tagit tok lång tid
om man hade suttit med "riktiga" grejor...

calico
2003-06-12, 09:14
citerar:skapades ursprungligen av Mårre:
Hmmm, finns det ingen uninstall till Buzz?? Jag kan tänka mig att den sölat ner rejält i systemmappen. frown.gif Jag letade också rätt febrilt efter den knappen, och till slut hittade jag den. Iom installation så auto-körs BuzzFixKit. Använd den och Uninstall så tar den bort rubbet (tror jag.) Kollade inte allt i registret/systemmapp efteråt, men burken har inte spytt galla i alla fall. biggrin.gif

enapa
2003-06-12, 10:44
Jag är lite sugen på att testa buzz, har den midi ut/inspelning?

Distinct Division
2003-06-12, 15:05
Tankade ner det, läste, och glad i hågen skulle jag börja på mina första ljud... Funkade inte. frown.gif Plockade fram "Buzz-tutorialen" och följde den steg för steg... Funkade inte. frown.gif frown.gif Gav upp för tillfället efter ett par timmars pelande utan en ton... Sedan buggade det ur och gick inte att starta om. mad.gif
Tror att jag håller mig till synthedit istället smile.gif

Mårre
2003-06-12, 15:10
DD: Jag fnissade litegrann när jag läste ditt inlägg. "Been there, done that!" Jag gav oxå upp å frigjorde HD-spejs (hela Buzzmappen tar upp drygt 100MB!!!). Back to Fruity!

Stefan
2003-06-12, 20:57
"Har man erfarenhet av trackers är buzz en barnlek"

Jaså det säger du, rent skitsnack säger jag wink.gif

Stefan
2003-06-12, 21:06
Varning: Buzz kan låsa sig och spy ut en brutal ton. Tinnitus superduper varning deluxe alltså. Så lek inte med Buzz med hög volym. Det gjorde jag och sket nästan på mig för drygt 2 år sedan.

PF
2003-06-12, 21:22
Ouch. Den risken vägrar jag ta. Är ljudöverkänslig och får lätt tjut i öronen om jag inte är försiktig. Och när jag drabbas av örontjut blir jag världens mest deprimerade människa.

Avinstallerar därför. Varför ta risker när man kan undvika, liksom? smile.gif

Since I am a Propeller type of guy. Anyway.

Stefan
2003-06-12, 21:48
PF: Lugna ner dig lite nu wink.gif denna bugg var vanligt för längesen, buggen kan ju vara åtgärdad år 2003.. nån som vet?

psyjazz
2003-06-12, 22:12
Nja har inte bekantat mig med den förödande spyton
Stefan men kan hålla med att programet inte är
det mest stabila jag varit med om.. tongue.gif

Förövrigt tycker jag nog att det är ganska lätt
att komma in i om man har erfarenhter av tracker-
program, vad är det som är så olikt? Det är klart
Buzz är fleragånger bättre än klassikerna ft2 &
octamed men olikheterna ser jag inte.... smile.gif

Stefan
2003-06-12, 22:32
Vad som är olikt? .. njaaa, typ allt? wink.gif

Jag hade gjort musik i FT2 i ett par år innan jag testade Buzz, och jag fattade absolut ingenting. Men det är möjligt att man ser vissa likheter när man väl förstår Buzz. Det är väl en smaksak, jag personligen avskyr Buzz. Jag hade fan lättare att förstå Logic än buzz wink.gif

Övergången mellan FT2 och Logic var en frustrerande upplevelse wink.gif

PF
2003-06-12, 22:53
Hehe, jag är lugn som en Bregottfabrik! wink.gif

Men faktum är att gränssnittet inte föll mig på läppen, och sedan släppte du den avgörande bombkommentaren. Men det lät fantastiskt fint, så de som vill jobba med programmet tycker jag ska köra vidare.

Själv känner jag mig som sagt trygg med propellerplan. Hercules sägs vara en oförbättrelig konstruktion, och för mig börjar Reason snart bli lika etsat i stabil plåt. Det går bra, och man kan lasta det tungt.

I kinda like that.

calico
2003-06-13, 11:22
citerar:skapades ursprungligen av Stefan:
Det är väl en smaksak, jag personligen avskyr Buzz. Jag hade fan lättare att förstå Logic än buzz wink.gif Detsamma kände jag mellan SX och Logic. Logic ÄR mer logisk, vilket jag inte kan säga om Buzz och dess likar. If I may say so. cool.gif

Fast jag är som PF, liking the stimulation of simulation.

