handdator

Visa fullständig version : Logicinköpsfunderingar



aspucko
2003-07-24, 03:28
Hej alla. Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med mina funderingar. (Råkade bli ett långt inlägg)

Jag har en dator (PC), en Roland XP-30-synth, en elbas, en elgura, en v-amp och ett Aardvark q10-ljudkort (8 ingångar och mkt overkill, men trevligt).
Mina ambitioner är framförallt att komponera musik och spela in den och kunna styra och mixa ganska mycket själv. Tokrolig experimentell, progressiv Metal/Rock/pop kan man väl kalla det jag pysslar med. Brukar göra trummor och piano och ev. stråkar och lead-ljud med synthen och spelar in gitarrer och bas. Använder nog som mest 5 stereokanaler samt 4 midikanaler, som sedan mixas ner till stereokanaler.

Jag har använt Cakewalk Home Studio i ett par år nu men har på senare fått upp ögonen för andra program, och nu speciellt Logic. Har provat en ful-version nu i ett par dagar och det verkar rulla på smidigt och vara fullt av möjligheter.

Logic Big Box (Logic Audio 5) är alltså paketet jag funderat mkt på. Det verkar ha allt jag behöver + massa mer. Den känns dock trist att köpa ett program som inte utvecklas för "min" plattform längre. Ska det istället uppfattas som färdigutvecklat och fullkomligt? wink.gif

Nu till frågorna.
1) Hänger det med acceptabla plugins i Logic Audio 5? Det jag är ute efter är enkla och hyfsat ljudande: Reverb, Delay, Kompressor (viktigt ju), Limiter och EQ.

2) Får man senaste versionen för PC, vilket borde vara 5.5 och får man MAC-versionen på köpet och rätt att använda även denna vid ev. datorbyte? Är det förresten 6- eller 5-versionen?

3) ESXP24 och trummor. Det kan hända att jag vill ladda in trummset i den medföljande sampleplayern. Är trumsamplingarna som hänger med användbara (jag har alltså inga dunderkrav, bara att det ska vara lätt att använda och inte låta disco)? Mottager både subjektiva och objektiva svar. hehe.

4) Vad menar Emagic med att man ska registrera sina plugins, och vad är en såndära XSKey? (oj. kanske skulle läsa mig till detta nånstans)

5) Är manualen grymm, fet läsbar? Det är en av anledningarna till att jag är beredd att betala för programmet.

Priset är ju iof inte så mycket att tjata om. 3300kr i Sverige och 3000 euro i Tyskland inkl frakt. Hade jag varit intresserad av att titta på TV så hade jag säkert spenderat de pengarna på en TV-apparat istället. Nu är jag intresserad av att göra musik. Jag får väl förresten se Big boxen som att jag slipper ett ev. framtida inköp av virtuell analogsynth, och ett ganska o-eventuellt inköp av virtuell Fenders Rhodes!?

Humm. någon som vill utfärda varning om Logic´s Big box för mig i sista stund? Jag har alltså tänkt det som en helhetslösning och slippa köpa till fler program/plugins.

Om inte annat så mottager jag gärna erbjudande om någon har en att sälja. wink.gif
Tackar för mig.
Martin

PeterH
2003-07-24, 10:48
Personligen så avbeställde jag uppgraderingen till Logic 5 när dom dumpade PC´n. Känns helt enkelt fel att betala pengar för nåt som är en återvändsgränd, tycker jag... Hade varit en annnan sak om dom sänkt priset radikalt, men icke.

Men det är ett jättebra program, och effekterna tycker jag är kanon (lite undantag för choruset dock).

Tror inte du får Mac-version med på köpet, då dom körde en tidsbegränsad kampanj om ju detta...

false messiah
2003-07-24, 10:51
Den stora knäckfrågan är om du kan leva med att programmet inte utvecklas för PC längre. Det kan ju betyda att buggar och sånt inte fixas, att det blir okompatibelt med nya versioner av Windows osv. Om du kan tänka dig att gå över till Mac i framtiden är det en mindre problem.

Logic är det DAW-program som tilltalar mig mest, men jag har aldrig kommit överens med Cubase eller Cakewalk (inte för att jag använt något av dom särskilt mycket).

1) Pluggarna är helt okej och låter definitivt tillräckligt bra för att användas, men är inte i samma klass som tex Waves eller en del gratispluggar. biggrin.gif Jag tror inte limitern följer med i Big Box, det står väl hos Emagic.

2) Jag har för mig att man kan byta gratis eller billigt mellan Mac 5.5 och PC 5.5. Möjligen får man betala frakt för en ny skiva eller så. Jag antar att det är samma kostnad att uppgradera från Mac eller PC till v6, men ring och fråga någon musikaffär.

3) Inte en aning. Däremot finns det en hel del jäkligt bra EXS-trumset att ladda ner. Rougin (svenskar), Natural Studio, Bat ambient kit är tre "riktiga" multisamplade trumset.

4) XSKey är en USB-dongle som man måste ha för att programmet ska funka. Den registerar alla Emagic-pluggar också (ES2, EVP88 osv).

5) Inte en aning, har en gammal version.

Jag tycker Big Box är ett jäkligt bra prissatt paket om man kan leva med det som saknas jämfört med de större versionerna.

Man klarar sig utan extra pluggar, men tex PSP Vintagewarmer är väldigt trevlig och rätt billig, och jag har för mig att Waves har ett par mindre paket för rätt överkomliga summor. Fast det är ju sånt man kan skaffa sen. Och som sagt, det finns en väldig massa bra gratispluggar.

Det enda jag skulle råda till är att kolla lite på PC-konkurrenterna i samma prisklass (Cubase SL, Cubasis + köpepluggar, vet inte riktigt vad som finns mer) innan du bestämmer dig. Alla de här programmet har ungefär samma funktioner, och det som avgör är snarare personlig smak i fråga om gränssnitt, "tänk" och liknande "mindre" detaljer.

st@ffan.com
2003-07-24, 12:00
Jag har varit helt insnöad på Cakewalk sen v 1.01, via Pro Audio och nu till Sonar och inte ens brytt mig om att titta på andra produkter eftersom jag trivs bra med arbetsättet.

Därmed säger jag absolut inte att Sonar är bäst för alla (speciellt dåligt är det för dem som kör Mac :-)), men det passar i alla fall mig.

Så min reflektion till aspucko blir: varför inte uppgradera Home Studio till Sonar 2.2, så du kan fortsätta jobba på ett sätt som du (nästan) är van vid?

Eller är det jag som inte fattat att det finns bättre program eller kanske beror det på vad slags musik man sysslar med?

aspucko: Vad är det idag som får dig att tycka att Logic är bättre än Home Studio? Är det arbetsgången eller bättre funktionalitet? Har du kikat på Sonar 2.2 (http://www.cakewalk.com/Products/SONAR/default.asp)?