Stefan
2003-06-13, 19:03
Calica: Är det verkligen en sån stor skillnad mellan SX och Logic? .. jag har iofs aldrig testat SX men man har ju hört att programen ska vara relativt lika.

enapa
2003-06-13, 19:08
Jag har [offtopic] kört Cubase och får otroligt stora aggresioner av att använda Logic, vad jag än gör så blir allt fel. Jag har hört att Logic har en rätt lång invänjingstid men jag kan inte med det, Cubase och Logic har väldigt lika funktioner men olika sätt att använda dom. Jag tror att det mest är en vanesak som med det mesta här i världen, appråpå Buzz så verkar det jobbigt att ha så pass "bökigt" inteface.

zongoland
2003-06-13, 22:00
Well people, fråga mig om Buzz - och om inte jag kan svara, fråga människorna på www.buzzmachines.com. (http://www.buzzmachines.com.)

Det stora stora problemen med Buzz är som det redan nämnts att det är rätt instabilt, samt nånting med dynamiken som jag inte kan sätta fingret på.

Trots detta är Buzz ett ruggigt bra program, väl lämpat för det mesta i den elektroniska genrerna.

zongoland
2003-06-15, 11:05
Har funderat lite dock; håller man inte redan på med Buzz gör man sig själv en tjänst ifall man väntar på Buzz 2.

enapa
2003-06-25, 00:31
Testade buzz och var inte alls förtjust i det, jag tyckte det verkade väldigt instabilt och det var bara trackern som jag gillade. Syntharna var lite skabbiga, kul för dom som orkar sätta sig in i det.

Tobias Bergius
2003-06-28, 21:11
På tal om de där tinnitusvarningar så har jag fått erfara "bursts" flera gånger. Men dem är rätt korta tack vare Burst Protectern.

Till min fråga:
Hur gör jag snygga ljudeffekter man kan ha till att förstärka en "snare-grejs"?
Haha, ursäkta, men jag är sämst på musiktermer. biggrin.gif
Vad heter det när man kör snaretrumman fort upp till en ny takt? redface.gif

Sen undrar jag också hur man får snaretrumman att gå fortare?

zongoland
2003-07-07, 21:22
Enapa - smaken är ju som så mycket annat, inte densamma hos alla.

Tobias - ehm.. jag är varken med på det ena eller andra här känner jag ^_^
Försök förklara lite mer specifikt vad det är du vill göra gärna wink.gif så kan jag försöka hjälpa dig.

peace.

655321
2005-11-29, 18:02
hm. väcker en skitgammal tråd med risk för... ja allt det där. hellre än att starta ytterligare en.

jag letar lite remixar på mina låtar, och eftersom jag jobbar i stort sett uteslutande i buzz är det ju lättare om någon bara kan ta bmx-filerna och remixa, istället för att man lägger upp remixpaket osv.

sen vore det skitkul att göra nån forma av 'skicka vidare' i just buzz. nån som hakar på?

655321
2005-11-29, 18:05
för övrigt verkar det hända grejer på buzzfronten: http://www.buzzle.de/

jagtror99
2005-11-29, 19:20
hm. väcker en skitgammal tråd med risk för... ja allt det där. hellre än att starta ytterligare en.

jag letar lite remixar på mina låtar, och eftersom jag jobbar i stort sett uteslutande i buzz är det ju lättare om någon bara kan ta bmx-filerna och remixa, istället för att man lägger upp remixpaket osv.

sen vore det skitkul att göra nån forma av 'skicka vidare' i just buzz. nån som hakar på?

yo, jag addade dig på msn'en!

jagtror99
2005-11-29, 19:22
för övrigt verkar det hända grejer på buzzfronten: http://www.buzzle.de/

shit, det här verkar vara den mest lovande buzzklonen jag sett! ska bli intressant att testa när de fått in VST-stöd i sktien!!

madah
2005-11-29, 21:34
sen vore det skitkul att göra nån forma av 'skicka vidare' i just buzz. nån som hakar på?

Jo låter intressant, jag arbetar också mest i Buzz.

Testade någon beta av BuzzLE för ett bra tag sen nu, och då fungerade den inget vidare alls. Kanske ska ta och testa den nya xmas'05-versionen :)

655321
2005-11-29, 21:48
buzzLE verkar ascoolt faktiskt. men tror inte den xmas-versionen är så mycket stabilare. =) men det lovar absolut gott. ska bli så jävla kul at testa en stabil version sen.

outshape
2019-04-12, 09:22
R0UA-RmSyig

För 17 år sedan gick jag över till Reason och Ableton. Men saknar ibland Buzz och skärm på högkant, som gjord för tracker!

steffensen
2019-04-12, 11:08
Jag följde samma bana för 17 år sen. :O
Köpte Renoise häromdan just för att stilla suget på trackers igen!

otto_tsr
2019-04-12, 11:23
körde buzz i oändligt många år. älskar fortfarande Nod-systemet och gränssnittet <3